  • 11. Data: 2007-11-14 19:45:17
    Temat: Re: podatek od darowizny
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    j...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > "Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób
    > fizycznych wskazuje w art. 3 zakres podmiotowy jej zastosowania. Otó
    > nieograniczonemu obowi zkowi podatkowemu w Polsce, od ca o ci swoich
    > dochodów, bez wzgl du na miejsce ich osi gania, podlegaj podatnicy
    > maj cy miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W
    > tym przypadku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
    > podlega ca o dochodów, niezale nie od tego, czy dochody zosta y
    > osi gni te w kraju, czy te poza jego granicami."
    >
    > wyglada to inaczej z Wielka brytania czy Irlandia :/

    nic nie wynika, bo jeszcze jest art 3a, który mówi, że osoby mieszkajace
    po za Polską rozliczają się tylko z dochodów osiągniętych na terenie Polski,

    nie napisałeś kiedy i dlaczego wyjechała.

  • 12. Data: 2007-11-14 20:07:12
    Od: j...@p...onet.pl

    > nie napisa e kiedy i dlaczego wyjecha a.

    w usa przebywa 3 lata, poczatkowo wiza na praktyki studenckie,
    nastepnie 3-letnia wiza pracownicza dla specjalistow, z mozliwoscia
    przedluzenia na kolejne 3 lata.
    dzieki

  • 13. Data: 2007-11-14 21:13:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > w usa przebywa 3 lata, poczatkowo wiza na praktyki studenckie,
    > nastepnie 3-letnia wiza pracownicza dla specjalistow, z mozliwoscia
    > przedluzenia na kolejne 3 lata.
    > dzieki

    ludzie DATY.

    Na początku rozliczała się z podatku federalnego na druku 1040-NR jako
    nierezydent w USA. I głowę sobie dam uciąć, że jeszcze odliczyła 2000
    dolarów jako zwolnione z opodatkowania w USA na podstawie umowy o
    unikaniu podwójnego opodatkowania, sama z siebie deklarując , że chce
    być traktowana jako rezydent polski. Grunt to pod samym sobą kopać dołki.

    Z tych lat powinna rozliczyć dochód w Polsce. I tutaj umarł w butach.
    Amerykański IRS przesyła informację do Polski na temat studentów.
    Urząd Skarbowy ma 5 lat na kontrolę, zwykle robią ją w 4 roku, tak aby
    się nie przedawniła a jednocześnie spore odsetki zarobić dla budżetu.
    W przyszłym roku na 100% może się spodziewać pisemnka z Urzędu Skarbowego.
    Jeśli się nie wymeldowała w Polsce, to Urząd Skarbowy ma podstawy wysłać
    jej wezwanie pod jej adres zameldowania a potem decyzję o naliczeniu
    podatku.
    Jeśli się wymeldowała, to radzę pisemko z US odesłać bez otwierania z
    adnotacją adresat nie mieszka. Niech sobie US ustala adres zamieszkania,
    przynajmniej będzie ewidencja, że faktycznie koresponduje z osobą za
    granica i nie będzie chcieć stawienia się w urzędzie.

    Maksymalnie student (też w zależności od sytuacji) może się rozliczać
    jako nierezydent 5 lat. Potem jest traktowany jako rezydent podatkowy i
    od całości dochodów płaci podatek w Stanach.

    Na wizie pracowniczej powinna się już rozliczać na druku 1040, jako
    rezydent i ten fakt trochę może skomplikować sprawę US, bo będzie im
    trudniej wykazać, że jest się rezydentem pdoatkowym w Polsce skoro jest
    się rezydentem podatkowym w USA. Co prawda oni opierają się, że skoro
    nie ma zielonej karty to nie jest rezydentem i wydają decyzję, ale to
    już jest do obronienia.
    Niech jak najszybciej naciąga pracodawcę na zieloną kartę. Wówczas
    polski US odczepi się od niej całkowicie.

    W kazdym razie za lata początkowe i tak ma przerąbane w polskim US.
    Czy oni jej płacili, czy też może dostawała stypendium? Stypendium było
    w wiekszym stopniu zwolnione z podatku i to się czasami dawało upchnąć.

  • 14. Data: 2007-11-14 22:40:38
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Witam

    Widze ze jestes guru w sprawach darowizn itp:)

    j...@p...pl gg: 207344.
    http://plfoto.com/34727/autor.html

  • 15. Data: 2007-11-14 23:39:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek23 wrote:
    > Witam
    >
    > Widze ze jestes guru w sprawach darowizn itp:)
    > Pozdrawiam

    było sie uczyć jak rodzice kazali.