  • 1. Data: 2004-06-03 10:35:20
    Temat: różnice kursowe od kredytu
    Od: "sahara" <a...@o...pl>

    Witam
    czy różnice kursowe od kredytu (kapitału a nie odsetek) zaciągniętego za
    granicą w euro będą stanowiły KUP czy nie.

    biorę za granicą 100 euro
    sprowadzam do polski i np sprzedaję bankowi za 4zł
    przychodzi termin spłaty
    kurs jest 4,5
    kupuję euro za 450 + np odsetki 10x4,5
    czy to 50 (od kapitału kredytu) będzie kosztem uzyskania przychodu czy nie

    ostatnio na szkoleniu jakiś super-super stwierdził, że spłata kredytu jest
    całkowicie obojętna podatkowo i już teraz nie wiem,

    i czy to 50 jest kosztem obslugi zobowiązań w rozumieniu art. 28 ust. 8
    UoRach. jeżeli kredyt na środek trwały w budowie?

  • 2. Data: 2004-06-03 13:40:55
    Temat: Re: różnice kursowe od kredytu
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "sahara" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    kredyt nie jest kosztem -twierdzisz że bierzesz kredyt na działalność
    wiec w coś te pieniadze inwestujesz i to jest twój koszt w środkach
    trwałych . koszty obsługi kredytu są kosztem -wszelkie odsetki liczysz
    po kursie wymiany bankowej
    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 3. Data: 2004-06-03 18:35:39
    Od: "Fin" <fin@[no_spam]autograf.pl>

    "Opix" <f...@v...pl> wrote in message news:c9n9q2$c3$1@news.onet.pl...

> [...]
    > wiec w coś te pieniadze inwestujesz i to jest twój koszt w środkach
    > trwałych . koszty obsługi kredytu są kosztem -wszelkie odsetki liczysz

    Czy powstałe różnice kursowe przy spłacie kredytu dewizowego (inwestycyjnego
    i obrotowego)
    stanowią przychód lub koszt uzyskania przychodów?

    Zaciągniecie kredytu - zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca
    1991r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z póżn. zm.) zwanej
    dalej updof -
    nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jak również późniejsza
    jego spłata w myśl art.
    23 ust. 1 pkt 8 lit. a) updof nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.
    Wynika stąd, że samo
    zaciągniecie kredytu oraz późniejszy jego zwrot na gruncie prawa podatkowego
    traktuje się
    jako zdarzenie podatkowo neutralne, nie powodujące ani powstania przychodu
    ani kosztów
    jego uzyskania. Skutki w podatku dochodowym wywołują natomiast spłacone
    odsetki od kredytów,
    a w przypadku kredytu zaciągniętego w obcej walucie, także powstałe różnice
    kursowe od spłaconych rat
    kapitałowych kredytu, które są wynikiem wahań kursów walutowych w czasie. Z
    załączonych do zapytania
    kserokopii umów o kredyt dewizowy inwestycyjny i obrotowy wraz z aneksami do
    nich oraz opinią Departamentu
    Prawnego banku udzielającego kredytu wynika, że zaciągnięte kredyty są
    kredytami dewizowymi udzielonymi w obcej
    walucie i takiej spłacane. Powstałe zatem różnice kursowe od spłaconych rat
    kapitałowych będą miały wpływ
    na ustalenie przychodów bądź też kosztów uzyskania przychodów, w zależności
    czy będą to różnice dodatnie
    czy też ujemne, a ponadto istotnym jest również rodzaj kredytu. W przypadku
    kredytu zaciągniętego w walutach
    obcych na cele inwestycyjne powstałe różnice kursowe od spłaconych rat
    kredytu w okresie realizacji inwestycji
    zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 33 updof nie stanowią kosztu uzyskania
    przychodów. O różnice kursowe powstałe
    w tym okresie koryguje się cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka
    trwałego (art. 22g ust. 5 updof).
    Natomiast różnice kursowe od rat kapitałowych spłaconych po oddaniu
    inwestycji do używania będą stanowiły
    koszt uzyskania przychodów bądź też będą powodowały powstanie przychodu.
    Ujemne różnice kursowe na
    podstawie art. 22 ust. 1 updof stanowić będą koszt uzyskania przychodów, a
    dodatnie - zgodnie z art.
    14 ust. 2 pkt 3 updof - pozostałe przychody z działalności gospodarczej.
    Powstałe różnice kursowe od
    spłaconego kredytu w walucie obcej, przeznaczonego na bieżącą działalność
    gospodarczą tzw. kredytu
    obrotowego będą stanowiły koszt uzyskania przychodów bądź też powodowały
    powstanie przychodu na
    tych samych zasadach co różnice od spłaconego kredytu inwestycyjnego po
    oddaniu inwestycji do używania.
    Dla celów podatkowych nie ustala się różnic kursowych dotyczących płaconych
    odsetek, ponieważ wydatki
    te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie zapłaty, w kwocie
    przeliczonej na złote,
    a w przypadku spłaty odsetek od kredytu inwestycyjnego spłacanego w okresie
    realizacji inwestycji -
    będą miały wpływ na ustalenie wartości początkowej środka trwałego. Różnice
    kursowe powstają wówczas,
    gdy wyniki przeliczeń na złote tej samej ilości waluty obcej będą się różnić
    ze względu na wahania kursów
    walutowych w czasie. Z istoty swej są wielkością zmienną, jako pochodna
    zmieniających się względem siebie kursów walut.
    Określenie różnic kursowych co do kwoty następować może tylko raz w chwili
    spełnienia zobowiązania (zapłaty). Moment określenia
    wielkości różnic będzie więc zarazem datą uznania ich za koszt uzyskania
    przychodów bądź powstania przychodu. Tak więc w
    miesiącu, w którym następuje spłata kredytu, powstałe różnice kursowe należy
    ujmować w księgach i uwzględniać za ten miesiąc przy
    obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, z wyjątkiem różnic od spłacanych
    kredytów inwestycyjnych w trakcie realizacji inwestycji,
    które wpływają na wartość początkową środka trwałego.

    IS Poznań

    pzdr
    Fin