  • 1. Data: 2005-01-25 22:49:05
    Temat: Firmy informatyczne a prawo patentowe
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Jak w temacie - czy ktoś wie (a informatyków na grupie jest sporo, jak
    sądzę) o co chodzi? Wczoraj wyczytałam - na Onecie chyba - o zagrożeniach
    (ew.koszty sądowe i koszty rejestracji patentu) dla małych i średnich firm
    informatycznych ze względu na planowane zmiany w prawie patentowym. Wzmianka
    była lakoniczna i tyle tylko z niej wynikało, że patentami będą obejmowane
    fragmenty kodu programów. Rozumiem, że pewnych rozwiązań programowych nie
    będzie można wykorzystywać, bo już ktoś to opatentował? Wydaje się, że to
    dość dziwna materia do patentowania. A pole do różnych naciągań olbrzymie -
    czyli, jak udowodnić że się nie jest wielbłądem.
    Może ktoś wie co w trawie piszczy?
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 2. Data: 2005-01-25 23:56:53
    Temat: Re: Firmy informatyczne a prawo patentowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Jan 2005, Graszka wrote:

> [...]
    >+ będzie można wykorzystywać, bo już ktoś to opatentował? Wydaje się, że to

    Tak *jest* w kilku krajach na świecie, zdaje się m.n. w USA.
    Owszem, postawione IMO na głowie.
    Kwestię iż UP nie sprawdza później zastrzeżeń zgodnie z zasadami (tj.
    jeśli rozwiązanie było uprzednio PUBLICZNIE znane patent nie powinien
    być przyznany)... niby ktoś może później się domagać "zdjęcia" ochrony
    jak chce :>
    A o ile wiem został przyznany m.in. patent na "operację XOR wykonywaną
    na grafice" w wiadomym celu: dwukrotny XOR przez tę samą wartość
    powoduje "zniknięcie" operacji.

    >+ Może ktoś wie co w trawie piszczy?

    Było. Dużo. Z międzynardowymi serwerami co zbierały głosy i podawały
    adresy gdzie słać listy protestacyjne - jeszcze przed przystąpieniem
    pl do UE. Adresów nie pamiętam... pewnie google pamięta ;)
    http://www.google.pl/search?hl=pl&q=patenty+programy
    &btnG=Szukaj+z+Google&lr=

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2005-01-26 07:35:39
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Graszka <s...@w...pl> w wiadomości
    news:ct6icv$ll1$1@korweta.task.gda.pl napisał(a):
    [...]
    > Wzmianka była lakoniczna i tyle tylko z niej
    > wynikało, że patentami będą obejmowane fragmenty kodu programów.
    [...]

    Nie tyle fragmenty kodu (chronione już tak czy inaczej prawem
    autorski, podobnie jak np. utwór literacki), ale pewne
    rozwiązania/metody. Problem polega dopuszczeniu dużego stopnia
    ogólności (np. sortowanie jako takie), oraz na niestaranności
    (graniczącej ze złą wolą) urzędników patentowych. Pierwsze -
    to mniej więcej tak, jakby prawo chroniło np. pomysł sceny pościgu
    w filmie, a nie konkretną jej realizację. Drugie - obok napisał
    Gotfryd Smolik - z kuriozami w stylu udane opatentowanie koła.
    O ile pamiętam miało to miejsce w Australii, ale patent w końcu
    unieważniono 8-).

    --
    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 4. Data: 2005-01-26 09:31:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Pawel Kierski wrote:
    [...]
    > + z kuriozami w stylu udane opatentowanie koła.
    > + O ile pamiętam miało to miejsce w Australii

    ...AFAIR tak.
    Powiedzmy iż urzędnik mógłby się upierać że "sprawdził ale opisu
    takiego patentu nigdzie nie znalazł" ;)
    Co powiedzieć na opatentowanie (tym razem AFAIK w USA) "koła Elizeusza" ?
    Opis liczy kilka tysięcy lat... co z tego że mało kto przed
    przeczytaniem o patencie zadał pytanie "a o co chodzi" ? :)
    To co najwyżej było "odkrycie" - ale nie "wynalazek".
    Tak samo z patentowaniem DNA - np. DNA konkretnych ludzi.
    Czysty idiotyzm. Niby co - patentujący *stworzył* owo DNA ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-26 09:40:06
    Od: fawlty <l...@t...sig>

    Tu jest to obszernie wyjaśnione:
    http://www.nosoftwarepatents.com/pl/m/basics/index.h
    tml

    Przykład, co mogłoby być opatentowane: http://webshop.ffii.org/

    Apropos koła: wniosek, który został opatentowany
    http://www.ipmenu.com/archive/AUI_2001100012.pdf

    --
    fawlty at o2 dot pl

  • 6. Data: 2005-01-26 11:16:20
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > Tak samo z patentowaniem DNA - np. DNA konkretnych ludzi.
    > Czysty idiotyzm. Niby co - patentujący *stworzył* owo DNA ?

    Problem w tym że w wiekszości krajów na ziemi paten/wyłącznośc na
    nazwę/whatever otrzymuje ten który pierwszy złozy wniosek. Oczywiście
    mozna taki patent zaskarzyc/oprotestowac itp ale to juz jest po fakcie
    dokonanym.

    W Polsce też tak jest. Na początku lat 90-tych było parę spraw w kwstii
    zastrzeżenia nazw adids, puma, IBM i cos jeszcze rzez cwanych polskich
    przedsiębiorców - bo te koncerny nie zadbały na czas o ochrone nazwy w
    Polsce. Zdaje sie że wygrały wszystkie sprawy ale porcesy były długie i
    kosztowne.

    Maddy czekająca nerwowo na nasteone posiedzenie radu UE ds. rolnictwa i
    rybołóstwa... bo to ostatnio się okazuje najwłaściwsze miejsce dla
    głosowania europejskich przepisów o patentowaniu "idei
    programistycznych", pieniądze simensa i m$ są wazniejsze niż demokracja.
    I tak ma wygladac ta wymarzona Unia Europejska? To ja wysiadam, prosze
    zatrzymac pociąg!

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2005-01-26 13:27:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Maddy wrote:
> [...]
    > + taki patent zaskarzyc/oprotestowac itp ale to juz jest po fakcie dokonanym.

    Zgoda.
    Ale istniejące u nas (i nie tylko) przepisy wyłączają z patentowania
    m.in. "odkrycia" (czyli opis czegoś co *istniało* a jedynie nie
    było znane).
    W streszczeniu - odwołując się np. do czasów Marconiego (radio :))
    - stwierdzenie iż można rozeznać nadciąganie burzy detektorem
    fal elektromagnetycznych to odkrycie
    - zbudowanie takiego detektora to wynalazek.
    Można opatentować konkretne rozwiązanie detektora - ichnie polegało
    na mechanicznej polaryzacji opiłków metalu (tak coś jak polaryzacja
    domen magnetycznych przy namagnesowaniu, tylko w skali między tysiąc
    a miliard razy większej :)).
    Ale *nie* można opatentować "rozpoznawania nachodzenia burzy przez
    wykrywanie fali magnetycznej".
    Że przypomnę podawany za wzór :) przykład patentu - czyli igły
    do maszyny do szycia: "igła znamienna tym iż otwór na nić znajduje
    się w pobliżu ostrza".
    Jak ktoś potrafił skonstruować maszynę szyjącą z *inaczej* rozwiązanym
    prowadzeniem nici w igle - wolna droga :)

    Opatentowanie jakiejś maszynki pozwalającej w określony sposób
    badać DNA jest zrozumiałe.
    Opatentowanie *samego DNA*... głupota to zdecydowanie za słabe określenie :(

    > + W Polsce też tak jest. Na początku lat 90-tych było parę spraw w kwstii
    > + zastrzeżenia nazw adids, puma, IBM

    Maddy, ale to nie jest ochrona patentowa. Fakt iż robi to ten sam
    urząd :) (patentowy) to IMO zdecydowanie inna sprawa :)
    To jest "ochrona nazw i znaków towarowych"... pasuje ?

> [...]
    > + głosowania europejskich przepisów o patentowaniu "idei programistycznych",
    > + pieniądze simensa i m$ są wazniejsze niż demokracja.

    No niestety.
    I daje pojęcie jak wygląda biurokracja w UE :[

    > + I tak ma wygladac ta wymarzona Unia Europejska? To ja wysiadam, prosze
    > + zatrzymac pociąg!

    ...jest problem - a gdzie wyskoczysz ? ;)
    Przypomnę iż owa (IMHO chora) idea pochodzi z USA.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-01-26 14:00:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > No niestety.
    > I daje pojęcie jak wygląda biurokracja w UE :[

    > ...jest problem - a gdzie wyskoczysz ? ;)
    > Przypomnę iż owa (IMHO chora) idea pochodzi z USA.

    A wiesz co jest przerażające? Na straży wolności idei programistycznych
    najmocniej stoja Chiny Ludowe ;-)
    Są też np. jedynym państwem w którym open source jest bez owijania w
    bawełnę promowany i preferowany przez władze i administracje państwową,
    pomimo ciąglego straszenia i gróźb pewnej dużej firmy której autorstwa
    jest najpopularniejszy (podobno) system opepracyjny ;-)
    Jedziemy do Chin? ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2005-01-26 14:27:35
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/25/2005 11:49 PM, Użytkownik Graszka napisał:

> [...]
    > (ew.koszty sądowe i koszty rejestracji patentu) dla małych i średnich firm
    > informatycznych ze względu na planowane zmiany w prawie patentowym.

    Chyba chodzi o to:
    http://thankpoland.info/

    --
    gefragt

  • 10. Data: 2005-01-26 21:43:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Jan 2005, Maddy wrote:

    > + Gotfryd Smolik news napisał(a):
    [...]
    > + Jedziemy do Chin? ;-)

    ...jest jeszcze druga możliwość: Chiny przyjdą do nas.
    Przecież nie udźwigniemy "popierania wielkich"... bo *u nas*
    tych wielkich nie ma (czytaj: dochody wywędrują).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)