  • 1. Data: 2008-06-19 06:22:38
    Temat: Kupiłam drugi samochodów, co zrobić ze starym?
    Od: "Gwyn" <g...@a...pl>

    Hej,

    Kupiłam nowy samochód na fakturę w celu prowadzenia DG. W ewidencji środków
    trwałych
    mam niezamortyzowany jeszcze w 100% stary samochód, który kupiłam używany na
    podstawie
    umowy sprzedaży. Tak więc od tego starego samochodu nie odliczałam VATu, a
    jedynie
    amortyzowałam go w odpisach miesięcznych. Jestem płatnikiem VAT,
    jednoosobowa DG, KPiR.

    Co zrobić z starym samochodem? Nie mogę go dłużej amortyzować bo ciężko mi
    będzie udowodnić,
    iż potrzebuję obu samochodów w DG :) Nie chcę go też sprzedawać, chcę aby
    stare auto było
    moim "prywatnym" samochodem.

    1. Jak więc poprawnie "wyrejestrować" go z EŚT?

    2. A co gdybym jednak chciała go sprzedać osobie fizycznej? Czy mam go
    sprzedać z fakturą czy na podstawie
    umowy sprzedaży? A jak z fakturą to jaki VAT?

    2b. Ustalenie dochodu/straty w przypadku sprzedaży:
    kupiłam za 4200zł, sprzedaję za 4000 zł, zamortyzowałam do tej pory 1000zł
    KUP = 4200 - 1000 = 3200zł
    Strata = 3200 - 4000 = -800zł (czyli mam 800zł zysku)

    Czyli w KPiR zapisuję "Pozostałe Przychody: 4000zł, Pozostałe Wydatki:
    3200zł". Dobrze?

    Proszę, pomóżcie :)

    Gwyn

  • 2. Data: 2008-06-19 06:26:23
    Temat: Re: Kupiłam drugi samochodów, co zrobić ze starym?
    Od: "Gwyn" <g...@a...pl>

    Ehhh,

    Dwa wątki poniżej znalazłam wyliczenie dochodu/straty więc pytanie 2b proszę
    uznać za niebyłe.
    Przepraszam za ślepotę :)

    Gwyn

  • 3. Data: 2008-06-19 20:49:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jun 2008, Gwyn wrote:

> [...]
    > podstawie umowy sprzedaży. Tak więc od tego starego samochodu nie odliczałam VATu,

    ...bo *nie mogłaś*, i to jest ważne; to czy podatnik *odliczał* akurat nie
    ma znaczenia :)

    > Co zrobić z starym samochodem?
    [...]
    > chcę aby stare auto było moim "prywatnym" samochodem.
    >
    > 1. Jak więc poprawnie "wyrejestrować" go z EŚT?

    "Przekazać na cele osobiste", czyli nie związane z DG.
    Albo jak kto woli "wycofać z DG" (ustawa używa tego terminu, o czym
    za moment).

    > 2. A co gdybym jednak chciała go sprzedać osobie fizycznej? Czy mam go
    > sprzedać z fakturą czy na podstawie umowy sprzedaży?

    A to sprzedaż z fakturą nie jest dokumentem *umowy* sprzedaży? :O

    > A jak z fakturą to jaki VAT?

    Po kolei:
    - masz zaległości w czytaniu ustawy o p.dochodowym, więc polecam:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...zacząć można od art.10.2.3 :)

    - VAT niewątpliwie zwolniony, jest w rozporządzeniu, masz możliwość
    znaleźć je tu:
    http://podatki.pl/akty/8/?ob=1
    ...lub tu:
    http://www.gofin.pl/7,35,27170,509.html

    Wątpliwość czy należy wystawić rachunek :O czy fakturę IMVHO rozstrzyga
    zapis ustawy "dochodowej": to jest "przychód z DG mimo wykreślenia
    z ewidencji". Ale ze względu na odrębność definicji DG z chęcią poczytam
    komentarzy :) (jeśliby miał być rachunek, to oczywiscie u zarejestrowanego
    podatnika VAT *wyłączną* podstawą niewystawienia f-ry byłoby niepodleganie
    czynności pod VAT)

    pzdr, Gotfryd