  • 1. Data: 2006-09-09 12:09:57
    Temat: shareware, masowa rejestracja przez Internet
    Od: adx <a...@c...pl>

    Pytanie dotyczy zaległej sprawy sprzed roku, w związku z którą od
    dłuższego czasu ścigają mnie po urzędzie i zastanawiają się nad
    wysłaniem kontroli (niestety nie mam za tamten czas żadnych ewidencji
    poza na szybko dorobioną sprzedażą VAT, nie obejmującą tego, o czym tu
    piszę), stąd moja prośba o pomoc.

    W celu rejestracji shareware użytkownik jest kierowany przez program na
    stronę AllPay.pl, na której dokonuje przelewu online (mTRANSFER-y itp.)
    na kwotę kilku zł i otrzymuje kod. Kod z kolei wpisuje w programie, co
    inicjuje download pełnej wersji oprogramowania. (W ten sposób również
    sprzedawano programy, które nie mają wersji próbnej, tylko od razu - po
    wpisaniu na stronie kodu - download pełnej.) AllPay zaś (PKWiU
    65.22.10) każdorazowo dopisuje sumę do mojego konta z potrąceniem swojej
    prowizji. Co kilka dni przelewają to na rachunek firmowy w skumulowanej
    ilości kilkuset zł, bez żadnych dokumentów. Co najwyżej na żądanie
    wystawiają fakturę tyt. "Obsługa transakcji finansowych" na 0% i łączną
    wartość potrąconej prowizji za dany miesiąc (zaległych faktur za zeszły
    rok nie mam, może dałoby się u nich załatwić, choć kontakt z załogą jest
    marny).

    I teraz pytanie, jak to rozliczać. Może jako sprzedaż licencji, czyli
    nie towar i nie usługa, a więc bez VAT-u - ale czy wtedy można na
    zasadzie sprzedaży bezrachunkowej i dowodów wewnętrznych (tj. czy
    licencja może być sprzedawana bez żadnych papierków)? I czy trzeba
    wystawiać osobny papier za każdy dzień (wyszłyby tego setki), czy da
    radę jakoś za miesiąc, albo chociaż wg dni na jednym zestawieniu; a może
    da się księgować wg poszczególnych wypłat z AllPay (co kilka dni)?

    Czy można księgować kwoty już po potrąceniu prowizji, czy trzeba
    najpierw pełne, takie jak klienci przelewają, a później zażądać i wpisać
    do ewidencji VAT i KPiR faktury za pośrednictwo? Albo ewentualnie jakiś
    zupełnie inny pomysł - np. rozliczać za transmisję danych (w sensie
    dostępu do downloadu) - jaka jest wtedy stawka VAT?