    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podwojne opodatkowanie raz jeszcze...
    Date: Sun, 28 Dec 2008 09:50:29 -0600

    p...@g...com wrote:

    > Ok przebywam przez caly okres w UK czyli tu jest moje miejsce
    > zamieszkania.

    ale czy stałe miejsce zamieszkania.

    Przykład. Student na 3 lata wyjechał do Anglii na studia.
    Mimo, ze w danym roku nie był ani dnia w Polsce, charakter jego wyjazdu
    jest tymczasowy i ma obowiazek z zarobkow rozliczyc sie w Polsce.

    Przymyśl jeszcze raz gdzie jest twoje stałe miejsce pobytu.

    Przez caly 2005 rok przebywalem takze w Uk. Lata 2005 -
    > 2006 postanowilem rozliczyc w pl w ramach abolicji.

    Skoro nic nie zarobiles w Polsce, to nie masz obowiazku sie rozliczac
    ani skladac PIT. Oczywiscie przy zalozeniu ze twoj staly pobyt jest w
    Anglii.

    > Odbieramy w styczniu mieszkanie, wynajmujemy je legalnie od lutego.
    > Generujemy zysk na terenie Polski ale nadal naszym miejsce
    > zamieszkania ( centrum zyciowym ) jest UK.
    > W takim wypadku:
    > - czy rozliczam sie w UK z zarobionych pieniedzy w Anglii i z zysku z
    > wynajmu mieszkania w PL? ( dodam ze w UK nie rozliczam sie sam, firma
    > w ktorej jestem zatrudniony rozlicza kazdego z pracownikow )

    tak, wg angielskich przepisow. czy one taki zarobek zwalniaja czy nie
    tego nie wiem, ale jesli nie to musisz go wykazac. W anglii jako
    rezydent masz obowiazek rozliczac sie z całosci swoich dochodow
    niezaleznie od tego gdzie je uzyskales. Uwzgledniajac umowy o unikaniu
    podwojnego opodatkowania z poszczegolnymi krajami jesli takowe istnieja.

    > - czy rozliczam sie z tego w Polsce takze? - to przeciez wlasnie jest
    > podwojne opodatkowanie - ktore podobno nie istnieje juz.

    tak. to jest twój dochód na terenie Polski i tu zapłacisz podatek.
    Umowe o unikaniu podwojnego opodatkowania zastosujesz w Anglii, aby
    drugi raz nie zapłacić od tego podatku (o ile umowa na to pozwala).

    > - czy moze rozliczam sie w Anglii z zarobionych pieniedzy w Anglii a w
    > Polsce rozliczam sie tylko z pieniedzy ktore zarobilem wynajmujac
    > mieszkanie?

    Nie.
    1. Podatek z poszczególnych źródeł dochodu w większości przypadków
    płacisz w kraju w którym osiągnąłeś przychód.

    2. Drugi podatek płacisz w kraju w którym mieszkasz na stałe i tam
    rozliczasz się ze wszystkiego co zarobiłeś w danym roku.

    Reguły te mogą być zmienione przez umowy o unikaniu podwójnego
    opodatkowania pomiędzy danymi krajami.