  • 11. Data: 2005-05-14 20:45:57
    Temat: Re: pytanie do profesjonalistów natury prawno - bizne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, Cavallino wrote:

    > + > > + > DG OF jest jedna... bo to *ta osoba*... :)
    > + > > +
    > + > > + I masz zakaz prowadzenia jej w różnych miejsach
    > + >
    > + > Nie. Ale nazwa DG (firma) jest jedna: rejestruje się w *jednym* miejscu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > + > w kraju, w "miejscu zamieszkania"...
    > +
    > + A jak prowadzisz w kilku, to nie wolno tego zgłosić do właściwej EDG?

    Zgłaszasz kilka *miejsc prowadzenia DG* - ale *jednej* firmy !

    [...]
    > + > Skoro firma jest jedna....
    > +
    > + To zgłosić do urzędu jedną - Jan Kowalski.

    Wolno. "Inne określenia" są opcjonalne.

    > + A na wszystkich innych dokumentach dopisywać profil działalności.

    ...*z wyjątkiem* miejsc które opisane są "nazwa działalności"
    lub "firma" !!!

    > + Ja tak robię ze spółką z o.o., nikt się nie czepił, więc zapewne DGOF tym
    > + bardziej się nie czepi.

    ...no ale przecież na fakturze ma być "firma" :) - par. 12.1.1
    rozporządzenia ds. f-r VAT.
    Podobnie dla "wprowadzenia do obrotu", sprzedaży bezposredniej
    lub na odległość - tu dla odmiany ustawa o swobodzie DG.
    Tam musi być firma (albo jawnie wymienione - "imie i nazwisko
    lub nazwy") !
    Dopisywać profil można sobie wszędzie indziej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-05-14 22:30:33
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    > Zeznaję iż mi się też tak wydawało.
    > Ale kiedyś w którejś gazecie widziałem jakoby mozna było (z tytułu
    > udziału w S.C.) mieć osobno opodatkowaną część dochodów z DG jako
    > KPiR (na przykład: z własnej DG) zaś część ryczałtem (na przykład:
    > z S.C.)
    > Jakaś logika w takim postawieniu sprawy jest: skoro S.C. *nie*
    > prowadzi KPiR i wspólnik rozlicza się ryczałtem... to co
    > zrobić...
    > Tak więc ja jasności nie mam :[

    Twoja jasność jest prawidłowa :)
    tylko "zachciewajka" na liniowy to wyklucza...
    ale w powyższym jest wszystko prawidłowo z updof

    pozdr. Darek SP2BZW

  • 13. Data: 2005-05-15 08:27:17
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Zgłaszasz kilka *miejsc prowadzenia DG* - ale *jednej* firmy !

    Ano - i te miejsca możesz sobie różnie nazwać, prawda?

    > ...*z wyjątkiem* miejsc które opisane są "nazwa działalności"
    > lub "firma" !!!

    A co masz na myśli konretnie, co by stanowiło problem?

    > ...no ale przecież na fakturze ma być "firma" :) - par. 12.1.1
    > rozporządzenia ds. f-r VAT.

    Jest.
    Plus oznaczenie miejsca sprzedaży (oddziału, zakładu - nazwij jak chcesz).

    Np.
    Hipermarket Hypernova nr 1 Poznań, ul. xxxx (miejsce sprzedaży)
    Ahold s.a. Warszawa ul. yyyyy

    Chcesz ksero takiej faktury?

    > Podobnie dla "wprowadzenia do obrotu", sprzedaży bezposredniej
    > lub na odległość - tu dla odmiany ustawa o swobodzie DG.
    > Tam musi być firma (albo jawnie wymienione - "imie i nazwisko
    > lub nazwy") !

    Musi być firma - conajmniej.
    To nie znaczy że nie może byc nic więcej.

  • 14. Data: 2005-05-16 09:50:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 May 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    > +
    > + Ano - i te miejsca możesz sobie różnie nazwać, prawda?

    ...nazwą "miejsca" jest adres (np. ulica Marszałkowska 5) więc mało w tej
    sprawie mam do gadania... ;)
    Przyznaję iż rzeczywiście zapisałem poprzednio niewłaściwie: tekst
    "Dopisywać profil można sobie wszędzie indziej" może sugerować że
    nie można profilu "dopisać sobie na fakturze" a miałem na myśli
    iż "nie można go sobie dopisać w pozycji "sprzedawca" na fakturze
    w sposób sugerujący iż jest to część nazwy DG" !
    Niniejszym wnoszę o złagodzenie kary... !

> [...]
    > + > lub "firma" !!!
    > +
    > + A co masz na myśli konretnie, co by stanowiło problem?

    Na przykład faktura:
    +++ rozporządzenie +++
    § 12. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać
    co najmniej:
    1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy
    i nabywcy oraz ich adresy;
    ----

    Oczywiście "co najmniej" oznacza że można sobie (np. w drugiej linicje
    pod nazwiskiem/nazwą sprzedawcy) dopisać cokolwiek; ale IMO za opisem
    "sprzedawca" powinny znajdować się tylko *urzędowe* nazwy...
    Poniżej (lub powyżej) może być "marka" :)

> [...]
    > + Jest.
    > + Plus oznaczenie miejsca sprzedaży (oddziału, zakładu - nazwij jak chcesz).

    Widzę przykład niżej to się zgadzam :)

    > + Np.
    > + Hipermarket Hypernova nr 1 Poznań, ul. xxxx (miejsce sprzedaży)
    > + Ahold s.a. Warszawa ul. yyyyy
    > +
    > + Chcesz ksero takiej faktury?

    Nie trzeba, widzę z opisu że zapis "Hipermarket Hypernowa" jest
    wyraźnie oddzielony od pozycji "nazwa" i nie grozi wprowadzenie
    w błąd co do faktu iż sprzedawcą jest "Ahold S.A." - więc nie mam pytań :)
    Takie (wystarczająco "oddzielne" od firmy) dopisywanie 'dodatków'
    miałem właśnie na myśli jako "posługiwanie się marką".

    > + Musi być firma - conajmniej.
    > + To nie znaczy że nie może byc nic więcej.

    Zgoda :)
    Zmiarzałem do tego iż nierozsądne byłoby - posługując się twoim
    przykładem - pisanie na fakturze:
    "sprzedawca: Ahold Hipermarket Hypernowa nr 1" - co sugerowałoby
    istnienie *osobnego* podmiotu o takiej nazwie.
    "sprzedawca: Ahold S.A.
    Hipermarket Hypernowa nr 1"
    ... nie powinien wzbudzać wątpliwości.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-05-16 15:56:38
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > ...nazwą "miejsca" jest adres (np. ulica Marszałkowska 5) więc mało w tej
    > sprawie mam do gadania... ;)

    Adres jest adrese, nazwą już niekoniecznie.
    Wg Ciebie oznaczenie miejsca sprzedaży np. "Hipermarket Hypernowa" jest
    niedozwolone?

> [...]
    > iż "nie można go sobie dopisać w pozycji "sprzedawca" na fakturze
    > w sposób sugerujący iż jest to część nazwy DG" !

    Ja właśnie o tym miejscu mówię - wszystkie te dopiski tam właśnie się
    znajdują.

> [...]
    > "sprzedawca" powinny znajdować się tylko *urzędowe* nazwy...
    > Poniżej (lub powyżej) może być "marka" :)

    Dokładnie.
    Przy czym ja to "powyżej" rozumiem jako "w osobnej linii", lub np. "po
    przecinku".

    > Takie (wystarczająco "oddzielne" od firmy) dopisywanie 'dodatków'
    > miałem właśnie na myśli jako "posługiwanie się marką".

    No to ok.

> [...]
    > "sprzedawca: Ahold Hipermarket Hypernowa nr 1" - co sugerowałoby
    > istnienie *osobnego* podmiotu o takiej nazwie.

    Analogicznie na jednej fakturze tej samej DGOF może być:
    Gruszki i jabłka
    Owocowa 11
    Jan Kowalski

    a na drugiej:

    Sklep "Guziki i sznurki"
    Wstążkowa 34

    Jan Kowalski
    Owocowa 11

  • 16. Data: 2005-05-16 22:05:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Cavallino wrote:
    [...]
> [...]
    > + Adres jest adrese, nazwą już niekoniecznie.
    > + Wg Ciebie oznaczenie miejsca sprzedaży np. "Hipermarket Hypernowa" jest

    Wg mnie "Hypermarket Hypernova" nie jest "oznaczeniem miejsca
    sprzedaży" w rozumieniu jakiegokolwiek przepisu.
    W związku z czym "dozwolenie" lub "niedozwolenie" nie ma tu
    zastosowania :)
    Jest to "dopisek nie związany z fakturą" - na takiej samej zasadzie
    jak (mający znaczenie cywilne i zupełnie niezwiazany z informacjami
    dotyczącymi faktury VAT) dopisek "udziela się gwarancji na okres
    18 miesięcy".
    Może być, dopóki (ów dopisek) nie pretenduje do bycia częścią
    wymaganych elementów faktury (np. poprzez wprowadzające w błąd oznaczenie)
    to równie dobrze może tam figurować obok zapisu "zapłacono gotówką" :)

> [...]
    > +
    > + Ja właśnie o tym miejscu mówię - wszystkie te dopiski tam właśnie się

    "tam" czyli "w miejscu NIE sugerującym że to część 'nazwy sprzedawcy'"
    czy też "tam czyli w miejscu SUGERUJĄCYM jak wyżej" ?
    Z tego co zacytowałeś - nie. Patrzymy:
    [...]
> [...]
    > +
    > + Dokładnie.
    > + Przy czym ja to "powyżej" rozumiem jako "w osobnej linii", lub np. "po

    ...i jesteśmy zgodni :)

    > + > Takie (wystarczająco "oddzielne" od firmy) dopisywanie 'dodatków'
    > + > miałem właśnie na myśli jako "posługiwanie się marką".
    > +
    > + No to ok.

    OK :)
    Wystartowałem z protestem do twojego postu będącego odpowiedzią na
    rozważanie: "działalność INACZEJ NAZWANA" :)
    "Nazwanie działalności" potraktowałem dosłownie: jako to co "podaje
    się we wpisie do EDG jako nazwę działalności lub część firmy zależnie
    jaki kto ma formularz" :)

    [...]
> [...]
    > + > ... nie powinien wzbudzać wątpliwości.
    > +
    > + Analogicznie na jednej fakturze tej samej DGOF może być:

    :)
    Mój protest miał zmierzać do niedopuszczenia interpretacji
    "mogę sobie napisać inną nazwę" w postaci:
    "Guziki i sznurki, Wstążkowa 34, Jan Kowalski" (...i tyle...)
    w pozycji "sprzedawca" :)

    Nadto jest jeszcze szczegół: Tomek zmierzał nie tylko do osobnej
    nazwy :) na czym myśmy się skupili. A w tym momencie potrzebowałby
    faktycznie osobnej działalności - w znaczeniu ściśle prawnym,
    w dwu "jednoosobowych DG" mieć nie może (...w jednym kraju żeby
    ściśle było !). Znaczy: troche odbiegliśmy od wątku :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-05-17 15:58:53
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Wg mnie "Hypermarket Hypernova" nie jest "oznaczeniem miejsca
    > sprzedaży" w rozumieniu jakiegokolwiek przepisu.

    Ciekawe, bo jak dla mnie wyraźnie zastępuje w tym przypadku określenie
    "lokal nr 5" - jako że lokali nie ponumerowano.
    No chyba że adres "Szwedzka 5" pod którym istnieje z 30 sklepów jest dla
    Ciebie wystarczającą informacją adresową.

> [...]
    > "mogę sobie napisać inną nazwę" w postaci:
    > "Guziki i sznurki, Wstążkowa 34, Jan Kowalski" (...i tyle...)

    Kiedy ja dokładnie o tym mówię - i takoż stosuję.

    > Nadto jest jeszcze szczegół: Tomek zmierzał nie tylko do osobnej
    > nazwy :) na czym myśmy się skupili.

    A jednak sądzę że właśnie do tego zmierzał.

  • 18. Data: 2005-05-20 21:27:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 May 2005, Cavallino wrote:
> [...]
    > + No chyba że adres "Szwedzka 5" pod którym istnieje z 30 sklepów jest dla
    > + Ciebie wystarczającą informacją adresową.

    IM*H*O dokładnie tak jest: pewnie sa przyznane numery lokali, a to jest
    część adresu....

> [...]
    > + > w pozycji "sprzedawca" :)
    > +
    > + Kiedy ja dokładnie o tym mówię - i takoż stosuję.

    Acha. No to mi się ów "patent" nie podoba :)
    Uważam że ma być "firma i adres" - skoro minister tak chciał.

    > + > Nadto jest jeszcze szczegół: Tomek zmierzał nie tylko do osobnej
    > + > nazwy :) na czym myśmy się skupili.
    > +
    > + A jednak sądzę że właśnie do tego zmierzał.

    Piszę że "nie tylko" bo wyraźnie zaznaczył: "tak żeby obniżyć podatki,
    gdyż jedna dziaąłność jest na ksiażce (niskie marże , duże obroty)
    a druga wolałbym żeby była na ryczałcie (wysokie marże- jednak niższe
    obroty)"
    W drugim poście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2005-05-21 05:48:15
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > IM*H*O dokładnie tak jest: pewnie sa przyznane numery lokali

    A jak ich nie ma?

    > Acha. No to mi się ów "patent" nie podoba :)
    > Uważam że ma być "firma i adres" - skoro minister tak chciał.

    To jest obowiązek.
    Widzisz gdzieś zakaz umieszczania większych ilości informacji?
    Bo ja nie.

  • 20. Data: 2005-05-21 07:51:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 May 2005, Cavallino wrote:

> [...]
    > + >
    > + > IM*H*O dokładnie tak jest: pewnie sa przyznane numery lokali

    ...to z adresacją jest coś nie tak ? ;)
    Pozwolę sobie na argument przez porównanie: przyjeżdza policja,
    mają nakaz przeszukania: "adres: Szwedzka 5".
    Albo tam *są* lokale (i lokal jest wskazany z numeru) albo to
    jest jedna niepodzielna (!) prawnie (wpisana jako JEDNA do
    księgi wieczystej) nieruchomość - i dotyczy całości.

> [...]
    > + > Acha. No to mi się ów "patent" nie podoba :)
    > + > Uważam że ma być "firma i adres" - skoro minister tak chciał.

    Tak jest.

    > + Widzisz gdzieś zakaz umieszczania większych ilości informacji?
    > + Bo ja nie.

    Ja TEŻ NIE.
    Tyle że te "dodatkowe informacje" nie są adresem....
    Być to sobie mogą - tak samo jak mój ulubiony przykład z "udziela
    się gwarancji na 18 miesięcy" albo ile tam sprzedawcy pasuje...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)