  • 1. Data: 2005-01-25 23:02:22
    Temat: spadek-czy tak można?
    Od: "Todi" <g...@p...onet.pl>

    Zastanawia mnie taka sytuacja:
    Załóżmy że zmarła osoba która miała konto w banku internetowym , przyjmijmy
    że byłbym jedynym spadkobiercą tej osoby.
    Jak wiadomo gdy powiadomię bank o śmierci właściciela konta to bank nie
    wypłaci spadkobiercy pieniędzy dopóki ten nie przedstawi wyroku z sądu o
    nabyciu spadku(a nawet jeżeli przedstawi to banki i tak często odstawiają
    różne numery żeby utrudnić dostęp do pieniędzy) co trwa przy dobrych
    układach min pół roku. Jakby było tego mało to bank przetrzymuje pieniądze
    do tego czasu na nieoprocentowanym koncie.
    Żeby tego uniknąć opracowałem taki plan:

    1 Nie powiadamiam banku o śmierci właściciela konta
    2 Zakładam w tym samym banku konto dla siebie
    3 Przelewam pieniądze z konta zmarłej osoby na własne konto
    4 Po wszystkim powiadamiam bank o śmierci właściciela konta
    5 Zakładam sprawę spadkową

    Oczywiście nie uszczuplam w ten sposób budżetu państwa, gdyż podatek od
    spadku płaci się od pieniędzy które właściciel konta miał w chwili
    śmierci(nie o to mi chodzi) więc IMHO skarbowka nie powinna się czepiać ,
    chodzi głównie o uniknięcie problemów z bankami.

    Pytanie:Czy to wszystko jest legalne , czy coś mi grozi zakładając złą wolę
    banku i prokuratora(tzn. bankowcy nie lubią mnie i chcą mi zrobić kuku) ,
    przypominam że jestem jedynym spadkobiercą więc formalnie nikt nie powinien
    mieć roszczeń.
    ??

    Todi

  • 2. Data: 2005-01-26 11:19:53
    Temat: Re: spadek-czy tak można?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Todi" <g...@p...onet.pl> writes:

    > 1 Nie powiadamiam banku o śmierci właściciela konta
    > 2 Zakładam w tym samym banku konto dla siebie
    > 3 Przelewam pieniądze z konta zmarłej osoby na własne konto

    Kazda operacja na koncie zmarlej osoby jest nielegalna bez
    przeprowadzenia postepowania spadkowego (z wyjatkiem zapisow na
    wypadek smierci badz kosztow pogrzebu). Tyle litera prawa.

    W praktyce jesli _natychmiast_ (najlepiej w dniu smierci wlasciciela
    konta) pelnomocnik/wspolwlasciciel wybierze z konta wszystkie
    pieniadze, oraz jesli nie pojawi sie zaden konflikt miedzy
    spadkobiercami, to nikt sie nie przyczepi. Nawet personel bankow
    "prywatnie" radzi w ten sposob postepowac.

    MJ

  • 3. Data: 2005-01-26 21:02:33
    Od: "Kasia M." <kimik@USUŃ-TOpoczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > W praktyce jesli _natychmiast_ (najlepiej w dniu smierci wlasciciela
    > konta) pelnomocnik/wspolwlasciciel wybierze z konta wszystkie

    Czyli nawet współwłaściciel konta nie może legalnie przeprowadzać żadnej
    operacji po śmierci drugiego współwłaściciela?

    Kasia

  • 4. Data: 2005-01-31 11:29:56
    Od: "Jarek23" <j...@l...pl>

    Użytkownik "Todi" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Żeby tego uniknąć opracowałem taki plan:

    Mój plan jest chyba lepszy, po prostu nikt pośród najbliższej rodziny nie ma
    samodzielnego konta tzn. każde konto ma 2 współwłaścicieli na wszelki
    wypadek. Oczywiście konto jest używane przez jedną osobę, a współwłaściciel
    jest "na wszelki wypadek".

    pzd
    Jarek23