  • 1. Data: 2005-01-08 17:17:10
    Temat: przepisywanie tekstu i umowa zlecenie
    Od: bacek <p...@n...backiel.com.pl>

    Witam,

    mam pytanie
    przepisywalem pewnej kobiecie prace
    umowilismy sie ustnie na cene

    tymczasem ona ma pretensje ze praca nie jest taka jak chciala
    nie chce rozmawiac ze mna
    tylko...chce mnie pozwac do sadu
    za to ze jej rachunku nie wystawilem

    ja mam pytanie:
    kto ma obowiazek sporzadzic umowe zlecenie
    i kto ma placic podatek zaliczkowo za wykonawce?

    czy nie jest czasem tak, ze robi to zleceniodawca?

    bacek

  • 2. Data: 2005-01-08 19:11:55
    Temat: Re: przepisywanie tekstu i umowa zlecenie
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <W...@k...chip.pl_i_to_tez>

    Uzytkownik "bacek" <p...@n...backiel.com.pl> napisal w
    wiadomosci news:crp4gt$bg9$1@news.onet.pl...
> [...]
    > kto ma obowiazek sporzadzic umowe zlecenie
    > i kto ma placic podatek zaliczkowo za wykonawce?
    >
    > czy nie jest czasem tak, ze robi to zleceniodawca?

    To nie jest zlecenie tylko umowa o dzielo.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    W...@k...chip.pl_i_to_tez

  • 3. Data: 2005-01-08 21:39:58
    Od: bacek <p...@n...backiel.com.pl>

    Użytkownik Jerzy Wawrzyniak napisał:

    > To nie jest zlecenie tylko umowa o dzielo.

    w takim razie kto powinien wykonac formalności cywilno-prawne
    oraz kto powinien zaliczkowo oplac nalezny podatek

    wykonawca dzieła czy zlecający wykonanie dzieła?

    bacek

  • 4. Data: 2005-01-08 22:00:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Jan 2005, bacek wrote:
    [...]
    > + przepisywalem pewnej kobiecie prace
    > + umowilismy sie ustnie na cene

    Wolno. Ale przy ustnej umowie zawsze ryzykuje się spór :>
    No to przetestowałeś ;)

    > + tylko...chce mnie pozwac do sadu
    > + za to ze jej rachunku nie wystawilem
    > +
    > + ja mam pytanie:
    > + kto ma obowiazek sporzadzic umowe zlecenie

    "umowa wyraża wolę stron".
    Umowa MOŻE być ustna - pytanie czym później będzie się jej
    DOWODZIĆ przed sądem. To osobna sprawa :)

    A ty mieszasz trzy różne rzeczy:
    - umowę
    - rachunek
    - odprowadzenie podatku

    > + i kto ma placic podatek zaliczkowo za wykonawce?

    Zleceniodawca.

    > + czy nie jest czasem tak, ze robi to zleceniodawca?

    Owszem.
    Podatek odprowadza zleceniodawca.
    Ale...
    NA PODSTAWIE RACHUNKU WYSTAWIONEGO PRZEZ ZLECENIOBIORCĘ I PO
    SPRAWDZENIU GO PRZEZ SIEBIE.

    Dopóki nie wystawisz rachunku - ona nie może ani ci zapłacić
    ani ująć zapłaty w koszt (a może chce).
    Tak, może cię "przymusić sądownie".
    Nazywa się to "ustalenie istnienia stosunku" o ile się nie mylę.

    Istnienie pisemnej formy *umowy* nie ma nic do istnienia (wystawienia
    i akceptacji) *rachunku*.
    Uprzedzając: tak wiem.
    Praktyka w wielu firmach zlecających coś "przeciętnemu obywatelowi
    co to zna się na medycynie, polityce i piłce nożnej" ;) jest taka
    że ichnia księgowa sporządza ZA NIEGO rachunek - który on PODPISUJE
    ale jako WUSTAWIONY PRZEZ SIEBIE.
    Niemniej to nie jest "obowiązek zleceniodawcy".
    Zleceniodawca ma:
    - dostać do ręki rachunek
    - sprawdzić czy jest zgodny z umową
    - sprawdzić czy i jakie składki ZUS "się należą" i czy są poprawnie
    wykazane
    - sprawdzić ile podatku "się należy" i czy poprawnie jest wykazany
    - jeśli trzy poprzednie punkty nie pasują - zwrócić rachunek
    "do poprawki"
    - "w imieniu ZUSu i Skarbu Państwa" złupić ubezpieczonego i podatnika
    stosowną część zapłaty (JEGO zapłaty !) wpłacając na konta ZUS i US
    - resztę "postawić do dyspozycji zleceniobiorcy"

    Co ci nie pasuje ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-08 22:13:03
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "bacek" <p...@n...backiel.com.pl> napisał
    w wiadomości news:crp4gt$bg9$1@news.onet.pl...
> [...]
    > kto ma obowiazek sporzadzic umowe zlecenie
    > i kto ma placic podatek zaliczkowo za wykonawce?
    >
    > czy nie jest czasem tak, ze robi to zleceniodawca?

    Problem prawdopodobnie tkwi w tym, że prawdopodobnie przynajmniej
    jedna ze stron zawierających umowę zlecenie czy umowę o wykonanie
    dzieła musi mieć osobowość prawną lub prowadzić działalność
    gospodarczą.

    wa

  • 6. Data: 2005-01-08 23:00:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Jan 2005, bacek wrote:

> [...]
    > + oraz kto powinien zaliczkowo oplac nalezny podatek
    > +
    > + wykonawca dzieła czy zlecający wykonanie dzieła?

    ...najpierw powiedz czy PRZYPADKIEM "wektor" nie ma racji :]
    Przyznam że nie myślałem że może tak zagmatwaliście :]

    Jak nie ma (i ty "osobiście" wykonałeś coś dla firmy) to
    jest "tak samo": ty masz obowiązek wystawić rachunek
    a ona - sprawdzić go i odprowadzić podatek.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-09 09:19:43
    Od: bacek <p...@n...backiel.com.pl>

> [...]
    > jedna ze stron zawierających umowę zlecenie czy umowę o wykonanie
    > dzieła musi mieć osobowość prawną lub prowadzić działalność

    ale chodzi o to:
    kobieta, jest osobą fizyczną, przepisywałem jej referacik jakiś
    rzekomo przepisana praca nie jest taka jak powinna być - raczej bzdura,
    bo to nie jest pierwsza praca

    moje pytanie
    to czy jesli jest to osoba fizyczna
    i nie zawarla ze mną umowy na piśmie
    i wytoczy mi sprawę w sądzie
    to kto poniesie odpowiedzialność za nie zapłacenie podatku
    ja, czy Ona

    jakie problemy moge mieć
    i czy sprawa nie zostanie
    zakonczono z powodu..błahości
    chodzi o 47zł

    wiem ze mowie
    o umowie o dzielo
    rachunku
    podatku

    chce po prostu wiedziec
    kto powinienen ponosci odpowiedzialnosc
    za niedopilnowanie umowy, rachunku, podatku

    przypominam ze miala to byc umowa pomiedzy 2 osobami fizycznymi, zadne firmy

    pieniadze dostalem od niej, do reki zgodnie z umowa

    co moze mi zrobić?

    bacek

  • 8. Data: 2005-01-09 10:11:58
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "bacek" <p...@n...backiel.com.pl> napisał
    w wiadomości news:crqstq$3fa$1@news.onet.pl...

> [...]
    zadne firmy

    > pieniadze dostalem od niej, do reki zgodnie z umowa

    Przestań się martwić, bo sprawa jest drobna (47 zł).
    "Zleceniodawczyni" nie wytoczy Ci żadnej sprawy sądowej, tylko Cię
    straszy. To ona jest winna, bo nie powinna zlecać Ci wykonania dzieła,
    skoro ani Ty, ani ona nie prowadzicie działalności dospodarczej.
    Powinna zlecić pracę jakiejś firmie, skoro sama firmy nie prowadzi.
    Ponadto nie ma dowodu zlecenia Tobie wykonania dzieła, ponieważ nie
    została spisana umowa.
    Poproś jeszcze znawców prawa z tej grupy o lepsze wyjaśnienie, ale
    podaj kwotę (47 zł) i status obydwu stron "umowy o dzieło" (osoby
    fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej).

    wa