  • 1. Data: 2002-12-29 20:36:06
    Temat: pytania średnio-abstrakcyjne (sp. z o.o.)
    Od: "Anna Maria" <p...@p...fm>

    Witam,
    na początek pytanko na temat komputerowego programu księgowego - co
    polecacie dla młodej spółki z o.o.? Raczkuje zarówno firma, jak i księgowa
    :(

    Druga sprawa... czy sp. z o.o. może egzystować bez zatrudniania pracowników?
    (np. w przypadku, gdy jeden ze wspólwłaścicieli jest także prezesem
    zarządu - zatem i tak nie może się zatrudnić, a musi pracować - a drugi
    współwłaściciel "ma prawo prowadzić sprawy firmy", jednak nie musi tego
    robić na podstawie umowy o pracę.)
    Mam nadzieję, że nie zagmatwałam zbytnio tej sprawy :)

    Czy niezatrudnienie się we własnej firmie jest jakimś sposobem na zrobienie
    oszczędności?

    Z góry dziekuję za wskazanie własciwego kierunku :)

    Pozdrawiam
    Puma

  • 2. Data: 2002-12-31 00:05:55
    Temat: Re: pytania średnio-abstrakcyjne (sp. z o.o.)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Dec 2002, Anna Maria wrote:
    [...na początek nie wiem :)...]
    >+ Druga sprawa... czy sp. z o.o. może egzystować bez zatrudniania pracowników?

    Być może tak. Pytanie jak się z niej "wyciąga" pieniądze
    za prowadzenie spraw owej spółki !

    >+ (np. w przypadku, gdy jeden ze wspólwłaścicieli jest także prezesem
    >+ zarządu - zatem i tak nie może się zatrudnić, a musi pracować

    Powoli: zarząd jest jednoosobowy ??
    W jednoosobowej spółce jest to problem, był wałkowany (z okazji
    jakiegoś wyroku) na łamach prasy. Wniosek był taki: w jednoosobowej
    sp-ce prezes nie może się sam skutecznie zatrudnić, więc
    płacić sobie może ale te wypłaty nie są KUP spółki (czyli
    2X płaci się podatek dochodowy :>).
    Jeśli zarząd jest dwuoosobowy, to co za problem żeby
    zatrudnienie prezesa bądź dyrektora podpisał drugi
    członek zarządu ??

    >+ - a drugi
    >+ współwłaściciel "ma prawo prowadzić sprawy firmy", jednak nie musi tego
    >+ robić na podstawie umowy o pracę.)

    Nie musi.
    Ale czy współwłaściciele powołali zarząd, a być może
    również radę nadzorczą ?? (a co to komu wadzi ;>)

    >+ Mam nadzieję, że nie zagmatwałam zbytnio tej sprawy :)
    >+
    >+ Czy niezatrudnienie się we własnej firmie jest jakimś sposobem na zrobienie
    >+ oszczędności?

    Patrz wyżej: a jak zapłatę wciągnąć w koszty ?
    Owszem, można poprzestać na kasowaniu dywidendy; ale
    jak wytłumaczyć kto ten dochód wypracował to IMHO problem :)

    pzdr., Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-31 17:24:34
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 29 grudnia 2002 o godzinie (21:36:06) napisano:
    AM> Witam,
    AM> na pocz?tek pytanko na temat komputerowego programu księgowego - co
    AM> polecacie dla młodej spółki z o.o.? Raczkuje zarówno firma, jak i księgowa
    AM> :(

    Czy raczkowaniem nazywasz brak jakiegolowiek doswiadczenia w
    ksiegowaniu spolki zoo? Jesli tak, to czy wy (zarzad i Ty) sie tego
    nie boicie?

    AM> Druga sprawa... czy sp. z o.o. może egzystować bez zatrudniania pracowników?

    Moze.

    AM> (np. w przypadku, gdy jeden ze wspólwła?cicieli jest także prezesem
    AM> zarz?du - zatem i tak nie może się zatrudnić,

    A dlaczego nie moze sie zatrudnic?

    AM> a musi pracować -

    Nie znam wprawdzie przyczyn dlaczego nie moze sie zatrudnic, ale
    przeciez nie musi zawierac umowy o prace (stosunku pracy).

    Nie wiem takze, czy chodzi Ci o samo zatrudnienie i zwiazane z tym
    problemy (wynikajace np. z KP obowiazki pracodowcy i pracownika) czy
    tylko o unikniecie ZUS-u i opodatkowania. A odpowiedz moze byc rozna,
    w zaleznosci od celu, jaki chcesz osiagnac.

    AM> a drugi
    AM> współwła?ciciel "ma prawo prowadzić sprawy firmy", jednak nie musi tego
    AM> robić na podstawie umowy o pracę.)

    Chodzi Ci o prokurenta?

    AM> Mam nadzieję, że nie zagmatwałam zbytnio tej sprawy :)

    Obawiam sie, ze za malo szczegolow.

    AM> Czy niezatrudnienie się we własnej firmie jest jakim? sposobem na zrobienie
    AM> oszczędno?ci?

    Niezatrudnienie sie _moze_ powodowac oszczednosc. Pytanie, tylko czy w
    danej sytuacji mozliwe jest niezatrudnienie - czy jest zgodne z
    przepisami? Za malo szczegolow podalas.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl