  • 1. Data: 2003-11-19 16:51:17
    Temat: poniesione koszty - umowa-zlecenie jak to jest?
    Od: "Futro" <k...@W...onet.pl>

    Po zasięgnięciu info na grupie wystawiłem rachunek za umowę-zlecenie.
    Przedmiotem umowy było wykonanie reklamy. Wykonałem reklamę, zapłaciłem za nią
    drukarni i przekazałem klientowi.
    Rachunek wyglądał tak
    kwota wynagrodzenia brutto 200 zł
    Koszty uzyskania 120 zł (na taką kwotę mam fakturę z drukarni na
    moje nazwisko)
    Podstawa do opodatkowania 80 zł
    Podatek 16 zł
    Do wypłaty 184 zł

    Księgowa w firmie mojego klienta zaprotestowała i powiedziała, że nie mogę
    wpisać kosztów uzyskania w wysokości faktycznie poniesionej tylko ryczałtem
    20% Kwoty brutto, dopiero w zeznaniu rocznym mam to skorygować i podać
    faktycznie poniesione koszty. Czy rzeczywiście tak jest?
    Jeśli tak to strasznie kiepsko...

    Pozdro
    Artur

  • 2. Data: 2003-11-20 09:57:47
    Temat: Re: poniesione koszty - umowa-zlecenie jak to jest?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Nov 2003, Futro wrote:

    >+ Po zasięgnięciu info na grupie wystawiłem rachunek za
    >+ umowę-zlecenie.
    ^^^^^^^^^^^^^^

    >+ Przedmiotem umowy było wykonanie reklamy. Wykonałem reklamę, zapłaciłem za nią
    >+ drukarni i przekazałem klientowi.
    >+ Rachunek wyglądał tak
    >+ kwota wynagrodzenia brutto 200 zł

    To powyżej jest ważne: jest ponad "limit".

    >+ Koszty uzyskania 120 zł (na taką kwotę mam fakturę z drukarni na
    >+ moje nazwisko)
    >+ Podstawa do opodatkowania 80 zł
    >+ Podatek 16 zł
    >+ Do wypłaty 184 zł

    A ZUS to psi zjedli ?? Zlecenie było, powiadasz ?? A nie dzieło ???

> [...]
    >+ 20% Kwoty brutto, dopiero w zeznaniu rocznym mam to skorygować i podać
    >+ faktycznie poniesione koszty. Czy rzeczywiście tak jest?

    Spytaj ją za co jej płacą.

    ++++++
    Rozdział 4
    Koszty uzyskania przychodów
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23[...]
    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się w następującej
    wysokości w stosunku do uzyskanego przychodu:
    ) z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - 20 proc., z tym że
    koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez
    płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2
    lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

    10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9,
    koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie
    poniesionych.
    -----

    Wrrr....
    Owszem, powinieneś na rachunku wypisać "dowody poniesienia podanych
    kosztów przychodu posiadam i przechowuję zgodnie z przepisami" albo
    jakiś inny komunał.

    >+ Jeśli tak to strasznie kiepsko...

    ...a co, ustawy nie czytałeś ? ;)

    BTW: rzeczony "limit" jest w ryczałtowych podatkach:
    ++++
    3) od przychodów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-8, jeżeli kwota
    należności określona w umowie zawartej z osobą nie będącą pracownikiem
    płatnika nie przekracza 143 zł - w wysokości 20 proc. przychodu,
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-21 03:42:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, Futro wrote:
    [...]
    >+ Jestem studentem, [...]

    Acha.

    >+ > 10. Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe
    [...]
    >+ Księgowa powiedziała, że teraz to 20% to będą koszty, a udowodnienie tych
    >+ wyższych kosztów to dopiero w zeznaniu rocznym.

    Przyznam że pierwsze słyszę. Musiałaby być do tego jakaś podatawa
    prawna ! Niby co, "dopiszesz" sobie koszty do PIT-37 ?

    >+ Dodam, że ona to jeszcze z kimś konsultowała.

    To poproś ją żeby spytała "konsultanta" o podstawę prawną, a nuż
    się czegoś ciekawego dowiemy :) (zdarza się, oj, zdarza...)

    [...]
    >+ ale się wezmę chyba, choć jak widzę ten prawniczy żargon to mnie krew zalewa.

    Coż, starożytni (Chińczycy) ćwiczyli cierpliwosć zbierając wysypaną
    szklankę ryżu/prosa/maku czy co tam mieli pod ręką metodą "po ziarenku",
    a my nie musimy - bo mamy ustawodawcę... :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-11-21 10:39:12
    Od: "Futro" <k...@p...onet.pl>

    > A ZUS to psi zjedli ?? Zlecenie było, powiadasz ?? A nie dzieło ???

    Była umowa-zlecenia. Jestem studentem, jest też oświadczenie o tym na umowie,
    wiec zus odpada.

> [...]

    > Owszem, powinieneś na rachunku wypisać "dowody poniesienia podanych
    > kosztów przychodu posiadam i przechowuję zgodnie z przepisami" albo

    Zgodnie z zaleceniami napisałem na rachunku, że posiadam dowody poniesienia
    kosztów.

    > ...a co, ustawy nie czytałeś ? ;)

    Przyznam, że nie...
    ale się wezmę chyba, choć jak widzę ten prawniczy żargon to mnie krew zalewa.

    Pozdrawiam
    Artur