  • 1. Data: 2010-09-21 18:20:47
    Temat: podatek od najmu mieszkania - amortyzacja
    Od: Paweł R <1...@w...pl>

    Witam
    będę wynajmował mieszkanie - chodzi o najem okazjonalny. Wyjeżdżam i
    wynajmuję mieszkanie.
    Wiem, że mogę płącić to ryczałtem - 8,5% kwoty czynszu, i nie moge
    tego wliczyć do dochodu, ani odjąć ulg podatkowych od tego (czy się
    mylę??)
    Inna możliwość - to na zasadach ogólnych - czyli 18%. Ale tu można
    odjąć pewne koszta.
    I tak, mieszkanie jest w kredycie, kupione 3 lata temu.
    Wysokość raty kredytu miesięcznie to mniej więcej tyle, co czynsz
    najmu (odsetki i rata kapitałowa). Mam wszystkie rachunki na zakup
    wyposażenia mieszkania - co do części mat. budowlanych nawet
    odzyskiwałem część VATu.

    Pytanie do tych co się znają i to robią - w jaki sposób odliczyć od
    dochodu kredyt, amortyzację mieszkania? Zakładam teoretycznie, że
    kwota najmu i kredytu to po 1200pln. Rachunków na wyposażenie będzie
    powiedzmy na 30tys (meble, sprzęt AGD). Są rachunki za zakup
    nieruchomości (poza tym jest kredyt, akt notarialny z kwotą zakupu).

    google podają wiele sprzecznych informacji, których jako "zielony" nie
    jestem w stanie odfiltrować.

    Wyjeżdżam z kraju, więc dochodu innego nie posiadam (chciałbym
    skorzystać z ulgi na dziecko - ok. 1100pln) - za ten rok raptem 5
    miesięcy pracowałem w kraju i za tyle płaciłem podatki - umowa prace.
    Nie mam działalności gosp.

    Podpowie ktoś krok po kroku co i jak? ew. ile księgowa może
    zainkasować za takowe rozliczenie? Wiem, żę zaliczki płaci się
    miesięcznie, a z PITem dostarcza się reszte papierów. Nie ma mnie w
    kraju, więc proszę Was o pomoc.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-09-22 22:50:23
    Temat: Re: podatek od najmu mieszkania - amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2010, Paweł R wrote:

    > Witam
    > będę wynajmował mieszkanie
    [...]
> [...]
    > kredyt, akt notarialny z kwotą zakupu).
    >
    > google podają wiele sprzecznych informacji, których jako "zielony" nie jestem

    Nie myl kwoty raty kredytu (który w żadnym przypadku kosztem nie będzie)
    z kwotą odsetek należnych od raty (która być może w szczególnym przypadku
    mogłaby być kosztem - IMVHO może powstać spór co do celowości wzięcia
    tegoż kredytu, bo sam fakt "zużycia" na cel zarobkowy *formalnie*
    nie wystarcza do uznania za koszt).
    Kwota wydana "na mieszkanie", czy to z wlasnych pieniędzy czy też
    z pożyczki może podlegać amortyzacji - i rata amortyzacji może być
    kosztem (w tym przy wynajmnie). Skutek uboczny: przychód w razie
    sprzedaży lokalu.
    Nie, *nie* zajmuję się rozliczaniem czynszów i to powyżej to *nie*
    jest porada (ani komplet uwag, a tylko drobny wniosek).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-09-23 19:35:05
    Od: Paweł R <1...@w...pl>

> [...]
    > z pożyczki może podlegać amortyzacji - i rata amortyzacji może być
    > kosztem (w tym przy wynajmnie). Skutek uboczny: przychód w razie

    Poczytałem, jestem troche mądrzejszy, i pytam dalej:
    w jaki sposób odliczyć odsetki od kredytu, zaciągniętego na zakup
    mieszkania, które teraz będę wynajmował? Wyjeżdżam z kraju i
    wynajmuję. Zawsze mogę powiedzieć, że planowałem wyjazd i wynajem...
    Ale chcąc uniknąć problemów, chcę się upewnić co i jak.
    Wyliczyłem, że uwzględniając koszt odsetek, kwotę wolną o podatku i
    ulgę prorodzinną, podatek wychodzi ca.50pln/rok, więc w amortyzację
    się nie będę bawił..

  • 4. Data: 2010-09-24 10:19:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Sep 2010, Paweł R wrote:

    > w jaki sposób odliczyć odsetki od kredytu, zaciągniętego na zakup mieszkania,
    > które teraz będę wynajmował? Wyjeżdżam z kraju i wynajmuję. Zawsze mogę
    > powiedzieć, że planowałem wyjazd i wynajem...

    Na to Ci nie odpowiem, bo widziałem opinie/komentarze wskazujące
    iż "przeznaczenie" pożyczki (lub kredytu) może być *faktyczne*, acz
    nie można wykluczyć jeśli ktoś się przyczepi jeśli nie jest ono
    *formalne* - przez "formalne" rozumiem wzięcie pożyczki *na ten cel*
    (z zapisem w umowie pożyczki że jest "na zakup mieszkania" na
    przykład).

    > Wyliczyłem, że uwzględniając koszt odsetek, kwotę wolną o podatku i ulgę
    > prorodzinną,

    Z ciekawości - nierezydentowi też przysługuje?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-09-26 11:34:26
    Od: Paweł R <1...@w...pl>

    > Z ciekawości - nierezydentowi też przysługuje?

    Skoro mam paszport polski, płace podatki w Polsce (nie ważne z jakiego
    tytułu) to chyba i ulgi się należą w Polsce. To nie dodatek na coś,
    tylko ulg podatkowa - czyli odliczana od podatku płaconego w Polsce.
    Jakoś ustawy o tej uldze nie czytałem, i nie zamierzam się zagłębiać.
    Chcę być uczciwy, ale nie głupi, jeśli wiesz o co mi chodzi.

    ps. nie płacenie podatków jest przestępstwem, ale unikanie ich
    płacenia - jest czymś chwalebnym (czy jakoś tak :) - oczywiście w
    świetle panującego nam prawa - jakie by ono nie było...