  • 1. Data: 2010-09-17 12:22:48
    Temat: przejęcie firmy jak ją sprawdzić
    Od: Zuzanna <z...@o...pl>

    Witam,

    chcę kupić przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę fizyczną. Jak mogę
    sprawdzić czy nie ma w jej prowadzeniu przekrętów. Co powinnam
    sprawdzić prócz informacji o niezaleganiu składek ZUS, podatków w US,
    KRD, zastawów, rozliczeń z kontrahentami, umów kredytów, leasingów. Na
    co jeszcze powinnam zwrócić uwagę?

    Z góry dziękuję za odpowiedź

    Pozdrawiam,
    Zuzanna

  • 2. Data: 2010-09-17 13:05:41
    Temat: Re: przejęcie firmy jak ją sprawdzić
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 17.09.2010 Zuzanna <z...@o...pl> napisał/a:
    > chcę kupić przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę fizyczną. Jak mogę
    w sensie DG?

> [...]
    > sprawdzić prócz informacji o niezaleganiu składek ZUS, podatków w US,
    > KRD, zastawów, rozliczeń z kontrahentami, umów kredytów, leasingów. Na
    ze niewolnictwo jest w polsce zakazane...
    ;)

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 3. Data: 2010-09-17 13:14:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-17 15:05, Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:
    > w sensie DG?

    W sensie myli Ci się przedsiębiorca z przedsiębiorstwem.

    Dobry żart.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-09-17 13:16:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 17-09-2010 15:05, Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:
    > w sensie DG?

    > ze niewolnictwo jest w polsce zakazane...
    > ;)

    Nie, no majątek który słuzył temu przedsiębiorcy do prowadzenia DG,
    prawa do nazwy itp to może kupić.

    A majątek, jak majątek, trzeba się upewnić, że nie jest zajęty, nie
    wiszą na nim jakies zabezpieczenia, przewłaszczenia itp.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2010-09-17 13:30:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Liwiusz,

    Friday, September 17, 2010, 3:14:32 PM, you wrote:

    > W sensie myli Ci się przedsiębiorca z przedsiębiorstwem.

    Hmmm... A w tym przypadku jest jakaś różnica?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-09-17 13:40:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Hmmm... A w tym przypadku jest jakaś różnica?

    Taka, że przedsiębiorca, to osoba fizyczna, a przedsiębiorstwo to
    składniki opisanie w art. 55(1) kc.

    Jakkolwiek kiedyś również wydawało mi się to dziwne, ale jednak
    wygląda na to, że można zbyć przedsiębiorstwo osoby fizycznej
    prowadzącej DG, na przykład:

    http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-spolek/dzialalnosc-
    gospodarcza/odpowiedzi/zbycie-przedsiebiorstwa.html

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-09-17 14:06:46
    Od: "nowe-schody.prv.pl" <n...@o...pl>

> [...]
    >
    > A majątek, jak majątek, trzeba się upewnić, że nie jest zajęty, nie wiszą na
    > nim jakies zabezpieczenia, przewłaszczenia itp.

    I wypadałoby przed zakupem przedsiębiorstwa zapytać się dostawców i klientów
    dotychczasowego przedsiębiorcy, czy zechcą i jeżeli tak, to na jakich warunkach,
    współpracować z nową firmą.

    --
    prezydent

    Renowacja schodów www.staircase-renovation.eu/pl/
    Regionalni wykonawcy poszukiwani.

  • 8. Data: 2010-09-17 14:21:56
    Od: "nowe-schody.prv.pl" <n...@o...pl>

> [...]
    > przykład:
    >
    > http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-spolek/dzialalnosc-
    gospodarcza/odpowiedzi/zbycie-przedsiebiorstwa.html

    Nie widzę tam żadnych paragrafów na poparcie odważnej tezy, że:

    "Przejście wszystkich składników przedsiębiorstwa na nabywcę nie jest
    uzależnione od zgody kontrahentów - umowy zawarte z przedsiębiorcą - zbywcą
    nadal wiążą kontrahentów w stosunku do przedsiębiorcy - nabywcy
    przedsiębiorstwa."

    Warunki dostaw towarów/usług są zazwyczaj całkowicie zależne od ogólnej kondycji
    finansowej klienta, więc trudno mi uwierzyć, że jakaś hurtownia diamentów będzie
    ochoczo sprzedawać je Wiśniewskiemu, którego cały majątek to wózek do
    zbieraniana złomu, tylko dlatego, że właśnie kupił za złotówkę działalność
    gospodarczą Kulczyka.

  • 9. Data: 2010-09-18 07:55:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2010, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hmmm... A w tym przypadku jest jakaś różnica?

    Przyznaję, że mnie zaskoczyłeś :)
    Przecież owo rozróżnienie przedmiotu (składników rzeczowych, które są
    we władaniu) oraz podmiotu (osoby która nią włada), właśnie w kontekście
    osoby fizycznej, są co rusz przedmiotem pytań/dyskusji/komentarzy
    związanych z faktem podawania całego stosu odrębnych adresów do różnych
    ewidencji (np. dyskutowane bywa to iż na fakturze ma być adres *przedsię-
    biorcy*, co w niczym nie uchybia zbieraniu przez USy *również* adresów
    *przedsiębiorstw*, zaś to drugie prowokuje niektórych do fałszywych
    domniemań że jak podadzą "adres sklepu" to nie muszą podawać "adresu
    domowego").

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-09-18 08:12:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Sep 2010, nowe-schody.prv.pl wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał
    [...]

    Ale to tylko kwestia uświadomienia sobie, że przedsiębiorstwo to tylko
    "odmiana rzeczy" - są rzeczy ruchome (np. cegły :|), są nieruchomości
    (składające się z integralnej i nieopcjonalnej ziemi plus ew. rzeczy
    ruchomych z nią trwale połączonych), są prawa majątkowe (miejscami
    "stosuje się przepisy dotyczące rzeczy") - i są przedsiębiorstwa, składające
    się z "poskładanych" poprzednich składników, tak jak dom poskładany jest
    z cegieł, prętów, gwoździ i cementu (a "na fakturze jest tylko cały dom" ;))

> [...]
    >

    > Nie widzę tam żadnych paragrafów na poparcie odważnej tezy, że:
    >
    > "Przejście wszystkich składników przedsiębiorstwa na nabywcę nie jest

    Jak dotąd - dobrze pisali, przesadzasz ;)

    > - umowy zawarte z przedsiębiorcą - zbywcą
    > nadal wiążą kontrahentów w stosunku do przedsiębiorcy - nabywcy
    > przedsiębiorstwa."

    A tu racja.
    Ale jak przyjąć, że powyższy zapis miał być "uproszczeniem na chłopski
    rozum" (owszem, zgoda, nie powinno tak się pisać bez objaśnienia bo
    zaraz ktoś to weźmie za prawdę objawioną), to kontrahent który zawarł
    umowę *najczęściej* nic nie poradzi na to, że były prowadzący DG:
    - sprzedaje przedsiębiorstwo
    - powierza wykonanie własnych zobowiązań nowemu nabywcy

    Fakt, że od odpowiedzialności się nie uwalnia.
    Z dokładnością do zastrzeżeń z art.429 KC (od słów "chyba że", warunki
    "nowej firmy" są spełnione) i temu podobnych :D

> [...]
    > wózek do zbieraniana złomu, tylko dlatego, że właśnie kupił za złotówkę

    Jeśli ta hurtownia nie zastrzegła, że Kulczyk nie będzie mógł powierzyć
    wykonywania swoich zobowiązań i wszelkich czynności związanych z dostawą
    (odbiorem dostaw) dokona osobiście :P, to nic nie poradzi na przedłożone
    pełnomocnictwo w wykonaniu umowy (*tej* umowy, nie ogólne, więc nowy
    nabywca nie będzie mógł zaciągać nowych zobowiązań na konto Kulczyka,
    ale diamenty ze "starej" umowy odbierać - już jak najbardziej).

    pzdr, Gotfryd