  • 1. Data: 2005-01-25 16:01:27
    Temat: remont dachu a faktura - wlascicielowi budynku czy płacącemu za remont
    Od: "duewa" <i...@p...onet.pl>

    Witam
    Pilnie potrzebuję rozwiązania następującego problemu:
    Za remont dachu zapłaciła firma podnajmująca wymagający remontu budynek i
    otrzymała za ten remont fakturę od wykonawcy. Właściciel budynku miał
    dokonać rozliczenia remontu z płatnikiem (najemcą) poprzez obniżkę czynszu.
    Tymczasem księgowa właściciela kwestionuje wystawienie faktury za tenże
    remont na najemcę, twierdząc, że taką fakturę za remont zewnętrznych
    elementów budynku może otrzymać wyłącznie właściciel nieruchomości. Firma
    najmująca wyraziła chęć refakturowania kosztu remontu na właściciela. Czy
    taka operacja (faktura na remont dachu od firmy zajmującej się zupełnie czym
    innym niż remonty czy pośrednictwo) jest możliwa w sensie prawa podatkowego.
    Ewentualnie proszę o skierowanie mnie do jakiś materiałów prawnych, którymi
    możnaby się podeprzeć... Czy miałoby to znamiona operacji odsprzedania
    kosztów usługi.(?) Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Za podpowiedzi z góry
    dziękuję.
    Ewa

  • 2. Data: 2005-01-26 00:04:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Jan 2005, duewa wrote:
    [...]
    >+ taka operacja (faktura na remont dachu od firmy zajmującej się zupełnie czym
    >+ innym niż remonty czy pośrednictwo) jest możliwa w sensie prawa podatkowego.

    ...to jest właśnie ZASADA refaktury !

    Jak firma "czymś się zajmuje" to prowadzi "normalną sprzedaż".

    Problem powstaje jeśli firma musi rozliczyć coś czym się NIE zajmuje.
    Chcesz przykładów ?
    Firma A udostępnia firmie B własną centralkę telefoniczną.
    Firma ma nie ma koncesji (!) na prowadzenie działalności
    telekomunikacyjnej. Jak się rozliczyć ?
    Firma A z własnego (wewnętrznego) łącza energetycznego udostępnia
    zasilanie firmie B - zgodnie ze sztuką (np. podnajęła pomieszczenia).
    Firma A nie jest płatnikiem akcyzy (prąd jest oakcyzowany !).
    Jak się rozliczyć ?

    >+ Ewentualnie proszę o skierowanie mnie do jakiś materiałów prawnych

    ...wyroki Sądu Najwyższego i NSA.

    Nie ma innych - przepisy nie definiują "refaktury", ale SN wywiódł
    że jest to "przyjęta nazwa dla dopuszczalnej operacji gospodarczej" :)
    Orzecznictwo wywiodło również KONIECZNE WARUNKI:
    - jeśli rozliczenie jest cząstkowe musi być dokonane *na podstawie
    pomiaru*
    - refaktura nie zawiera marży (nie wolno zarabiać !)

    Jak rozumiem - spełnione w 100% :)
    Możesz wziąć groups.google.pl -> zaawansowane i *.podatki oraz
    "refaktura" ? Wydaje mi się iż linki lub cytaty tudzież sygnatury
    akt były kilka razy.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-27 06:41:06
    Od: "Tomek Micał" <a...@x...krakow.pl>

> [...]
    > pomiaru*
    > - refaktura nie zawiera marży (nie wolno zarabiać !)

    Serdeczne dzięki za odpowiedź, naprowadziła mnie na rozwiązanie problemu.
    Ewa