  • 1. Data: 2008-04-29 10:00:47
    Temat: podatek od odszkodawania
    Od: "Charlie" <c...@o...pl>

    Witam,
    mam nastepujace pytanie:
    1. Czy moja mama, ktora ulegla wypadkowi komunikacyjnemu i zawarla przed
    sadem ugode z ubezpieczycielem sprawcy, musi odprowadzic od kwoty
    odszkodawania i zwrotu poniesionych kosztow, podatek dochodowy?

    2. Czy taki "dochod" nalezy gdzies zglosic, w jakiej formie i jakich
    formalnosci nalezy dopelnic?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam, Charlie

    PS: w googlach jest masa odpowiedzi ale dotyczy odszkodowan dla firm.

  • 2. Data: 2008-04-30 20:15:18
    Temat: Re: podatek od odszkodawania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Apr 2008, Charlie wrote:

> [...]
    > sadem ugode z ubezpieczycielem sprawcy, musi odprowadzic od kwoty
    > odszkodawania i zwrotu poniesionych kosztow, podatek dochodowy?

    IMHO:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sšdowej do
    wysokoœci okreœlonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjštkiem odszkodowań:
    a) otrzymanych w zwišzku z prowadzonš działalnoœciš gospodarczš,
    b) dotyczšcych korzyœci, które podatnik mógłby osišgnšć, gdyby mu szkody
    nie wyrzšdzono,
    ---

    Jak guglujesz, to szukaj słowa "zadośćuczynienie", bo to pewna
    niechlujność ustawodawcy, że jasno nie posługuje się określeniem używanym
    w innych ustawach (w prawie cywilnym odszkodowanie jest za wymierną
    szkodę majątkową, w tym materialną, zaś zadośćuczynienie za szkody
    osobiste, w tym na zdrowiu, czci itp).
    Na to, że ustawodawca *miał* na myśli również zadośćuczynienia, pisząc
    o "odszkodowaniach", wskazuje następny zapis: "odszkodowania w postaci
    renty ... w razie uszkodzenia ciała lub ... rozstroju zdrowia"

    pzdr, Gotfryd