  • 1. Data: 2008-07-10 21:04:16
    Temat: reversed charge VAT od usługobiorcy ???
    Od: plusz <p...@g...com>

    Witam,

    Przeszukałem archiwum i wynika z niego, że mój kontrahent w Holandii
    popełnia błąd. Zanim zwrócę mu uwagę chcę potwierdzić moje
    przypuszczenia.

    Otóż, na mojej stronie internetowej mam linki do stron firmy
    pośredniczącej w sprzedaży noclegów w hotelach.
    Otrzymuję za to pewną prowizję.
    Pod koniec miesiąca przysyłają mi dokument zwany "credit slip" na
    którym jest zarobiona przez mnie kwota i dopisek: * VAT Reversed
    charge according to the VAT Directive (2006/112/EG) Article 56.1.1.
    Po 2 tygodniach przysyłają kwotę która jest na dokumencie.

    Ja wystawiam fakturę wewnętrzną bez VATu.

    Jak wynika z archiwum, oni powinni odprowadzić VAT. Zastanawia mnie
    tylko, dlaczego stosują ten dopisek? Czy oczekują, że ja zapłacę VAT?
    Oni są usługobiorcą i płacą mi za usługę.
    Czy moje wnioskowanie jest poprawne?

    --
    plusz

  • 2. Data: 2008-07-10 21:29:23
    Temat: Re: reversed charge VAT od usługobiorcy ???
    Od: r...@o...pl

    On 10 Lip, 23:04, plusz <p...@g...com> wrote:

    > Otóż, na mojej stronie internetowej mam linki do stron firmy
    > pośredniczącej w sprzedaży noclegów w hotelach.
    > Otrzymuję za to pewną prowizję.

    Czyli swiadczysz im uslugi elektroniczne badz reklamowe badz ich mix?

> [...]
    > charge according to the VAT Directive (2006/112/EG) Article 56.1.1.
    > Po 2 tygodniach przysyłają kwotę która jest na dokumencie.

    Na moj gust to jest info o tym co masz im wpisac na fakturze.
    Inaczej to by sie nazywalo Invoice albo jakies holenderskie Van der
    Invoooaaace :)

    > Ja wystawiam fakturę wewnętrzną bez VATu.

    Ale zaraz, Ty swiadczysz uslugi czy je importujesz?
    I co to jest ta f-ra wewnetrzna bez VATu?

    > Jak wynika z archiwum, oni powinni odprowadzić VAT. Zastanawia mnie
    > tylko, dlaczego stosują ten dopisek? Czy oczekują, że ja zapłacę VAT?
    > Oni są usługobiorcą i płacą mi za usługę.

    Czyli Ty jestes uslugodawca uslug, ktore prawdopodobnie lapia sie na
    reverse charge.
    Jesli faktycznie sie lapia a kontrahenta mozesz zweryfikowac przez
    VIES(*) jako
    czynnego podatnika, to powinienes wystawiac im faktury NP, a oni robic
    reszte po swojej stronie,
    tzn. wystawiac sobie faktury wewnetrzne i naliczac na nich VAT.

    (*) wystarczy ze sa podatnikiem VAT, niekoniecznie zarejestrowanym w
    VIES, ale tylko
    przez VIES mozesz byc 100% pewien ze wszytsko gra(no chyba ze masz
    kumpla w Holandii
    ktory Ci to sprawdzi i wysle poswiadczone odpisy, za ktorych
    tlumaczenie zaplacisz przy kontrolli).

    > Czy moje wnioskowanie jest poprawne?

    Jako tako, tylko wez co z tymi fakturami wewnetrzymi NP zrob :)

  • 3. Data: 2008-07-11 08:51:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

    > Czyli swiadczysz im uslugi elektroniczne badz reklamowe badz ich mix?
    [...]
> [...]
    > Invoooaaace :)

    > Ale zaraz, Ty swiadczysz uslugi czy je importujesz?
    > I co to jest ta f-ra wewnetrzna bez VATu?

    No to mi też nie gra.
    Skoro świadczy usługi *dla nich* to f-ra powinna być *dla nich*....
    W sumie mam jedno pytanie: czy, dlaczego i od jak dawna "oni" nie
    upominają się o dowód księgowy? :)

> [...]
    > tzn. wystawiac sobie faktury wewnetrzne i naliczac na nich VAT.

    > Jako tako, tylko wez co z tymi fakturami wewnetrzymi NP zrob :)

    ...znaczy pownien się spytać, czy przypadkiem oni f-r nie chcą :)
    Zwkłych (o ile NP to zwykłe), a nie wewnętrznych.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-07-11 12:24:05
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Skoro świadczy usługi *dla nich* to f-ra powinna być *dla nich*....
    > W sumie mam jedno pytanie: czy, dlaczego i od jak dawna "oni" nie
    > upominają się o dowód księgowy? :)

    Być może dla nich takim dowodem księgowym jest drugi egzemplarz / kopia
    wzmiankowanego wcześniej "credit slip"?

    > ...znaczy pownien się spytać, czy przypadkiem oni f-r nie chcą :)
    > Zwkłych (o ile NP to zwykłe), a nie wewnętrznych.

    To czy chcą to jest tak naprawdę bez znaczenia.
    Pytanie jest natomiast inne.

    Na jakiej podstawie jest wystawiana faktura wewnętrzna, a nie "normalna"?

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-07-11 18:42:44
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 11 Lip, 14:24, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > To czy chcą to jest tak naprawdę bez znaczenia.
    > Pytanie jest natomiast inne.
    >
    > Na jakiej podstawie jest wystawiana faktura wewnętrzna, a nie "normalna"?

    oni faktur nie chcą - przynajmniej od dwóch lat o żadną się nie
    upomnieli :)
    ja wystawiam wewnętrzną do Credit Slip - ale w sumie nie wiem dlaczego
    jeśli wystawiałbym zwykłą to chyba powinienem wysłać coś do nich

    btw. jeśli faktura NP to wpisuje to do deklaracji VAT-7 ? chyba ten
    krok pomijam więc może powinienem zrobić korekty 2 lata wstecz?
    wpisuję jedynie do KPiR

    --
    plusz

  • 6. Data: 2008-07-11 20:01:50
    Od: r...@o...pl

    On 11 Lip, 20:42, plusz <p...@g...com> wrote:

    > oni faktur nie chcą - przynajmniej od dwóch lat o żadną się nie
    > upomnieli :)

    Bo w sumie i po co im. Nalicza VAT na fakturze wewnetrznej, w koszty
    pewnie moga wrzucic
    na podstawie zaplaty.

    > ja wystawiam wewnętrzną do Credit Slip - ale w sumie nie wiem dlaczego
    > jeśli wystawiałbym zwykłą to chyba powinienem wysłać coś do nich

    Jesli na tej wewnetrznej wpisujesz nabywce uslug(holendrow) i slowo
    ORYGINAL,
    a do tego wystawiasz ja w momencie wykonia uslugi albo co regularnie
    miesiac
    bez wzgledu na otrzymane platnosci(chyba ze przyjda przed koncem
    miesiaca wtedy
    trzeba zafkturowac zaliczke) to pol biedy - masz oryginaly ze zbednym
    slowem "wewnetrzna"
    oraz nie masz kopii.

    Tak czy siak jako wykonawca uslugi masz obowiazek wystawic normalna
    fakture, nawet jesli mialbys
    oryginal zmielic albo wyslac listem zwyklym w nicosc(ja tak robie,
    kontrahent sobie drukuje PDF-a,
    a ja nie wiem czy mozna niszczyc oryginaly wiec wysylam je listem
    zwyklym - dochodza albo i nie,
    w losowej kolejnosci i po kilku tygodniach, a kontrahent je wrzuca do
    kominka :) )

    > btw. jeśli faktura NP to wpisuje to do deklaracji VAT-7 ? chyba ten
    > krok pomijam więc może powinienem zrobić korekty 2 lata wstecz?
    > wpisuję jedynie do KPiR

    W pole 21 - wiec bez korekt sie nie obejdzie. Na pocieszenie - fiskus
    nie stracil ani zeta
    wiec jak dobrze to rozegrasz, to obedzie sie bezbolesnie(deklaracje i
    rejestry mozesz pokorygowac
    bezbolesnie, co do faktur to nie wiem czy jakis czynny zal nie bedzie
    potrzebny tak na wszelki wypadek
    + jakas anulacja tych faktur wewnetrznych i wystawienie poprawnych -
    tutaj musza pomoc grupowi wyjadacze albo
    jakis >>dobry<< doradca podatkowy)

  • 7. Data: 2008-08-23 17:12:11
    Od: plusz <p...@g...com>

    On 11 Lip, 22:01, r...@o...pl wrote:

    > W pole 21 - wiec bez korekt sie nie obejdzie. ......................

    ok
    wg wyjaśnienia do deklaracji VAT7 w pole 21 można wpisać:

    "W poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza
    terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo
    do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8
    pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym
    mowa w art. 87 ust. 5 ustawy."

    Niestety w ustawie nie ma mowy o eksporcie usług i VAT Reversed
    charge.

    Czy na pewno wpisywać eksport usług do pola 21? Zakładam, że VAT
    rozlicza odbiorca usługi reklamowej/pośrednictwa internetowego.

    --
    plusz

  • 8. Data: 2008-08-23 17:48:06
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    plusz pisze:

> [...]
    >
    > Czy na pewno wpisywać eksport usług do pola 21? Zakładam, że VAT
    > rozlicza odbiorca usługi reklamowej/pośrednictwa internetowego.

    No właśnie chodzi o to, że to co Ty nazywasz "eksportem usług", m. in.
    reklama dla odbiorcy zagranicznego, jest uważane w ustawie jako usługa,
    dla ktorej miejscem świadczenia jest kraj nabywcy. Dla potrzeb vat jest
    więc ona świadczona poza terytorium kraju, chociaż fizycznie możesz się
    nawet z domu nie ruszać :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 9. Data: 2008-08-23 18:49:39
    Od: r...@o...pl

    On 23 Sie, 19:12, plusz <p...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > Czy na pewno wpisywać eksport usług do pola 21? Zakładam, że VAT
    > rozlicza odbiorca usługi reklamowej/pośrednictwa internetowego.

    Juz ajt odpisal, ja tylko dodam ze o ile nie ma nic o eksporcie uslug
    (przynajmniej bezposrednio), to masz opisany import uslug i naliczanie
    podatku od takiego importu. A ten eksport to taka sytuacja w ktorej
    Twoj kontrahent dokonuje wlasnie takiego importu - poprzez owo
    "przerzucenie" miejsca swiadczenia do kraju kontrahenta.
    I poniewaz w obrebie Unii wszytskie kraje powinny miec
    zaimplementowana
    ta sama dyrektywe UE, to powinno wszytsko dzialac bez zgrzytow.