  • 1. Data: 2006-01-24 13:36:03
    Temat: podzial spadku - rebus
    Od: "polo" <l...@i...pl>

    Witam

    Mam do szanownych grupowiczow prosbe o rozwiazanie nastepujacego rebusu
    prawo-podatkowego:

    W sierpniu 2004 zmarł maż. Spadkobiercami sa zona, syn i corka.

    Do wspólnoty majątkowej małżeństwa należa mieszkanie A w bloku (szacuje
    wartość na 100tys.) oraz budynek mieszkalny B (nie domek jednorodzinnym, ale
    czesc poczwornego bliźniaka. W pozwolenieu na budowe jest zwrot "budynek
    mieszkalny"). W momencie śmierci budynek był w budowie i na tamtą chwilę
    wyceniam jego wartość na 200 tys. W tej chwili jest wykończony, aczkolwiek
    wciąż nie ma zrobionego odbioru technicznego i urząd nadzoru budowlanego
    nie jest poinformowany o zakończonej budowie i planowanym zasiedleniu.
    Po śmierci ojca w 2004 roku, matka i corka ponosily koszty budowy budynku B
    (faktury imienne). W roku 2005 koszty ponosila już tylko corka.
    Suma faktur od chwil śmierci do konca 2005 roku około 100tys.

    Syn ma własne mieszkanie C w którym jest zameldowany.
    Córka zameldowana jest w mieszkaniu A, a ponadto posiada inne mieszkanie
    własnościowe.

    Spadkobiercy chcą aby budynek B został w pełni własnościa córki. Natomiast
    mieszkanie A ma być w pelni wlasnością syna, a mieszkanie C matki.
    Wszyscy sa raczej z I grupy podatkowej.

    Jak zrobic to najkorzystniej w sensie podatkowym? Jakie podatki przy takiej
    wycenie groaza spadkobiercom?

    Z tego co wiem opodalkowaniiu nie podlega kwota do 9600 zloty. Można tez nie
    placic za 100 metrow kw. Mieszkania jeśli się spelnia jakies tam warunki
    (zameldowanie, brak innych nieruchomości itp.).
    Jak traktowac ten dom w budowie?? Czy podlega on tej uldze dotyczacej 100 m
    kw.?
    Czy te mieszkania mogę sobie tam po prostu wycenic? Wiem ze maja te swoje
    tabele, ale jak wycenic cos co mialo poltoraroku temu stan surowy, a teraz
    jest skończone.
    Jaka jest procedura postepowania?
    Na chwile obecna odbylo sie tylko sprawa o ustalenie kregu spadkobiercow.
    Acha, testamentu nie było.

    Pozdrawiam
    Polo

  • 2. Data: 2006-01-30 23:51:10
    Temat: Re: podzial spadku - rebus
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Jan 2006, polo wrote:

> [...]
    > Wszyscy sa raczej z I grupy podatkowej.
    >
    > Jak zrobic to najkorzystniej w sensie podatkowym? Jakie podatki przy takiej

    Mi się zdaje że do rozważań potrzebna jest świadomość, iż przy
    postępowaniu podatkowym występują dwa *odrębne* etapy:
    1. przyjęcie spadku.
    Na tym etapie spadek traktuje się jako *całość*, każdy spadkobierca
    tym samym uzyskuje prawo do *częsci* każdego elementu spadku.
    Czyli jeśli przedmiotem spadku był dom i dwa mieszkania oraz
    3 spadkobierców, to każdy ze spadkobierców (jeśli wszyscy przyjmą
    spadek!) dostanie 1/3 domu i po 1/3 każdego mieszkania - czy
    tego chcą czy nie.
    Nie mam w głowie zapisków ;) jak to jest jeśli istnieją postanowienia
    testamentowe - ale jak rozumiem tego problemu nie ma.

    Ta część spadkobrania opodatkowana jest podatkiem od spadków
    i darowizn.

    2. dział spadku.
    Spadkobiercy mogą dokonywać takich czynności prawnych, które odpowiadają
    cywilnoprawnym czynnościom:
    - zamiany (w tym zamiany z wyrównaniem wartości, czyli dopłatą)
    - zniesienia współwłasności
    -...innych takich.
    Dział spadku podlega opodatkowaniu PCC, przy czym trzeba wyraźnie
    zaznaczyć że wiele przypadków jest zwolnionych z opodatkowania.

    > Na chwile obecna odbylo sie tylko sprawa o ustalenie kregu spadkobiercow.

    ...a stwierdzenie nabycia było ? - chodzi o to że ktoś mógł odrzucić
    spadek na przykład.

    > Acha, testamentu nie było.

    Czy masz świadomość owych 2 etapów postępowania?
    W sieci leży mnóstwo przepisów - poszukaj Kodeksu Cywilnego.
    Gdzieś tak pod koniec, przed artykułem 1000 (nie ma błędu, tysięcznym)
    zaczynają się przepisy dotyczące spadku.
    Przeczytaj, nabierzesz jasności CO się robi ze spadkiem.
    A później ustawa o podatku od spadków i darowizn oraz PCC - i będzie
    jasne ZA CO płaci się podatki...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)