  • 1. Data: 2008-04-28 17:04:09
    Temat: Wynajem mieszkania - ryczałt, jak w umowie ?
    Od: b...@g...com

    Witam
    Mam zamiar od maja wynająć mieszkanie, które stało kilka lat puste i
    szukam sposobu na obliczenie podatku ( ryczałt)

    Posiadam książeczki na:
    Czynsz do spółdzielni wysokości 380 zł /m-c
    Fundusz remontowy: 168 zł /m-c
    Woda, gaz, prąd
    Ja chce 250 zł odstępnego

    Czy mogę w umowie napisać, ze
    1. mieszkanie oddane jest w uzytek odpłatnie - 250 zł /mc
    2) Najemca zobowiązany jest zwracać Wynajmującemu koszty czynszu ,
    funduszu remontowego, i innych mediów według wskazań liczników.

    - czy taki zapis w umowie pozwala na rozliczanie ryczałtu z przychodu
    250 zł ?

    Sugeruje się informacja znaleziona na stronie http://www.mieszkanie.info.pl/?art=30
    :
    "MF precyzuje również, co nie jest obciążone podatkiem: "składnikiem
    przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast
    ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu
    (przykładowo opłaty związane z lokalem, takie jak: czynsz uiszczany w
    spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, abonament za istniejące w
    tym lokalu media oraz inne opłaty ustalane ryczałtowo, jak również
    opłaty za rozmowy telefoniczne przeprowadzane z aparatu
    zainstalowanego w wynajmowanym lokalu, wodę, energię elektryczną oraz
    gaz, które nie są ustalane w sposób ryczałtowy), jeżeli z umowy
    wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia". W nowej
    interpretacji MF oparło się na art. 11 ust. 1 ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych oraz orzecznictwie NSA, który
    wielokrotnie twierdził, że przychód powstaje jedynie wówczas, gdy ma
    miejsce przysporzenie majątkowe.

    Interpretację wydano w trybie art. 14 ordynacji podatkowej. Oznacza
    to, że wiąże ona organy podatkowe, a zastosowanie się do niej nie może
    szkodzić podatnikowi"

    Dziękuję za poświęcony czas.

  • 2. Data: 2008-04-29 08:51:36
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - ryczałt, jak w umowie ?
    Od: "Koteczek31" <k...@g...com>

    Mam taki sam problem, czekam na wypowiedzi kogoś co to przerabiał.
    Jola

  • 3. Data: 2008-04-30 20:06:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Apr 2008, b...@g...com wrote:

> [...]
    > 1. mieszkanie oddane jest w uzytek odpłatnie - 250 zł /mc
    > 2) Najemca zobowiązany jest zwracać Wynajmującemu koszty czynszu ,

    "niemożliwe" :D (możliwe, możliwe, wyjaśniam niżej, ale podejrzewam że
    NIE masz na myśli *CZYNSZU*)

    > funduszu remontowego,

    Tego nie wiem, bo IMO idea niedoliczania FR byłaby sprzeczna z podejściem,
    że ST są inwestycją, remonty powinna pokrywać amortyzacja a ta przy
    ryczałcie nie przysługuje. Ale przezornie nie zajmuję stanowiska.

    > i innych mediów według wskazań liczników.

    Wszelkich mediów i innych opłat - do tego się odnoszę :)
    Wbrew moim początkowym oporom (kilka lat temu) wyszlo że... tak.

    > - czy taki zapis w umowie pozwala na rozliczanie ryczałtu z przychodu
    > 250 zł ?

    Nie. Tak. To zależy ;) (mam na myśli powyższe uwagi).
    Ściślej: a weź Ty, i zastanów się kto płaci *czynsz*.
    Czynsz płaci *najemca*.
    To o czym myślisz, to co najwyżej "opłaty eksploatacyjne i inne koszty
    utrzymania mieszkania".
    W tym nie ma *ani grosza czynszu*!
    No chyba, że mowa o mieszkaniu którego nie jest się właścicielem.
    I płaci się *samemu* czynsz (może być dzierżawny, nie musi być z najmu).

> [...]
    > (przykładowo opłaty związane z lokalem, takie jak: czynsz uiszczany w
    > spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej,

    ...jak mniemam w przypadku podnajmu itp :)

    > Interpretację wydano w trybie art. 14 ordynacji podatkowej. Oznacza
    > to, że wiąże ona organy podatkowe, a zastosowanie się do niej nie może
    > szkodzić podatnikowi"

    Nawet, po początkowym awanturowaniu się (że to niezgodne z literą ustawy
    podatkowej), wynalazłem przyczynę, czyli "dlaczego tak".
    Powinno być w archiwum. A idzie o to, że regulowanie "innych opłat
    związanych z użytkowaniem lokalu" jest obowiązkiem najemcy, tym samym
    jest to *jego* zobowiązanie, *odrębne* od czynszu.
    IMO właśnie z tej odrębności ("inne opłaty" są osobno wskazane w KC,
    w ustawie lokatorskiej i chyba rownież w ustawie o własności lokali)
    wynika fakt, że nie zalicza się ich do czynszu.
    Przyznam, że zwyczajowo jest to zapisane niejasno i ukryte w gąszczu
    literek :(, ale fakt iż taka interpretacja jest przyjmowana, wskazuje
    iż jest prawidłowa.
    Dla jasności: interpretacja MF *nie* wskazuje przepisu, na którym
    opiera fakt "niedoliczania do przychodu", najwyraźniej wbrew Ordynacji
    Podatkowej!

    pzdr, Gotfryd