  • 21. Data: 2008-06-20 18:32:56
    Temat: Re: pomyłkowy przelew do US z konta prywatnego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2008, Liwiusz wrote:

    > Jest to po prostu wykonanie usługi przez sąsiada na rzecz zobowiązanego do
    > zapłaty.

    Już widzę jak sąsiad wpada w zachwyt po pytaniu US aby przedstawił
    ewidencję prowadzonych usług ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2008-06-20 18:39:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jeśli płacisz poprzez "agencję grosik", to też zawierasz z nimi umowę, że
    > Ty im wpłacisz, a oni wpłacą Twojemu wierzycielowi. Podobnie jak z sąsiadem.
    > Nikt w tym przypadku nie wymaga 2%.

    Powód jest prosty: jak ktoś bez żenady przyznaje, że prowadzi DG, to taka
    czynność podlega pod VAT. AFAIR jest zwolniona - ale cały numer polega
    na tym że *podlega*.
    Jeśli podlega, to jest zwolniona z PCC - zapis jest wyraźny.
    Z tego powodu "agencja grosik" nie ma do czynienia z PCC.

    > Nie widzę powodów, aby stosować inną interpretację podatkową, jeśli
    > wykonawcą usługi jest firma, a osoba prywatna.

    Ależ nie ma takiej potrzeby, jeśli sąsiad zechce wydać z siebie
    oświadczenie że "wykonał usługę" :)
    Przyjdzie na grupę z pytaniem co ma zrobić, bo US właśnie wydębił
    od niego oświadczenie, że nie prowadził ewidencji sprzedaży,
    a po tym (oświadczeniu) proponuje mandat i dalsze rozważania
    dotyczące obowiązków z okazji świadczenia "usług dla ludności" ;)

    *żeby_nie_było*: prawdopodobieństwo że taka sprawa w ogóle "wyjdzie"
    (tajemnica bankowa!) lub że ktoś się przyczepi jest IMVHO śladowe.
    Problem w tym, że prawo mamy ... no takie jak mamy.
    I *jeśli* wyjdzie i ktoś *zechce* się przyczepić, to obserwowanie
    co się będzie działo może być interesujące. Ale udział w roli
    strony niekoniecznie :]

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2008-06-20 21:16:44
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek 20 czerwiec 2008 20:39
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0806202033010.3048@quad>):

    > *żeby_nie_było*: prawdopodobieństwo że taka sprawa w ogóle "wyjdzie"
    > (tajemnica bankowa!)

    Ale jaka tajemnica? Przecie przelew pójdzie do US, więc US będzie wiedział z
    samego przelewu :D

    --
    Tristan

  • 24. Data: 2008-06-20 22:03:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Przyczepić się zawsze może,

    I o to chodzi.

    > Darowizna to nie jest, bo sąsiad nie może dowolnie rozporządzić
    > powierzonymi środkami. Poza tym byłoby trochę dziwne, gdyby uznać to za
    > darowiznę, co umożliwiałoby na przykład żądanie od obdarowanego
    > alimentów na rzecz darczyńcy (art. 897kc).

    Jeśli sie nie ma mocnych dowodów, że się sąsiadowi oddało, to sąd
    wszystko przyklepie.

    > Pożyczka, tudzież depozyt nieprawidłowy również, ponieważ nie istnieje
    > obowiązek zwrotu.

    Jak to nie.
    Pożyczyłeś sąsiadowi kasę i zobowiązałeś go do zwrotu poprzez wpłatę w
    jego imieniu do ZUS

    Albo to on ci właśnie pożyczył i zapłacił za ciebie bo ty chwilowo kasy
    nie miałeś, a oddałeś mu parę dni później.

    Właśnie przez takie coś dopisali depozyt niepraowidłowy do
    dwuprocentowego zbioru czynnosci opodatkowanych.

  • 25. Data: 2008-06-20 22:06:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Nie widzę powodów, aby stosować inną interpretację podatkową, jeśli
    > wykonawcą usługi jest firma, a osoba prywatna.

    no i tu właśnie sąsiada US udupi za prowadzenie tego typu działalności.

  • 26. Data: 2008-06-20 22:08:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > Jak to nie.
    > Pożyczyłeś sąsiadowi kasę i zobowiązałeś go do zwrotu poprzez wpłatę w
    > jego imieniu do ZUS

    IMHO interpretacja równie naciągana, jak twierdzenie, że w sklepie
    udzielasz pożyczki (depozytu nieprawidłowego) i sprzedawca zobowiązuje
    się do zwrotu poprzez dostarczenie odpowiednich produktów.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 27. Data: 2008-06-20 22:09:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > no i tu właśnie sąsiada US udupi za prowadzenie tego typu działalności.

    Niekiedy można wykonać usługę i nie podpaść pod działalność
    gospodarczą sensu stricto, zwłaszcza jeśli są to pojedyncze, odosobnione
    przypadki, w dodatku niodpłatne.

  • 28. Data: 2008-06-20 22:18:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > IMHO interpretacja równie naciągana, jak twierdzenie, że w sklepie
    > udzielasz pożyczki (depozytu nieprawidłowego) i sprzedawca zobowiązuje
    > się do zwrotu poprzez dostarczenie odpowiednich produktów.

    wcale nie naciagana bo tak sie wlasnie robi i to dosyc czesto.
    Pozycza(lo) się kase na trochę, ale potem zamiast ją odebrać to się ją
    "utylizowało" gdzie indziej, albo mowiło, że dało sąsiadowi na
    przechowanie. Dlatego depozyt nieprawidłowy został opodatkowany.

    US wyda decyzję a ty w sądzie i tak stoisz na przegranej pozycji. Szkoda
    czasu na szarpanie się, bo wyjdzie jeszcze drożej.

  • 29. Data: 2008-06-21 07:29:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jun 2008, Tristan wrote:

    > Ale jaka tajemnica? Przecie przelew pójdzie do US, więc US będzie wiedział z
    > samego przelewu :D

    A, zapomniałem że o podatek szło, racja; odnosiłem się do postu Liwiusza:
    "Opłata za telefon też może być moim zobowiązaniem, a mogę je spłacić
    z konta sąsiada" który był wcześniej.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2008-06-21 07:38:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2008, Liwiusz wrote:

    > IMHO interpretacja równie naciągana, jak twierdzenie, że w sklepie
    > udzielasz pożyczki (depozytu nieprawidłowego) i sprzedawca zobowiązuje się do
    > zwrotu poprzez dostarczenie odpowiednich produktów.

    Ale przecież interpretacja ze sklepem *nie* jest naciągana - przynajmniej
    w przypadku, kiedy zapłata "rozjeżdża się" z zakupem.
    Tyle, że sklepowi to w niczym nie wadzi.
    Ów depozyt (jeśli moment zapłaty nie pokrywa się ani z momentem
    zawarcia umowy ani z momentem wydania towaru) jest częścią realizacji
    (opodatkowanej) usługi (umowy nienazwanej, złożonej ze sprzedaży
    i depozytu), podlegającej pod VAT.
    A to oznacza zwolnienie z PCC.

    Jeszcze tylko trzeba wykazać, że czynność sąsiada podlega pod VAT
    i wszyscy będziemy zgodni ;)

    pzdr, Gotfryd