  • 1. Data: 2013-04-09 23:49:15
    Temat: "rabat jednostkowy" na fakturze
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Hello,

    Czy w myśl obowiązujących przepisów, można przy pozycji faktury podać
    jedynie rabat kwotowy od wartości pozycji (netto), bez wyliczania "ceny
    jednostkowej po rabacie"?

    Przykład:

    Produkt - 20 szt - cena 43,90 - wartość 878,00
    - rabat 35%: -307,30
    Po rabacie: 570,70

    <dalej inne pozycje oraz podsumowanie i wyliczenie vatu od sumy netto>

    Ta interpretacja wprost mówi, że tak nie wolno:
    <http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pok
    az/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzo
    wy_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/250-dokumentacja/25
    1-faktury/294-wystawianie-faktury/59571-tresc-faktur
    y-upusty-cenowe.html>

    Jednakże powyższa interpretacja jest sprzed paru lat, a od 1 stycznia
    zmieniły się nam przepisy. W szczególności obecnie jest zapis, że
    faktura musi zawierać "kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze
    otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie
    jednostkowej netto". Jak dla mnie - jasno z tego wynika, że rabat nie
    musi być ujęty w cenie jednostkowej (bo inaczej ten przepis byłby bez
    sensu), a zatem może być udzielony np. w formie kwotowej od konkretnej
    pozycji, albo nawet w formie kwotowej od "sumy faktury netto" - i
    wszystko będzie dobrze, dopóki jest to jasno podane na fakturze.

    A tak w ogóle, to problem powyższy wynika z faktu, że 570,70 nie chce
    się podzielić równo przez 20... Stąd też inne pytanie: Czy ewentualnie
    możnaby na fakturze podać cenę jednostkową z dokładnością do pół grosza?
    (W tym wypadku - 28,535zł).

    --
    MiCHA

  • 2. Data: 2013-04-10 23:34:30
    Temat: Re: "rabat jednostkowy" na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Apr 2013, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > się podzielić równo przez 20... Stąd też inne pytanie: Czy ewentualnie
    > możnaby na fakturze podać cenę jednostkową z dokładnością do pół grosza?

    Zupełnie nie wnikając w kwestię "słuszności" czy też konieczności
    podziału, to czy coś stoi na przeszkodzie wystawieniu faktury
    w "postaci kanonicznej"?
    Przypomnę - z definicji VAT liczony jest od brutto! Jedynie
    stawka jest wyznaczona od netto, co wymaga "przekształcenia
    definicyjnego".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-04-11 13:55:52
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Zupełnie nie wnikając w kwestię "słuszności" czy też konieczności
    > podziału, to czy coś stoi na przeszkodzie wystawieniu faktury
    > w "postaci kanonicznej"?

    Na przeszkodzie stoi "system", który tak właśnie to liczy i "koniecznie
    absolutnie bezwzględnie musi zostać wdrożony". :-(

    --
    MiCHA