  • 1. Data: 2006-05-04 20:12:24
    Temat: podatek od pozyczki
    Od: Marek <o...@a...net.pl>

    Witam

    Sprawa wyglada tak: rodzice pozyczyli mi na mieszkanie znaczna sume
    pieniedzy (powyzej 20000), jezeli spisze umowe pozyczki z nimi to bede
    musial zaplacic (lub oni) podatek PCC w wysokosci 2% od calej kwoty. Czy
    jest jakis inny sposob przedstawienia tych piniedzy w US zeby nie placic
    tego podatku ?

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2006-05-04 20:14:38
    Temat: Re: podatek od pozyczki
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > jest jakis inny sposob przedstawienia tych piniedzy w US zeby nie placic
    > tego podatku ?

    czesc potraktowac jako darowizne
    mnie i 4 inne osoby z otoczenia wezwano na kontrole po 3 latach
    od daty zakupu

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 3. Data: 2006-05-04 20:50:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, Marek wrote:

    > Sprawa wyglada tak: rodzice pozyczyli mi na mieszkanie znaczna sume pieniedzy
    > (powyzej 20000), jezeli spisze umowe pozyczki z nimi to bede musial zaplacic
    > (lub oni) podatek PCC w wysokosci 2% od calej kwoty.

    *całej*?
    Mi nie pasuje!
    +++
    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    10) pożyczki udzielane:
    [...]
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na zasadach
    określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,
    ---

    Mam pytanie do grupy: czy "na zasadach" oznacza, że w razie przypadków
    szczególnych z ustawy o podatku od darowizn mają zastosowanie te
    szczególne regulacje? Mi by wychodziło że tak.
    A przy darowiźnie na cele mieszkaniowe jest dodatkowa kwota zwolniona
    od opodatkowania - coś ok. 19200 zł, prawda?
    Jak "rodzice" to wychodzi 2*9600+19200, dobrze myślę?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-05-04 21:05:01
    Od: Marek <o...@a...net.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A przy darowiźnie na cele mieszkaniowe jest dodatkowa kwota zwolniona
    > od opodatkowania - coś ok. 19200 zł, prawda?
    > Jak "rodzice" to wychodzi 2*9600+19200, dobrze myślę?

    Rzeczywiscie jest taka klauzula ale ja bym ja interpretowal tak, ze:
    limit sumy darowizn na ten cel to 19200, czyli rodzice po 9600 i tyle ,
    limit wykorzystany.

    Wyczytalem tez cos takiego na jednym z portali:
    " Zamiast płacić 2 % PCC od pożyczki, warto wystawić i sprzedać weksel
    własny, płacąc opłatę skarbową 0,1 %. Urząd skarbowy nie zakwestionuje
    takiego rozwiązania. Jeżeli jednak weksel ma tylko zabezpieczać
    należność (np. weksel in blanco, choć nie tylko), wówczas opłata należna
    będzie i od weksla, i od pożyczki."

    Nie jestem orlem z ekonomi wiec moze ktos mi wyjasnic jak cos takiego
    przeprowadza sie w praktyce ?
    pzdr
    Marek

  • 5. Data: 2006-05-04 23:46:30
    Od: witek <w...@s...interia.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > od opodatkowania - coś ok. 19200 zł, prawda?
    > Jak "rodzice" to wychodzi 2*9600+19200, dobrze myślę?

    Dobrze myślisz,
    Ale mój US myślał inaczej. 2 x 9637 zł i koniec.

  • 6. Data: 2006-05-06 08:18:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, witek wrote:

    > Dobrze myślisz,
    > Ale mój US myślał inaczej. 2 x 9637 zł i koniec.

    ...i co, przegrał przed NSA?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-05-06 08:18:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 May 2006, Marek wrote:

    > Rzeczywiscie jest taka klauzula ale ja bym ja interpretowal tak, ze: limit
    > sumy darowizn na ten cel to 19200, czyli rodzice po 9600 i tyle , limit
    > wykorzystany.

    Dobrze, ale jest osobny limit na "darowizny luzem".
    Skoro w PCC ma być "na zasadach"...

> [...]
    > weksla, i od pożyczki."
    >
    > Nie jestem orlem z ekonomi wiec moze ktos mi wyjasnic jak cos takiego

    Najpierw trzeba przeczytać www.weksel.pl :)
    A później AFAIK pilnować żeby to był właśnie najprostszy (?) weksel
    - taki hm... "samodzielny". Czyli nie stanowiący zabezpieczenia.
    Bo jak on tylko zabezpiecza pożyczkę albo co to owa czynność
    oczywiście *jest* opodatkowana.
    Może jak w poście będzie kilka razy "weksel" to Liwiusz zareaguje ;)

    O ile wiem - jest jakoś tak, że z międzynarodowej umowy o wekslach
    wynika że nie można obrotu wekslowego opodatkować.
    A jeśli przepisy krajowe stoją w sprzeczności z umową międzynarodową
    to *de facto* mają priorytet (choć z Konstytucji to nie wynika).
    I tegoż podobno wychodzi że *samego* weksla (wypisanego i puszczonego
    luzem w obieg) nie da się opodatkować (oprócz opłaty skarbowej w śladowej
    wysokości). Nie znam namiarów na ową umowę (google powinno pomóc chętnym
    i nie bez kozery Liwiusza wspominam :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-05-06 11:14:00
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...i co, przegrał przed NSA?? ;)

    A nie chciało mi się.
    Wystarczyło mi tych zwolnień, żeby ich puścić w skarpetkach bez NSA.

  • 9. Data: 2006-05-07 12:43:30
    Od: Marek <o...@a...net.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A przy darowiźnie na cele mieszkaniowe jest dodatkowa kwota zwolniona
    > od opodatkowania - coś ok. 19200 zł, prawda?
    > Jak "rodzice" to wychodzi 2*9600+19200, dobrze myślę?

    Zasiagnelem opinii pani z US i powiedziala mi tak:

    bez podatku moge otrzymac :
    - darowizne po 9600 od kazdego z I grupy
    - plus 19200 na cele mieszkaniowe
    - plus kazdy z I grupy moze udzielic mi pozyczki do 9600 calkowicie
    nieopodatkowanej (i tu sie zdziwilem ale jak narazie zufam tej pani i
    nie bede dalej kombinowal)
    Podsumowujac z tego wszystkiego uzbieralo sie tyle ze spokojenie pokrylo
    wszystkie wplywy od rodziny.
    A co do weksla to po zglebieniu tematu wydaje sie to rowniez niezla
    alternatywa przy duzych sumach.
    Dzieki za pomoc wszystkim, ktorzy odpowiedzieli na mojego posta.

    pozdrawiam
    Marek

  • 10. Data: 2006-05-07 15:42:04
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Marek wrote:

    > Zasiagnelem opinii pani z US i powiedziala mi tak:
    >
    > bez podatku moge otrzymac :
    > - darowizne po 9600 od kazdego z I grupy

    9637
    > - plus 19200 na cele mieszkaniowe

    > - plus kazdy z I grupy moze udzielic mi pozyczki do 9600 calkowicie
    > nieopodatkowanej (i tu sie zdziwilem ale jak narazie zufam tej pani i
    > nie bede dalej kombinowal)

    do 9637 zł.

    Tylko mieł udokumentowane, że pożyczke spłacasz lub spłaciłeś.