  • 1. Data: 2006-02-26 19:11:20
    Temat: prywatny wynajem a dzialalnosc gospodarcza
    Od: "User" <b...@g...pl>

    Witam
    Mam pytanie bardzo proste a może i trudne ? Jestem współwłaścicielem
    nieruchomości. Jeden ze współwłaścicieli na zlecenie pozostałych, prowadzi
    wszystkie rachunki, wystawia KP dla firm które wynajmują lokale użytkowe.
    Nikt z właścicieli nie jest Vatowcem (poniżej progu 10 000 EUR). Tydzień
    temu rozpocząłem działalność gospodarczą nie mającą żadnego związku z
    tamtym wynajmem i stałem się podatnikiem Vat czynnym. Czy od tej pory muszę
    wystawiać fakury Vat na wynajem lokali użytkowych w nieruchomości której
    jestem prywatnie współwłaścicielem ? A w PIT 5 też muszę to uwzgledniać co
    miesiąc czy wystarczy tak ja do tej pory na koniec roku. ?
    Pozdrawiam- User

  • 2. Data: 2006-02-26 22:44:08
    Temat: Re: prywatny wynajem a dzialalnosc gospodarcza
    Od: rafal <r...@n...com.pl>

    Użytkownik User napisał:
> [...]
    > jestem prywatnie współwłaścicielem ? A w PIT 5 też muszę to uwzgledniać co
    > miesiąc czy wystarczy tak ja do tej pory na koniec roku. ?

    wedlug mnie co kraj to obyczaj.. idzi do swojego urzedu skarbowego i zapytaj
    najlepiej na pismie jak bys dostal odpowiedz..

    oczywiscie zawsze dl anich leiej powiedza ci ze plac vat i bedzie z
    glowy ale ni ejest to proste, bo nie wiadomo od jakiej czesci mialb byc
    vat.. itp..

    genberalnie mam podobna sytuacje, zrzeklem sie przychodow i wszystko
    wystawia brat ( on nie ma vat ), ja wogole nie wykazuje tej wlasnosci
    jako dochody i US powiedzial ze moz enie jest to idealne ale przyjmuja
    .. tak w skrocie a dokladnie jak to widza przepisy to nie wiem

    rafal

  • 3. Data: 2006-02-28 20:32:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Feb 2006, User wrote:

> [...]
    > wszystkie rachunki, wystawia KP dla firm które wynajmują lokale użytkowe.

    IMO odpowiedź zależy od formy prawnej współwłasności.
    *uwaga, dywaguję*.
    Zakładając że mamy do czynienia np. ze wspólnotą mieszkaniową, powstałą
    z mocy prawa, czyli nieruchomości w której są lokale mieszkalne - to
    owa wspólnota będzie stanowiła "inny podmiot" będący podatnikiem VAT.
    Samodzielnym.
    Tak jak S.C.
    Który powinien się zarejestrować aby uzyskać swój NIP, *jeśli*
    uzyskuje przychody.

    I w tym momencie do VATu uzyskiwanego przez współwłaściciela, ktory
    sam jest VATowcem czynnym, owe przychody nic nie mają.

    Ale jeśli NIE mamy do czynienia z "innym podmiotem"... no to
    chyba "pójdzie w VAT".

    To jest głos do dyskusji jakby kto pytał :)

    > jestem prywatnie współwłaścicielem ? A w PIT 5 też muszę to uwzgledniać co
    > miesiąc czy wystarczy tak ja do tej pory na koniec roku. ?

    Chciałbym ostro zaznaczyć iż rozliczanie PIT ma się nijak do rozliczania
    VAT. Ja wiem że ty wiesz :), ale... żeby ktoś nie pomyślał...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)