  • 1. Data: 2002-05-08 10:51:06
    Temat: roznice kursowe - rozliczanie
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    zalozenia: dg, kpir
    wystawiam w dwoch roznych dniach faktury f1 i f2 w euro,
    naleznosci wplywaja na rachunek walutowy (w zwiazku z czym nie
    powstaja, jak rozumiem, roznice kursowe),

    wymieniam na zlote kwote w euro np. mniejsza od obu naleznosci,
    czy musze w tym momencie rozliczyc roznice kursowe?
    wzgledem ktorej faktury?

    a co jezeli przeleje euro na walutowy rachunek osobisty?
    w momencie wymiany na zlote takze musze rozliczac roznice?
    wzgledem ktorej faktury?

  • 2. Data: 2002-05-08 11:12:45
    Temat: Re: roznice kursowe - rozliczanie
    Od: k...@t...pl (KaMeL)

    Witaj bromden,

    W Twoim liście datowanym 8 maja 2002 (12:51:06) można przeczytać:
    b> zalozenia: dg, kpir
    b> wystawiam w dwoch roznych dniach faktury f1 i f2 w euro,
    b> naleznosci wplywaja na rachunek walutowy (w zwiazku z czym nie
    b> powstaja, jak rozumiem, roznice kursowe),

    Powstają, jako wpływ przyjmujesz kurs zakupu Twojego banku.
    różnice = Kurs z faktury - kurs zakupu banku z dnia wpływu

    b> wymieniam na zlote kwote w euro np. mniejsza od obu naleznosci,
    b> czy musze w tym momencie rozliczyc roznice kursowe?
    b> wzgledem ktorej faktury?

    Są różnice pomiędzy kursem wpływu czyli zakupu Twojego banku z dnia
    wpływu na konto, a kursem po którym wymieniłeś na PLN. Kurs z faktury
    w tym momencie nie istotny:
    różnice = kurs zakupu banku z dnia wpływu - kurs wymiany na PLN

    b> a co jezeli przeleje euro na walutowy rachunek osobisty?
    b> w momencie wymiany na zlote takze musze rozliczac roznice?
    b> wzgledem ktorej faktury?

    względem kurs zakupu banku z dnia wpływu.

    Taką mam wiedzę ale chętnie chciałbym aby ktoś top potwierdził

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl

  • 3. Data: 2002-05-08 18:18:21
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "KaMeL" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > b> wzgledem ktorej faktury?
    >
    > względem kurs zakupu banku z dnia wpływu.
    >
    > Taką mam wiedzę ale chętnie chciałbym aby ktoś top potwierdził
    Potwierdzam wyliczenia KaMel a różnice kursowe są raz miedzy kursem z
    faktury ( sad-u) a zapłatą ( przyjmujemy kurs zakupu banku).Dalej rozchód
    waluty z banku różnice kursowe jest między wpływ na konto a kurs sprzedaży w
    dniu wypłaty waluty .Tyko nie wiem o co chodziło pytającemu w sformułowaniu
    kwota inna niż należności obu faktur ale czy w złotych jest inna ( jeśli tak
    to jest to normalne ) czy też nie jast zapłata całej wartości faktur w Euro
    ( to wtedy liczymy róznice tylko od zapłaconych faktur)
    Jolka

  • 4. Data: 2002-05-09 08:25:05
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    zalozmy, ze wystawiam fakture na 1000 euro (sredni kurs nbp w tym
    dniu to x), a iles tam dni pozniej druga fakture na 1000 euro
    (kurs y),

    nastepnie przewalutowuje sobie 500 euro, przeliczam je po kursie x
    czy y? tj. czy obowiazuje mnie chronologia (kurs x), czy moge sobie
    powiedziec, ze to 500 euro jest z drugiej faktury i przeliczyc po
    kursie y?
    nastepnie przewalutowuje 1000 euro, rozumiem, ze musze rozbic ta
    kwote na dwie (po 500) i rozliczyc osobno (jedna po x, druga po y),
    tak?

    a jezeli wyplace euro i zamienie w kantorze, to tez musze rozliczac
    roznice kursowe? w ustawie jest chyba mowa tylko o banku?

    a jezeli np. bede splacal kredyt zaciagniety w euro (albo w inny sposob
    bede wydawal euro), czy to mnie uwolni od tej zabawy z rozliczaniem rk?

  • 5. Data: 2002-05-10 09:00:12
    Temat: Re[2]: roznice kursowe - rozliczanie
    Od: k...@t...pl (KaMeL)

    Witaj bromden,

    W Twoim liście datowanym 9 maja 2002 (10:25:05) można przeczytać:
    b> zalozmy, ze wystawiam fakture na 1000 euro (sredni kurs nbp w tym
    b> dniu to x), a iles tam dni pozniej druga fakture na 1000 euro (kurs y),

    b> nastepnie przewalutowuje sobie 500 euro, przeliczam je po kursie x
    b> czy y? tj. czy obowiazuje mnie chronologia (kurs x), czy moge sobie
    b> powiedziec, ze to 500 euro jest z drugiej faktury i przeliczyc po
    b> kursie y?
    b> nastepnie przewalutowuje 1000 euro, rozumiem, ze musze rozbic ta
    b> kwote na dwie (po 500) i rozliczyc osobno (jedna po x, druga po y),
    b> tak?
    Robisz błąd w założeniach.
    Kurs z faktury (NBP) jest istotny i brany do wyliczeń różnic tylko i
    wyłącznie z kursem zapłaty za te faktury (w Twoim przypadku kurs
    zakupu twojego banku z dnia wpływu waluty). I na tym koniec.

    Posiadając jednakże konto walutowe (co oczywiście nie jest wymagane)
    jesteśmy zobowiązaniu do rozliczania różnic kursowych tam
    powstających. A różnice te to różnice pomiędzy kursem wpływu na konto
    a ich wypływem. Praktycznie wygląda to tak że od każdego wypływu z
    konta walutowego trzeba policzyć różnice.
    A do tych rozliczeń (i chyba o to ci chodziło w pytaniu) przyjmujemy
    zasadę chronologiczną, czyli "pierwsze weszło - pierwsze wyszło"

    b> a jezeli wyplace euro i zamienie w kantorze, to tez musze rozliczac
    b> roznice kursowe? w ustawie jest chyba mowa tylko o banku?
    Też musisz. Z różnic kursowych mogą postać spore przychody, a tego
    fiskus by nie darował, że ich nie ująłeś

    b> a jezeli np. bede splacal kredyt zaciagniety w euro (albo w inny sposob
    b> bede wydawal euro), czy to mnie uwolni od tej zabawy z rozliczaniem rk?
    Jeśli do stałeś zapłatę w EURO za fakturę exportową i rozliczyłeś
    różniece kursowe od tej faktury - to nic nie wymyślisz i od tej waluty
    na koncie - jak ją wypłącisz - też musisz policzyć różnice.

    --
    Pozdrowienia,
    K...@t...net.pl