  • 1. Data: 2006-01-02 19:42:28
    Temat: refakturowanie,problem ze stawką
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam
    Kontrahent niemiecki wystawił za doprowadzenie samochodu do naprawy fakturę z
    niemiecką stawką 16%.My pełnimy rolę posrednika bo za naprawę samochodu płaci
    nasz klient i oczywiscie chcemy na niego refakturowac koszty dojazdu pojazdu
    do naprawy. Poczytalem o warunkach refakturowania itp i spełniamy wszystkie
    warunki ale mam pytanie: czy do refaktury mam odnieść niemiecką 16% stawkę ?

  • 2. Data: 2006-01-02 20:05:27
    Temat: Re: refakturowanie,problem ze stawką
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:
    > Kontrahent niemiecki wystawił za doprowadzenie samochodu do naprawy
    > fakturę z niemiecką stawką 16%.

    Nie wiadomo jaki jest status nabywcy, ale zakładam,
    że wystawiono fakturę nieprawidłowo.

    > Poczytalem o
    > warunkach refakturowania itp i spełniamy wszystkie warunki

    Jestem zainteresowany wskazaniem źródeł
    tych informacji, bo jakoś zawsze w sprawie refakturowania
    (cokolwiek to znaczy), były tylko interpretacje urzędów czy MF,
    a w przepisach cisza.

  • 3. Data: 2006-01-02 20:43:54
    Od: a...@p...onet.pl

    > Użytkownik wrote:

    > Nie wiadomo jaki jest status nabywcy, ale zakładam,
    > że wystawiono fakturę nieprawidłowo.

    Ci Niemcy są podatnikiem ichniego VAT. Przeczytalem sobie art.28 ust.7 i
    faktem jest ze miejscem swiadczenia usługi bedzie terytorium Niemiec. Usługa
    którą świadczą Niemcy to usługa na ruchomym majątku rzeczowym bo napewno t nie
    jest transport towarów. Od razu mowie ze podalismy im nasz NIP-UE i on tez
    widnieje na fakturze wystawionej przez niemieckiego vatowca. Tak wiec wydaje
    mi sie ze fakture wystawiono prawidlowo ale cos mi kompletnie nie pasuje zeby
    na fakturze ktorą wystawimy naszemu polskiemu klientowi wstawic niemiecką
    stawkę 16%.I tu wlasnie mam problem.

    > Jestem zainteresowany wskazaniem źródeł
    > tych informacji, bo jakoś zawsze w sprawie refakturowania
    > (cokolwiek to znaczy), były tylko interpretacje urzędów czy MF,
    > a w przepisach cisza.

    Te zrodla to baza interpretacji dostepna na stronie MF. Przeczytalem z 30
    interpretacji,wydrukowalem i szczerze mowiąc kręci mi sie w głowie.
    pzdr

  • 4. Data: 2006-01-02 21:09:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:
    > Ci Niemcy są podatnikiem ichniego VAT. Przeczytalem sobie art.28
    > ust.7 i faktem jest ze miejscem swiadczenia usługi bedzie terytorium
> [...]

    A może to być ;-)

    ale cos mi kompletnie nie pasuje zeby na
    > fakturze ktorą wystawimy naszemu polskiemu klientowi wstawic
    > niemiecką stawkę 16%.I tu wlasnie mam problem.

    Dlaczego chcesz refakturować kwotę netto?
    Te 16% będzie i tak nieodliczalne, bo to nie jest naliczony
    wg ustawy. Mnie też trochę łeb pęka,
    ale zrobiłbym tak: polskie netto=niemieckie brutto
    i do tego normalne 22%. Czy to jeszcze będzie refaktura, to
    już nie wiem.

    > Te zrodla to baza interpretacji dostepna na stronie MF.

    Tak właśnie myślałem.
    Ale z tych interpretacji akurat w tym zakresie niewiele da się
    wymyślić, bo każda inna. Najbezpieczniejszym wyjście jest
    fakturowanie normalne (bez zachowania stawki pierwszego wystawcy,
    bo to nawet w "polskich" warunkach kwestionowane jest)

  • 5. Data: 2006-01-02 22:02:52
    Od: "W.R." <wojciech_beztego@beztego_ratymirski.net_beztego>

    Dnia 01/02/2006 22:09:44 +0100
    "cef" <c...@i...pl>
    napisal(a):

> [...]
    > ale zrobiłbym tak: polskie netto=niemieckie brutto
    > i do tego normalne 22%. Czy to jeszcze będzie refaktura, to

    Ja też bym tak zrobił. Czy to się będzie nazywać "refakturą" - mniejsza
    z tym. Nikt nie powinien się przyczepić jeśli dokonasz odsprzedaży
    usługi bez naliczania marży, zwłaszcza, jeśli to jakaś usługa pomocnicza
    do głównego przedmiotu sprzedaży.

> [...]
    > fakturowanie normalne (bez zachowania stawki pierwszego wystawcy,
    > bo to nawet w "polskich" warunkach kwestionowane jest)

    Ot niestety racja. Ja ostatnio dokonywałem refakturowania kosztów
    wycieczki (poza UE). I US na pytanie wydał interpretację, że 22%
    doliczyć trzeba (uzasadnienie było długawe i pokrętne nieco, ale nie bez
    racji). I to pomimo tego, że pierwszy sprzedawca (biuro podróży)
    wystawił VAT marża i zastosował 0% (bo poza UE).

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 6. Data: 2006-01-03 08:54:58
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    Od razu mowie ze podalismy im nasz NIP-UE i on tez
    > widnieje na fakturze wystawionej przez niemieckiego vatowca. Tak wiec

    gdyby to była usługa na ruchomym majatku rzeczowym, to w sytuacji o jakiej
    piszesz, miejscem opodatkowania byłaby Polska
    więc albo dostawca źle wystawił fakture albo potraktowal taka usługę
    inaczej, np. jako zwykły transport, nie związany z dostawa towarów

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-01-03 15:54:55
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > warunki ale mam pytanie: czy do refaktury mam odnieść niemiecką 16% stawkę ?

    ok,poczłapałem do kolegi który ma brata doradcę podatkowego. A więc wg niego i
    tak to zrobimy, jest tak:
    przewiezienie samochodu do naprawy nalezy potraktować jako usługę transportu na
    terenie Niemiec. Ponieważ uznalismy ze naprawa nie wykazuje bezposredniego
    związku z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów to miejsce świadczenia
    usługi bedzie terytorium Niemiec. Tak na marginesie: sprawa zrobila sie cienka
    z powodu tego naszego NIP-UE na niemeickiej fakturze,jesli US uzna ze mamy tu
    bezposredni zwiazek z wewnatrzwspolnotową uslugą transportu to wtedy zrobi sie
    gorąco bo miejscem swiadczenia uslugi bedzie Polska heh :) poczekamy zobaczymy.
    W kazdym razie zmyłką jest tez uzycie pojęcia "refakturowania" wg brata tego
    kumpla. Mamy tu do czynienia ze zwykłą odsprzedazą usług - my bierzemy od
    Niemców a potem odsprzedajemy polskiemu kontrahentowi bo to on jest
    beneficjentem uslugi (za naprawę płacimy my,ale za dotransportowanie juz nie).
    Tak jak tu ktos wspomnial: na fakturze dla polskiego kontrahenta bedzie kwota
    brutto czyli cena z zawartym 16% niemieckim vatem i do takiej podstawy
    opodatkowania dodamy 22% naszego vat. Aha jest normalnie mozliwosc zeby
    odzyskac w Niemczech ten 16% VAT ktorego oczywiscie nei mozemy odliczyc i
    mozemy jedynie sie ubiegac o zwrot,mamy zamiar z tego korzystac.
    Aha ps. firma w ktorej pracuję zajmuje sie własnie wewnatrzwspolnotową uslugą
    transportu towarów ktory aby zaistniec to musi sie odbyc pomiedzy dwoma krajami
    czlonkowskimi ale wlasnie jest ten mały wyjątek w art.28 ust.2 ustawy o vat
    który mówi o przypadku transportu na terenie jednego kraju czlonkowskiego ( w
    mojej sytuacji w Niemczech).
    pzdr dzieki za odpowiedzi