  • 1. Data: 2003-10-09 22:19:24
    Temat: pytanie poczatkujacego przedsiebiorcy (vat)
    Od: Marcin <z...@g...pl>

    Witam

    Mam takie (pewnie banalne dla niektorych) pytanie.. W przyszlym tygodniu
    zaczynam zalatwiac sprawy w urzedach aby zalozyc dzialalnosc gospodarcza
    i chce byc platnikiem vatu. Jak wiadomo zalozenie dzialalnosci wiaze sie
    z roznymi zakupami i kosztami, ktore chce odliczyc od podatku ale czy
    jest to mozliwe jesli swoje uslugi zaczne swiadczyc (i zarazem wystawiac
    faktury) po 2 miesiacach? Deklaracje vat-7 sklada sie co miesiac, wiec
    czy w deklaracji za grudzien lub styczen moge odliczyc zakupy z
    listopada? No bo jesli w listopadzie nie bede nic sprzedawal to do US
    nie zaplace nic vatu wiec nie mam z czego odliczyc tych zakupow:/

    Pozdr

  • 2. Data: 2003-10-10 08:05:35
    Temat: Re: pytanie poczatkujacego przedsiebiorcy (vat)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, Marcin wrote:
    [...]
> [...]
    >+ faktury) po 2 miesiacach? Deklaracje vat-7 sklada sie co miesiac, wiec

    Tak, rozdzielając 2 sprawy:
    - podatek dochodowy; koszty ujmiesz w KPiR, wg znanych komentarzy
    nic nie wyklucza kosztów poniesionych "w celu", takich jak opłata
    rejestracyjna; jak wszystko w KPiR koszty zbierają się "rocznie"
    - VAT; musisz pamiętać że odliczać wolno tylko podatnikowi VAT,
    więc jeśli zarejestrujesz się w VAT *później* niż z rozpoczęciem
    DG - to dopiero z momentem rejestracji uzyskasz prawo rozliczania

    >+ czy w deklaracji za grudzien lub styczen moge odliczyc zakupy
    >+ z listopada?

    Nie, co nie znaczy że "przepadnie"

    >+ No bo jesli w listopadzie nie bede nic sprzedawal to do US
    >+ nie zaplace nic vatu wiec nie mam z czego odliczyc tych zakupow:/

    ...i słusznie. Na deklaracji VAT-7 są specpozycje: "przeniesienia"
    oraz "zakupy nierozliczone" na wypadek jak nie masz sprzedaży
    podlegającej pod VAT bądź masz "za dużo" VATu do odliczenia (to
    są *różne* przypadki !).
    Przeczytaj groups.google, np. tędy:

    http://tinyurl.com/qf3b

    ...i tam np. dyskusje:
    Deklaracja VAT a art. 19 ust. 4
    VAT-7: Przeniesienie nadwyzki VAT z grudnia
    Deklaracja VAT-7 koszty, a brak sprzedazy
    ...i kilkadziesiąt innych ;)

    ...i w ogóle przejrzyj deklaracje. O konieczności przeczytania
    jakichś 2..3 tysięcy postów na .podatki wspomnę tylko przez
    grzeczność ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)