  • 1. Data: 2007-11-14 08:17:09
    Temat: kpir - bilety komunikacyjne i oplaty za przelewy
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Witam
    mam dwie sprawy :)
    Jak wprowadzić poprawnie do kpir

    1. bilety wykorzystane na przejazdy komunikacją miejską - rachunków brak
    są bilety - czy można je wszystkie zgromadzone wpisać na dw i wtedy
    zapisac w kpir... tutaj oczywiscie bralabym pod uwage bilety skasowane w
    danym miesiacy

    2. oplaty za przelew - wyciag nie ma zadnego numeru, czy moge rowniez
    zsumowac wszysctkie oplaty na dw wpisujac w opisie jakich dat one
    dotycza, ewentualnie nr operacji na koncie...

  • 2. Data: 2007-11-14 09:46:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Ania napisał(a):

    [...]

> [...]
    > są bilety - czy można je wszystkie zgromadzone wpisać na dw i wtedy
    > zapisac w kpir... tutaj oczywiscie bralabym pod uwage bilety skasowane w

    IMHO nie można. Bilet jednorazowy nie ma żadnych danych, pozwalających
    na indentyfikację firmy, która z niego skorzystała.

    > 2. oplaty za przelew - wyciag nie ma zadnego numeru, czy moge rowniez
    > zsumowac wszysctkie oplaty na dw wpisujac w opisie jakich dat one
    > dotycza, ewentualnie nr operacji na koncie...

    A do tego chyba służy kolumna koszty uboczne zakupu? Chociaż nie wiem czy
    także w przypadku, jak księgujemy fakturę w pozycji pozostałych wydatków.

    --
    Wojciech Bancer

  • 3. Data: 2007-11-14 09:52:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > A do tego chyba służy kolumna koszty uboczne zakupu? Chociaż nie wiem czy
    > także w przypadku, jak księgujemy fakturę w pozycji pozostałych wydatków.

    Ja wtedy ksieguje oplate za przelew tez w pozostalych wydatkach. Na pewno
    bank ni enadaje poszczegolnym operacjom zadnych numerow?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2007-11-14 11:02:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Nov 2007, Ania wrote:

> [...]
    > kpir... tutaj oczywiscie bralabym pod uwage bilety skasowane w danym miesiacy

    IMO:
    a. tak
    b. IMO wymaga to skorzystania z zapisu w rozporządzeniu o KPiR,
    dopuszczającego dokumentowanie "wydatków związanych z wyjazdem".
    Po prawdzie też nie jest to do końca ścisłe ;) ale kontrola mi
    się nie czepiała a innej "metody" (poza uprzednim kupowaniem biletów
    na fakturę) nie widać.
    Ów DW powszechnie zwany jest "delegacją" (ew. "delegacją służbową")
    i jak na mój gust wymagane jest wykazanie kiedy, dokąd i po co
    się jechało.
    Takoż czynię, dajmy na to "19.IX Urząd Skarbowy 2x2,40 zł = 4,80 zł"
    (poukładane w Excelu).

    > 2. oplaty za przelew - wyciag nie ma zadnego numeru, czy moge rowniez
    > zsumowac wszysctkie oplaty na dw wpisujac w opisie jakich dat one dotycza,
    > ewentualnie nr operacji na koncie...

    No, już myślałem że tego nie napiszesz ;)
    Patrz rozporządzenie o KPiR, bodaj w par.12 (nie chce mi się sprawdzać)
    znajdziesz zapis o wymogach dotyczących dowodów księgowych, jest tam
    takie cóś: "oznaczone numerem lub w inny sposób..."
    Takoż na grupie (groups.google.pl -> szukanie zaawansowane) znajdziesz
    co nieco sporów na ten temat (zaprzeszłych, czyli z czasów jak to
    nowość była).
    IMO "wyciąg" nie spełnia wymogu "oznaczenia numerem", sam stosuję tak,
    że wpisuję do KPiR numerki transakcji, do tego bezczelnie skracając
    je do samej końcówki :) tudzież ujmując je jako jeden wpis, kontrola
    nie krzyczała, więc nie miałem okazji się spierać czy to jest
    jedno "zdarzenie gospodarcze" jak chce minister :) (mam toto
    zazwyczaj w linijce "rozliczenie kosztów i przychodów z prowadzenia
    konta bankowego [tu odpowiednio mBank i Inteligo]", odsetki jak
    są to też tam ujmuję).
    Podstaw do wystawiania DW nie widzę, w rzeczonym rozporządzeniu
    wyraźnie zapisano, iż "opłaty pocztowe i bankowe" można zaliczać
    w koszty *wprost*.
    Rzuć przezornie okiem do rozporządzenia o prowadzeniu KPiR
    i własnoocznie sprawdź to co popisałem.
    Nie zawadzi :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-11-14 11:33:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Nov 2007, Wojciech Bancer wrote:

    > Ania napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > IMHO nie można. Bilet jednorazowy nie ma żadnych danych, pozwalających
    > na indentyfikację firmy, która z niego skorzystała.

    Biletów nie można.
    Ale pytała czy można na to wystawić DW :) (a moje zdanie w sąsiednim poście)
    O przelewach też :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-11-14 15:15:45
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > się jechało.
    > Takoż czynię, dajmy na to "19.IX Urząd Skarbowy 2x2,40 zł = 4,80 zł"

    W ramach usciślenia dokument mam nazwac delegacja czy moze byc dw z
    podpieta tabalka z wykazem, czy bilety musze zbierac, i czy konieczny
    jest zakup ich na fakture, bo z drugiej strony moglabym sie w koncu
    przejsc po autobusie i pozbierac "jakies" bilety ;)

    > IMO "wyciąg" nie spełnia wymogu "oznaczenia numerem", sam stosuję tak,
    > że wpisuję do KPiR numerki transakcji, do tego bezczelnie skracając
    > je do samej końcówki :) tudzież ujmując je jako jeden wpis,

    to jaki numer przyporzadkowujesz??

> [...]
    > są to też tam ujmuję).
    > Podstaw do wystawiania DW nie widzę, w rzeczonym rozporządzeniu
    czyli przychod i koszt po prostu w jednej linijce?
    co z numerem dokumentu?

  • 7. Data: 2007-11-14 15:19:15
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > Ania napisał(a):
    >
    > [...]
    >
    > IMHO nie można. Bilet jednorazowy nie ma żadnych danych, pozwalających
    > na indentyfikację firmy, która z niego skorzystała.
    no tak, moglabym nazbierac biletow po smietnikach i wrzucic je w koszty,
    czyli co zakup zawsze na fakture czy paragon wystarczy,

    a i przy okazji - bilet kolejowy lub pks jest dokumentem, od ktorego
    mozna odliczyc vat, czy w calosci nalezy go wrzucic w koszty

    > A do tego chyba służy kolumna koszty uboczne zakupu? Chociaż nie wiem czy
    > także w przypadku, jak księgujemy fakturę w pozycji pozostałych wydatków.

    jesli faktura jest terminowa, to w jednym miesiacu wpisuje zakup towarow
    a w nastepnym np dopiero za niego place, i wtedy dopiero ponosze koszt
    przelewu, wiec chyba nie do konca...

  • 8. Data: 2007-11-14 22:53:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Nov 2007, Ania wrote:

    > W ramach usciślenia dokument mam nazwac delegacja czy moze byc dw z podpieta
    > tabalka z wykazem,

    "Delegacja" to JEST "DW" - w rozumieniu "dowodu wystawionego dla samego
    siebie" :)
    To, że istnieje wiele kategorii DW, niektore muszą mieć cechy narzucone
    innymi przepisami (faktura wewnętrzna), inne mogą być wystawiane dość
    dowolnie, nie zmienia faktu że są DW.
    A że ktoś ma standardowy druk DW... a kto inny druki "specjalizowane"...
    to jego (ich) sprawa :)
    No, może jeszcze o tyle, że nie dawał bym głowy za to czy każdy
    (merytoryczny) pracownik US jest świadom, że prawo do zaliczania
    w KUP "wydatków związanych z wyjazdem" na podstawie DW nie wynika
    z faktu zatytułowania tegoż DW napisem "delegacja", lecz ze
    "związania z wyjazdem" właśnie :)
    Inaczej mówiąc - ci co robią "jak wszyscy" mają łatwiej, bo osoba
    dokonująca kontroli lub "czynności sprawdzających" ma mniej przepisów
    do przypomnienia sobie :P

    > czy bilety musze zbierac,

    Ja zbieram i załączam. Zszywaczem do owego DW z tytułem "rozliczenie
    wyjazdu".

    > i czy konieczny jest zakup ich na fakture,

    Stawiasz IMO sprawę na głowie - po zakupie na f-rę nie ma sensu
    inaczej (dodatkowo) dokumentować wydatku :)

    > bo z drugiej strony moglabym sie w koncu przejsc po autobusie
    > i pozbierac "jakies" bilety ;)

    Nie pamiętam w którym miejscu pisałem: wg par.12 trzeba podać za co
    jest wydatek, nie ma zakazu ściślejszego udokumentowania, i sam
    stosuję właśnie wpis DOKĄD jechałem.
    Bo w to, że na widok wpisu "43 przejazdy autobusem" kontroler
    może spytać znienacka "a DOKĄD" - wierzę bez zastrzeżeń ;),
    zaś przypomnienie sobie (bądź nawet wiarygodne kłamstwo :>)
    wykonywane "z kapelusza" ma szanse się nie powieść :O

    > to jaki numer przyporzadkowujesz??

    "Wpisuję do KPiR *NUMERKI* transakcji"
    Do jednej pozycji podaję *listę*, wygląda to mniej więcej tak (na pozycji
    "numer dokumentu"):
    "id: 742,744,750,752,758"
    :)
    Jak ktoś na upartego się przyczepi, że w takim razie mam sporządzić
    pięć wpisów, to się zgodzę i... odpowiednio popatrzę ;)

    > czyli przychod i koszt po prostu w jednej linijce?

    "A dlaczego nie"?
    Ma być (w jednej linijce) "zdarzenie gospodarcze"? No to po naciągnięciu
    "zdarzenia" mam w jednym "całe rozliczenie" ;)
    Natomiast to, ze w jednej linijce jest kilka wpisów, jak rozumiem
    "z zasady" protestu nie budzi?

    > co z numerem dokumentu?

    j.w. :)
    Zauważ, że przepis stanowi: "oznaczone numerem lub w inny sposób",
    w domyśle "byle jednoznacznie". Nie ma wymogu JEDNYM numerem.
    Uznałem, że "lista numerów" wyczerpuje ów wymóg i tego będę się
    trzymał :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-11-14 22:59:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Nov 2007, Ania wrote:

    > a i przy okazji - bilet kolejowy lub pks jest dokumentem, od ktorego mozna
    > odliczyc vat, czy w calosci nalezy go wrzucic w koszty

    "Zależy".
    Masz do przeczytania rozporządzenie o wystawianiu faktur :O
    (nie, NIE żartuję!).
    Tu masz dla przykładu (rejestracja darmowa):
    http://podatki.pl/akty/250505a.htm?strona=1#spis4

    1 zł VATu od miejscówki IC Kraków-Warszawa wystawionej w kasie PKP IC można
    odliczyć, dla wielokrotnie droższego biletu Warszawa-Kraków kupionego
    u agenta odpowiedź brzmi "zależy" :P a również droższy od tej miejscówki
    bilet Gliwice-Katowice nijak się nie łapie.
    Nie mnie pytaj dlaczego minister ustalił TAKIE warunki (>50 km,
    obecność NIP), szczególnie limit "km" IMO jest głupi - żeby odliczyć
    "drobne" trzeba brać fakturę. Ale dura lex...

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-11-14 23:03:19
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Biletów nie można.
    > Ale pytała czy można na to wystawić DW :) (a moje zdanie w sąsiednim poście)
    > O przelewach też :)

    A jak mam FV na bilet (miesięczny), to mogę cały VAT sobie odliczyć (7% to
    jest, no ale zawsze coś, zwłaszcza jak się zaczyna z działalnością :),
    czy też są w tym przypadku jakieś przepisy szczególne? Jestem oczywiście
    VATowcem.

    --
    Wojciech Bancer