  • 1. Data: 2003-05-28 20:12:23
    Temat: pracownik na szkoleniu - na kogo faktura?
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Jakie znaczenie ma nabywca na fakturze dla zaliczenia FV za szkolenie w
    koszty?

    Czy jest tak, że FV wystawiona na firmę może być zaliczona w koszty bez
    utworzenia dodatkowych dokumentów (między pracownikiem a pracodawcą), a FV
    wystawiona na pracownika nie będzie kosztem firmy bezpośrednio, a dopiero po
    spisaniu umowy i wysłaniu pracownika na szkolenie (w formach pozaszkolnych)?

    Jeśli są jakieś kruczki przy rozliczaniu szkoleń, to również będę wdzięczny
    za ich wskazanie.

    Dziękuję

    Thomasson

  • 2. Data: 2003-05-28 23:16:01
    Temat: Re: pracownik na szkoleniu - na kogo faktura?
    Od: maruda <m...@b...pl>

    28.05.2003 22:12, osoba o wdzięcznym nicku 'thomasson op pl', napisała:
> [...]
    >
    > Jeśli są jakieś kruczki przy rozliczaniu szkoleń, to również będę wdzięczny

    Zazwyczaj wystawia się fakturę na firmę, której pracownik bierze udział
    w szkoleniu. Ale można też rozliczać koszty szkolenia przez zaliczenie
    faktury w koszty delegacji. Specjalnych kruczków chyba nie ma, oprócz
    tego, że formie delegacyjnej - na druku delegacji powinien być
    wymieniony taki właśnie cel (udział w szkoleniach). Wszystko zależy od
    przyjętej, w tej mierze, przez pracodawcę, polityki.

    Widzę jednak pewne zagrożenia w przypadku wystawiania faktur
    bezpośrednio, ale tu liczę na głosy doświadczonych księgowych.

  • 3. Data: 2003-05-29 12:07:29
    Od: "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl>

> [...]
    po
    | spisaniu umowy i wysłaniu pracownika na szkolenie (w formach

    IMHO faktura musi być wystawiona na firmę tj pracodawcę . Nie sądzę by
    pracownik był w stanie przerzucić na firmę fakturę wystawioną na niego - bo
    niby w jaki sposób ?

    pozdr
    Jacek Baraniecki

  • 4. Data: 2003-05-30 20:00:00
    Temat: głębsza analiza - Re:PracownikNaSzkoleniu-NaKogoFaktura?
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek Baraniecki" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > |
    > IMHO faktura musi być wystawiona na firmę tj pracodawcę . Nie sądzę by
    > pracownik był w stanie przerzucić na firmę fakturę wystawioną na niego -

    A jak to się ma to rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra
    Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i
    warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    dorosłych (Dz.U. 103, poz. 472 z późn.zm.)? Jest tam m.in. mowa, że
    pracodawca może przyznać pracownikowi kształcącemu się w formach szkolnych,
    poza urlopem szkoleniowym, takie świadczenia jak (na podstawie paragrafu 4
    omawianego rozporządzenia): http://bhp.com.pl/Prawo/dzial_II/157.htm

    1) zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach
    obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka
    odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy
    pracownika,

    2) pokrycie kosztów podręczników i innych materiałów szkoleniowych,

    3) pokrycie opłat za naukę, pobieranych przez szkołę,

    4) udzielenie dodatkowego urlopu szkoleniowego.

    Jeśli wydatki pracownika są zwracane, to faktury i rachunki sprzedaży
    powinny być wystawione na pracownika i do umowy z pracodawcą o zwrocie
    kosztów lub oświadczeniu pracownika pracodawcy o poniesieniu kosztów nauki
    posłużą jako załączniki. Chyba, że się mylę i wydatki na szkolenie już "u
    źródła powinny być poniesione przez pracodawcę".

    Wg mnie są więc dopuszczalne dwie formy rozliczenia szeroko pojmowanych
    szkoleń: studiów podyplomowych, kursów, seminariów, nauki w szkołach
    wyższych.

    1) faktura (rachunek) wystawiona bezpośrednio na pracodawcę i a) notatka o
    osobie korzystającej ze szkolenia b) oświadczenie pracownika o korzystaniu
    ze szkolenia (np. w celu sporządzenia lojalki)

    2) faktura (rach.) na pracownika i zwrot wydatków pracownikowi na podstawie
    umowy

    Kluczowe jest sformułowanie "zakład pracy może przyznać pracownikowi
    świadczenie - pokryć opłatę za naukę pobieraną przez szkołę". Tego właśnie
    nie rozumiem - zwrócić pieniądze pracownikowi za to, co zakupił na siebie
    czy kupione przez pracodawcę a użyte przez pracownika? Na to pytanie
    odpowie w części paragraf 4 punkt rozporządzenia "W przypadku powtarzania
    semestru (roku) nauki z powodu niezadowalających wyników w nauce zakład
    pracy może odmówić udzielania świadczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, przez
    okres powtarzania semestru (roku) nauki." Pracownik przez okres powtarzania
    roku już z założenia uczestniczy w pobieraniu nauki, a jeśli pracodawca może
    nie zwrócić pracownikowi pieniędzy za powtarzany rok, to chyba pracownik
    ponosi te wydatki i ewentualnie są one zwracane.

    To, że pracodawca zwraca pracownikowi wydatki na podstawie faktur
    wystawionych na pracownika można też wnioskować z UPDoF

    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są (updof
    http://firma.onet.pl/bap/teksty/260791.htm#r3):

    90) wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez
    pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu
    szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących
    pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje
    zawodowe w formach pozaszkolnych, (informacja z komentarza przepisu - "pod
    warunkiem złożenia płatnikowi oświadczenia, iż pracownik nie zaliczy
    świadczenia do wydatków z tytułu odpłatnego dokształcania ... podlegających
    odliczeniu od podatku" - przed otrzymaniem pieniążków wypisać takie
    oświadczenie bo księgowa wrzuci w przychody do opodatkowania).

    Jeśli ktoś się przedarł przez moje zapisy to dziękuję i proszę o komentarz
    poparcia albo zrugania za insynuacje. Przypomnę, że chodzi o to na kogo
    ma/może być wystawiona FV za szeroko pojmowane szkolenia.

    Thomasson

  • 5. Data: 2003-05-30 22:12:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 May 2003, thomasson op pl wrote:

> [...]
    >+ > | pozaszkolnych)?
    >+ > |
    >+ > IMHO faktura musi być wystawiona na firmę tj pracodawcę .
    [...]
> [...]
    >+
    >+ 2) faktura (rach.) na pracownika i zwrot wydatków pracownikowi na podstawie

    IM*H*O słusznie.

> [...]
    >+ pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    [...]
    >+ Jeśli ktoś się przedarł przez moje zapisy to dziękuję i proszę o komentarz
    >+ poparcia albo zrugania za insynuacje. Przypomnę, że chodzi o to na kogo
    >+ ma/może być wystawiona FV za szeroko pojmowane szkolenia.

    IMHO wykazałeś że f-ra *może* być wystawiona na pracownika, co
    jeden z zarzutów rozwiązuje. Jak dla mnie - ograniczenia żeby
    również firma pokrywała koszt "wprost" nie widać :)
    Co prawda nie wynika z cytowanego przepisu - ale ów przepis
    istnieje IMHO dlatego że pokrywanie *czyichś* zobowiązań
    z zasady KUP nie stanowi. Jeśli f-ra jest "na firmę", to iMHO
    może być KUP "z zasad ogólnych" (firma miała interes, bo widzi
    że może to przynieść zysk - to wysłała pracownika na szkolenie).

    pozdrowienia, Gotfryd