  • 1. Data: 2008-12-24 08:58:46
    Temat: podwojne opodatkowanie raz jeszcze...
    Od: p...@g...com

    Witam, wiem ze ten temat byl walkowany juz wielokrotnie, ale czasy sie
    zmieniaja i zasady pewnie tez. Chodzi mi mianowicie o podwojne
    opodakowanie. Oczywiscie nie rozliczylem sie w polsce za rok 2005 -
    2006 ( nie zarobilem nic w kraju, zarabialem w uk ) w 2007 nie
    istnialem dla urzedu takze. Nie dawno czyli w 2008 zakupilem ziemie w
    pl. dalej w styczniu odbieram mieszkanie ( razem z zonka ) w polsce. I
    teraz kilka kwestii.... jak to sie ma do nierozliczonego podatku
    dochodowego za rok 2005 - 2006 gdy istnialo podwojne opodatkowanie..
    ( w 2002 osiagnalem przychod i rozliczylem go w 2003 - 2004 nie
    osiagnalem przychodu - nie skladalem pit0 czy cos podobnego - zero
    kontaktu ze skarbowka, od 2005 pracuje w uk i place podatki w uk )
    po 2. Jak to sie ma do obecnej sytuacji podatkowej? Jezli legalnie
    wynajme to mieszaknie bede generowal zysk czyli bede musial placic
    podatek dochodowy w pl - ale teraz : od kwoty ktora zarobilem w polsce
    z wynajmu mieszkania? czy od kwoty ktora zarobilem w calosci w pl i
    uk? I kolejne pytanie: slyszalem ze po 5 latach nastepuje
    przedawnienie. Czyli w 2011 urzad nie bedzie mial prawa sciagnac
    podatku za 2005 jezeli nie bylo wszczete postepowanie wyjasniajace w
    tym okresie? Czy lepiej siedziec cicho i wynajac na lewo mieszkanie?
    Czy szukac wszystkich payslipow z 2005 - 2006 roku i probowac sie
    rozliczy - slyszalem ze zeby skozystac z abolicji trzeba sie naprawde
    nameczyc.
    Z gory dzieki za pomoc.

  • 2. Data: 2008-12-24 15:31:31
    Temat: Re: podwojne opodatkowanie raz jeszcze...
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p...@g...com wrote:
> [...]
    > Czy szukac wszystkich payslipow z 2005 - 2006 roku i probowac sie
    > rozliczy - slyszalem ze zeby skozystac z abolicji trzeba sie naprawde

    Najistotniejsze jest gdzie faktycznie mieszkasz, pracujesz, gdzie
    mieszka twoja rodzina
    Jeżeli wyjechałeś do UK i tam mieszkasz i w polsce w danym roku
    podatkowym nie spędziłeś więcej niż 183 dni, tówj wyjazd nie ma
    charakteru tymczasowego i nie planujesz powrotu to jesteś traktowany w
    Polsce jako nierezydent.
    Skutkuje to tym, że rozliczasz się z podatków tylko i wyłącznie z
    dochodów osiągniętych na terenie Polski.
    Sam sobie odpowiedz na pytanie gdzie jest twój dom.

    Rok 2005 bedzie wyjątkowy, bo w zależności czy wyjechałeś na początku
    czy na końcu roku należało go rozliczyć jeszcze w Polsce z całości
    dochodów. Resztę już normalnie, tylko to co zarobione w Polsce.

    Temat szeroki jak rzeka przegooglaj jeszcze temat "abolicja podatkowa".

    Z drugiej strony angielskie przepisy zobowiązują cię do rozliczenia
    całości twojego dochodu w angli, również tego z Polski. Nie zapomnij, bo
    tam sobie narobisz kłopotów.

  • 3. Data: 2008-12-27 16:57:06
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    p...@g...com wrote:

> [...]
    > opodakowanie. Oczywiscie nie rozliczylem sie w polsce za rok 2005 -
    > 2006 ( nie zarobilem nic w kraju, zarabialem w uk ) w 2007 nie

    Gwoli ścisłości - wbrew temu co mówiły o tym media - nie ma tutaj mowy o
    żadnym podwójnym opodatkowaniu. Jest jak najbardziej pojedyncze - za to z
    wysoką stawką.

    p. m.

  • 4. Data: 2008-12-28 12:17:23
    Od: p...@g...com

    > Z drugiej strony angielskie przepisy zobowiązują cię do rozliczenia
    > całości twojego dochodu w angli, również tego z Polski. Nie zapomnij, bo
    > tam sobie narobisz kłopotów.

    Ok przebywam przez caly okres w UK czyli tu jest moje miejsce
    zamieszkania. Przez caly 2005 rok przebywalem takze w Uk. Lata 2005 -
    2006 postanowilem rozliczyc w pl w ramach abolicji. Znalazlem
    odpowiednie druki teraz troche liczenia i do lutego wydaje mi sie ze
    uda mi sie rozliczyc za okres 2005-2006.
    Zakladam ze uda mi sie to zrobic, wiec bede tzw czysty. Wracamy teraz
    do obecnej sytuacji.
    Odbieramy w styczniu mieszkanie, wynajmujemy je legalnie od lutego.
    Generujemy zysk na terenie Polski ale nadal naszym miejsce
    zamieszkania ( centrum zyciowym ) jest UK.
    W takim wypadku:
    - czy rozliczam sie w UK z zarobionych pieniedzy w Anglii i z zysku z
    wynajmu mieszkania w PL? ( dodam ze w UK nie rozliczam sie sam, firma
    w ktorej jestem zatrudniony rozlicza kazdego z pracownikow )
    - czy rozliczam sie z tego w Polsce takze? - to przeciez wlasnie jest
    podwojne opodatkowanie - ktore podobno nie istnieje juz.
    - czy moze rozliczam sie w Anglii z zarobionych pieniedzy w Anglii a w
    Polsce rozliczam sie tylko z pieniedzy ktore zarobilem wynajmujac
    mieszkanie?

  • 5. Data: 2008-12-28 15:50:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p...@g...com wrote:

    > Ok przebywam przez caly okres w UK czyli tu jest moje miejsce
    > zamieszkania.

    ale czy stałe miejsce zamieszkania.

    Przykład. Student na 3 lata wyjechał do Anglii na studia.
    Mimo, ze w danym roku nie był ani dnia w Polsce, charakter jego wyjazdu
    jest tymczasowy i ma obowiazek z zarobkow rozliczyc sie w Polsce.

    Przymyśl jeszcze raz gdzie jest twoje stałe miejsce pobytu.

    Przez caly 2005 rok przebywalem takze w Uk. Lata 2005 -
    > 2006 postanowilem rozliczyc w pl w ramach abolicji.

    Skoro nic nie zarobiles w Polsce, to nie masz obowiazku sie rozliczac
    ani skladac PIT. Oczywiscie przy zalozeniu ze twoj staly pobyt jest w
    Anglii.

> [...]
    > wynajmu mieszkania w PL? ( dodam ze w UK nie rozliczam sie sam, firma
    > w ktorej jestem zatrudniony rozlicza kazdego z pracownikow )

    tak, wg angielskich przepisow. czy one taki zarobek zwalniaja czy nie
    tego nie wiem, ale jesli nie to musisz go wykazac. W anglii jako
    rezydent masz obowiazek rozliczac sie z całosci swoich dochodow
    niezaleznie od tego gdzie je uzyskales. Uwzgledniajac umowy o unikaniu
    podwojnego opodatkowania z poszczegolnymi krajami jesli takowe istnieja.

    > - czy rozliczam sie z tego w Polsce takze? - to przeciez wlasnie jest
    > podwojne opodatkowanie - ktore podobno nie istnieje juz.

    tak. to jest twój dochód na terenie Polski i tu zapłacisz podatek.
    Umowe o unikaniu podwojnego opodatkowania zastosujesz w Anglii, aby
    drugi raz nie zapłacić od tego podatku (o ile umowa na to pozwala).

    > - czy moze rozliczam sie w Anglii z zarobionych pieniedzy w Anglii a w
    > Polsce rozliczam sie tylko z pieniedzy ktore zarobilem wynajmujac
    > mieszkanie?

    Nie.
    1. Podatek z poszczególnych źródeł dochodu w większości przypadków
    płacisz w kraju w którym osiągnąłeś przychód.

    2. Drugi podatek płacisz w kraju w którym mieszkasz na stałe i tam
    rozliczasz się ze wszystkiego co zarobiłeś w danym roku.

    Reguły te mogą być zmienione przez umowy o unikaniu podwójnego
    opodatkowania pomiędzy danymi krajami.