  • 1. Data: 2007-01-23 23:37:06
    Temat: rozliczenie PIT 1/8B
    Od: "vitalman" <v...@w...pl>

    Witam :)
    Prosze o pomoc. 28.12.2006 członkowi zarządu wspólnoty mieszkaniowej zostało
    przelane, na jego konto osobiste, wynagrodzenie za XII 2006.
    15 stycznia 2007 otrzymano wyciągi bankowe i okazało się, ze bank w dniu
    29.12.2006 dokonał zwrotu tego wynagrodzenia na rachunek wspólnoty z powodu
    nieczynnego konta.
    Wspólnota sporządziła deklaracje do ZUS (DRA) i US (PIT-4) oraz przelała
    należne składki i zaliczki.
    Pytania :
    1. Jak należy sporzadzić PIT 11/8B dla tego członka zarzadu : czy wykazać w
    nim 11-ście m-cznych wynagrodzeń czy 12-ście ?
    2. Czy w PIT 11/8B za rok 2006 wykazać zapłacone : składkę ZUS i zaliczkę
    na pod.doch. za grudzień 2006?
    3. Czy wymagana jest korekta deklaracji w ZUS-ie i US-ie ?

  • 2. Data: 2007-01-23 23:48:01
    Temat: Re: rozliczenie PIT 1/8B
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "vitalman" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rachunek wspólnoty z powodu nieczynnego konta.
    > Wspólnota sporządziła deklaracje do ZUS (DRA) i US (PIT-4) oraz

    Uważam, że błędnie. Nie podlega to ozusowaniu, jesli jest
    wypłacane na podstawie uchwały wspólnoty. No chyba, że zawarliście
    z członkiem zarządu umowę zlecenie.

    > Pytania :
    > 1. Jak należy sporzadzić PIT 11/8B dla tego członka zarzadu :
    > czy wykazać w nim 11-ście m-cznych wynagrodzeń czy 12-ście ?

    Uważam, że 12 wynagrodzeń i wypłacić to członkowi zarządu w
    gotówce z data grudniową. Tak będzie najprościej. Altenatywnie
    powinniście wykazać 11 wynagrodzeń.
    Dodatkowo uważam, że powinien być sporządzony PIT-8C i wypłacana
    kwota brutto, no ale jesli przekazywaliście zaliczki i
    składaliście PIT-4, to już musicie PIT-8B.

    > 2. Czy w PIT 11/8B za rok 2006 wykazać zapłacone : składkę ZUS i
    > zaliczkę na pod.doch. za grudzień 2006?

    Jak mu wypłacicie gotówkowom w grudniu to wykazać. Jak nie, to nie
    wykazywać.

    > 3. Czy wymagana jest korekta deklaracji w ZUS-ie i US-ie ?

    Jak wyżej.

    marekz

  • 3. Data: 2007-01-23 23:53:35
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]

    > 1. Jak należy sporzadzić PIT 11/8B dla tego członka zarzadu :
    > czy wykazać w nim 11-ście m-cznych wynagrodzeń czy 12-ście ?

    Uważam, że nalezy wykazać 12 wynagrodzeń i wypłacić to członkowi
    zarządu w gotówce z data grudniową. Tak będzie najprościej. Jeśli
    z jakichś powodów nie jest to wykonalne, powinniście wykazać 11
    wynagrodzeń i skorygować PIT-4 na zerowy.
    Dodatkowo uważam, że powinien być sporządzony PIT-8C i wypłacana
    kwota brutto (o ile to było wypłacane na podstawie uchwały
    wspólnoty), no ale jesli przekazywaliście zaliczki i składaliście
    PIT-4, to już musicie konsekwentnie PIT-8B.

    > 2. Czy w PIT 11/8B za rok 2006 wykazać zapłacone : składkę ZUS i
    > zaliczkę na pod.doch. za grudzień 2006?

    Jak mu wypłacicie gotówkowo w grudniu to wykazać. Jak nie, to nie
    wykazywać.

  • 4. Data: 2007-01-24 08:04:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jan 2007, vitalman wrote:

> [...]
    > 29.12.2006 dokonał zwrotu tego wynagrodzenia na rachunek wspólnoty z powodu

    IMO pytaniem jest, kto powiadomił zarząd czy przelew ma być dokonany na
    *to* konto, a jeśli powiadomił - to czy powiadomił również że konto się
    zmieniło. Moim zdaniem to jest krytyczny element łamigłówki :)
    Jak nie ma dowodu że to uprawniony powiadomił (lub odpowiednio nie
    powiadomił) - to nie zostało przelane.
    Ustawa określa że za przychód uznaje się "wynagrodzenia postawione do
    dyspozycji". Trudno uznać, że "postawieniem do dyspozycji" jest przelew
    na losowo wybrane konto :)
    Z kolei jeśli to konto zostało podane błędnie przez uprawnionego do
    wynagrodzenia, to "postawienie" miało oczywiście miejsca - prosił
    żeby mu tam przelać i mu przelano.
    IMO - przejrzeć papierki z dyspozycjami (np. czy gdzieś nie ma "proszę
    przelać na konto xxxxx" - z podpisem).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-01-24 08:14:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jan 2007, MarekZ wrote:

    > Użytkownik "vitalman" <v...@w...pl> napisał

    > Uważam, że błędnie. Nie podlega to ozusowaniu, jesli jest
    > wypłacane na podstawie uchwały wspólnoty.

    Hm... znaczy jak wspólnota uchwaliłaby, to ja byłbym zarządcą
    nawet jakbym nie chciał? :)

    > No chyba, że zawarliście z członkiem zarządu umowę zlecenie.

    Już z kimś się kłóciłem (tu na grupie): uważam że mamy do
    czynienia z umową (fakt "powołania" nie zmienia tego, że
    występuje "zgodna wola stron"), zaś idąc dalej owa umowa jest
    zawarta w celu "dokonywania czynnosci prawnych", co wypisz
    wymaluj jest wzorcowym przykładem wypełnienia definicji
    zlecenia z Kodeksu Cywilnego.
    A w odróżnieniu od np. przepisów Kodeksu Pracy, w przepisach
    o wynagrodzeniu zarządcy nie ma listy właściwości umowy
    wyłączających zasady cywilnoprawne.
    IMO wynika z tego, że do takiej umowy stosuje się wszelkie
    przepisy KC. Również te, które określają co to za umowa.

    > Uważam, że nalezy wykazać 12 wynagrodzeń i wypłacić to członkowi
    > zarządu w gotówce z data grudniową. Tak będzie najprościej.

    :)

    > Jeśli
    > z jakichś powodów nie jest to wykonalne, powinniście wykazać 11
    > wynagrodzeń i skorygować PIT-4 na zerowy.

    Czekaj.
    Moim zdaniem, to zależy kto był winny przelewu na niewłaściwe
    konto. Zajrzyj do sąsiedniego posta - jeśli to otrzymujący
    wynmagrodzenie podał niewłaściwe konto (np. kiedyś podał
    i zapomniał zmienić przy rozwiązaniu umowy z bankiem) to
    warunek "postawienia do dyspozycji" jest IMO ewidentnie
    wypełniony.
    Pasuje?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-01-24 10:04:41
    Od: "RS" <v...@w...pl>

    Dziękuje p.Gotfrydzie za istotną pomoc w tej sprawie J

    Dodatkowo wyjaśniam, że :

> [...]

    >IMO wynika z tego, że do takiej umowy stosuje się wszelkie
    >przepisy KC. Również te, które określają co to za umowa.

    Wspólnota zawarła z członkami Zarządu Wspólnoty

    "Umowę o zarządzanie nieruchomością wspólną",

    która ma charakter umowy-zlecenia;

    wypłaty m-czne wynagrodzenia + skł. zdrowotne( ZUS )

    + zaliczki pod.doch. (US).

> [...]

    >i zapomniał zmienić przy rozwiązaniu umowy z bankiem) to
    >warunek "postawienia do dyspozycji" jest IMO ewidentnie

    Członek Zarządu podał numer swojego konta na początku roku 2006

    i pod koniec roku rozwiązał umowę z bankiem.

    O tym fakcie powiadomił administratora w styczniu 2007,

    podajac nowe konto bankowe.

    Rozumiem, że nie trzeba robić korekty deklaracji DRA i PIT-4,

    za m-c grudzień 2006, a w PIT 11/8B dla członka zarządu

    należy wykazać wypłaty za 12 miesięcy ?

  • 7. Data: 2007-01-24 12:35:08
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701240904330.3992@athlon64...

    > Hm... znaczy jak wspólnota uchwaliłaby, to ja byłbym zarządcą
    > nawet jakbym nie chciał? :)

    Nie, bo wyrażasz zgodę na wybór uchwałą. Ja tutaj piszę z pozycji
    praktyke. Jestem członkiem zarządów kilku wspólnot od wielu lat, w
    każdej wynagrodzenie pobieram właśnie tak jak opisałem (okresowo
    przelew kwoty brutto, na koniec roku PIT-8C, zero zusu). Tak to
    sobie zorganizowałem na podstawie tego, że wspólnota nie posiada
    osobowości prawnej, więc nie udało mi się odszukać przepisu
    zobowiązującego wspólnotę do odprowadzania zaliczek pdof. Czyzbym
    nie szukał dość wnikliwie? :-)))

    > Już z kimś się kłóciłem (tu na grupie): uważam że mamy do
    > czynienia z umową (fakt "powołania" nie zmienia tego, że
    > występuje "zgodna wola stron"), zaś idąc dalej owa umowa jest

    Uważam, że można to interpretowac jako umowę o charakterze umowy
    zlecenia w znaczeniu praw stron. Natomiast czy uważasz, że
    istnieje konkretny przepis zobowiązujacy wspólnotę do
    odprowadzania zaliczek w takim przypadku a zatem składania PIT-4.
    Wydaje mi si,ę, że to jest co innego niż np. w przypadku Pani
    Sprzątajacej część wspólną, bo w przypadku członka zarządu nie
    istnieje nic co by można nazwać "listą obowiązków" czy jakos
    podobnie :-)

> [...]
    > i zapomniał zmienić przy rozwiązaniu umowy z bankiem) to
    > warunek "postawienia do dyspozycji" jest IMO ewidentnie

    OK. Co do zasady pasuje. Ale wietrzę tutaj potencjalnie mozliwe
    kłopoty praktyczne (bo te przelew lub wypłata w gotówce wyjdzie z
    rachunku po raz drugi).

    marekz

  • 8. Data: 2007-01-24 12:41:20
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]

    > nawet jakbym nie chciał? :)

    Nie, bo wyrażasz zgodę na wybór uchwałą. Ja tutaj piszę z pozycji
    praktyka. Jestem członkiem zarządów kilku wspólnot od wielu lat, w
> [...]

    > wypełniony.
    > Pasuje?

    OK. Co do zasady pasuje. Ale wietrzę tutaj potencjalnie mozliwe
    kłopoty praktyczne (bo ten przelew lub wypłata w gotówce wyjdzie z
    rachunku po raz drugi). Choć w sumie pozytywem wielkim jest to, że
    zwrot nastapił w tym samym miesiącu co wypłata... :-)

    marekz

  • 9. Data: 2007-01-24 23:59:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jan 2007, MarekZ wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0701240904330.3992@athlon64...

    > Nie, bo wyrażasz zgodę na wybór uchwałą.

    OK.
    Czyli "wyrażenia zgodnej woli stron" nie podważamy.
    IMO mamy umowę :)

> [...]
    > osobowości prawnej, więc nie udało mi się odszukać przepisu
    > zobowiązującego wspólnotę do odprowadzania zaliczek pdof. Czyzbym

    Moja teza:
    +++
    Art. 41.
    1. Osoby fizyczne prowadzšce działalnoœć gospodarczš, osoby prawne
    i ich jednostki organizacyjne
    oraz

    jednostki organizacyjne niemajšce osobowoœci prawnej,

    które dokonujš œwiadczeń z tytułu działalnoœci, o której mowa

    w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18,

    osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, sš obowišzane jako płatnicy
    pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy
    ... [przekierowanie]
    Art. 13.
    Za przychody z działalnoœci wykonywanej osobiœcie, o której
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłšcznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzšcej działalnoœć gospodarczš, osoby
    prawnej i jej jednostki organizacyjnej
    oraz
    jednostki organizacyjnej niemajšcej osobowoœci prawnej,
    b) właœciciela (posiadacza) nieruchomoœci, w której lokale sš
    wynajmowane, lub działajšcego w jego imieniu zarzšdcy albo
    administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłšcznie [...]
    - z wyjštkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalnoœci gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,
    ---

    Czy to będą dochody "od jednostki organizacyjnej nie mającej
    osobowości", czy "od właściciel" (w tym przypadku właścicieli,
    bo oczywiscie nie od samego siebie czyli zarządcy :)) mi
    wychodzi "obowiązek płatnika".

    > Uważam, że można to interpretowac jako umowę o charakterze umowy
    > zlecenia w znaczeniu praw stron.

    Ale z tego wywodzi się kwalifikacja podatkowa danej czynności :)
    Owszem, zgoda, *nie każda* umowa zlecenia "podpada" pod umowę
    wykonywaną osobiście.
    Ale mi wychodzi że co najwyżej można mieć wątpliwość czy opisany
    stan podpadnie w art.13 pod 8.a ("od jednostki nie mającej osobowiści
    prawnej") czy pod 8.b ("właścicieli nieruchomości"); podejrzewam
    że to pierwsze (iż Twój dochód jest kosztem dla CIT wspólnoty,
    bo to "duża" wspólnota, dobrze myślę? - dla "małej" wspólnoty
    koszt mógłby iść "wprost z kieszeni właścicieli".

    > Natomiast czy uważasz, że
    > istnieje konkretny przepis zobowiązujacy wspólnotę do
    > odprowadzania zaliczek w takim przypadku a zatem składania PIT-4.

    Zapodałem definicje wyżej :)
    Ale przyznam że z wielkimi wspólnotami mam niewiele do czynienia,
    oprócz tego co przeczytam - sam mam mieszkanie w "małej".

> [...]
    > Sprzątajacej część wspólną, bo w przypadku członka zarządu nie
    > istnieje nic co by można nazwać "listą obowiązków" czy jakos

    Ale "pani sprzątająca" tak naprawdę nie wykonuje umowy zlecenia :),
    tylko umowę "do której stosuje się zasady umów zlecenia" - wszelkie
    zasady, więc podatkowe też.
    Zajrzyj:
    _117.html
    art.750

    Natomiast jak rozumiem zarządca zajmuje się zasadniczo
    "wykonywaniem czynności prawnych", dlatego mi wygląda to
    wprost na spełnienie definicji z art. 734 :)

    Raz już miałem tu spór o owo wynagrodzenie - ale IMO aby
    wykazać że wynagrodzenie zarządcy nie jest zleceniem, trzeba
    by znaleźć przepis ktory by skutecznie wyłączał je
    (wynagrodzenie) z warunków umowy zlecenia.

    Przyznaję iż (dla podatku) może wzbudzać wątpliwości fakt
    osobnego klasyfikowania umów menadżerskich.
    Ale IMO owo wyłączenie jest jedynie przepisem szczegółowym,
    który ma na celu wykluczenie *innych* wyłączeń, w szczególności
    wyłączenia takich umów spod "wykonywania w ramach DG" :)
    Na mój gust umowa o zarządzanie jest "zwyczajnie zleceniem".

    Ale z chęcią poczytam jakichś wskazań "za" lub "przeciw" - poza
    powoływaniem się że "wszyscy tak robią" :)

    > OK. Co do zasady pasuje. Ale wietrzę tutaj potencjalnie mozliwe
    > kłopoty praktyczne (bo ten przelew lub wypłata w gotówce wyjdzie z
    > rachunku po raz drugi).

    Ależ będzie zwrot :) - "widoczny" na rachunku. IMO nie widać
    problemu.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-01-25 00:03:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jan 2007, RS wrote:

> [...]
    > Rozumiem, że nie trzeba robić korekty deklaracji DRA i PIT-4,
    > za m-c grudzień 2006, a w PIT 11/8B dla członka zarządu

    Wyrocznią nie jestem, ale na mój gust warunek "postawienia
    do dyspozycji" został spełniony. Czyli wynagrodzenie DOSTAŁ
    (mimo że nie wziął - z własnej winy).
    Przymusu *wydania* wynagrodzenia, a tym samym łażenia za
    uprawnionym żeby sobie wziął co jego ustawa nie przewiduje!
    Oczywiście piszę o podatku (i składkach), bo jak na PK się
    księguje "zbędne pieniądze w kasie" ;) to nie wiem! (ale
    podejrzewam że jako "zobowiązanie do zapłaty" się wyzerują).

    pzdr, Gotfryd