  • 1. Data: 2002-08-15 19:04:56
    Temat: spis z natury ????
    Od: "Krzysztof" <w...@h...com>

    Proszę o pomoc!!!!!!!!
    Mam pewien problem ?
    Nie wiem co mam ująć w spisie z natury?
    Przed datą rozpoczęcia DG (2 dni) kupiłem towary do sklepu którymi w
    przyszłości zamierzam handlować (zatowarowanie) .
    Oprócz tego przed rozpoczęciem DG kupiłem komputer, telefon, biurko, regały
    itd.
    Czy to wszystko ujmuję w spisie z natury ? Czy może w ewidencji wyposażenia
    (oprócz towaru)?
    Czy mogę ująć jedną rzecz zarówno w spisie z natury jak i ewidencji
    wyposażenia?
    A co się dzieje z odliczeniem VAT-u od przedmiotów ujętych w spisie z
    natury. Mogę go odliczać?
    Czy w moim wypadku kupiony wcześniej towar księguję jedynie w spisie z
    natury?
    Nie bardzo rozumię idei spisu z natury i treści w nim zawartej?!?

  • 2. Data: 2002-08-15 23:41:10
    Temat: Re: spis z natury ????
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Aug 2002, Krzysztof wrote:

> [...]
    >+ Przed datą rozpoczęcia DG (2 dni) kupiłem towary do sklepu którymi w
    >+ przyszłości zamierzam handlować (zatowarowanie) .

    Biorąc pod uwagę poniższą wzmiankę o VAT - IMHO pomysł
    "taki sobie".

> [...]
    >+ (oprócz towaru)?
    >+ Czy mogę ująć jedną rzecz zarówno w spisie z natury jak i ewidencji

    Nie. Weź może sobie w garść ustawę o podatku dochodowym, rozp.
    ministra dot. KPiR i ew instrukcję do wypełniania KPiR (jeśli
    sobie kupisz KPiR "drukowaną" - to są takie w których rozp.
    min. i instrukcja są wydrukowane na końcu !).
    Oczywiście "papiery" są równiez w internecie: zajrzyj np. do:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?right=aktyprawne
    /right.htm&left=aktyprawne/left.htm&prawo=1
    i:
    http://www.mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml

    Zapewniam że nie zaszkodzi :)

    A zasady są proste: ŚT nie podlega spisowi nigdy (jest
    w ewidencji, ale nigdy *wprost* nie wchodzi w KUP
    ani przychód), wyposażenie tylko przy zamykaniu DG.
    Towar handlowy - to jest to :) (patrz na końcu).

    Co do "wprowadzania na stan": jako Orka rzekła (jeśli jeszcze
    nie wiesz kto to, to spytaj googla :)): ŚT i towary handlowe są
    dobrze uregulowane, jeśli chodzi o przekazanie z "własności
    osobistej" do DG, ale wyposażenie...nie bardzo !
    Czyli ŚT sobie "wciągniesz" i bedzie OK, nie wiem czy
    krzesła mają być ŚT ;) poczytaj grupę, chętni na wciaganie
    ŚT po 1 zł sztuka są ! - BTW: groups.google.com.pl,
    przykładowa 'tabelka":
    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    remanent+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&
    inlang=pl&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=200
    1&as_maxd=15&as_maxm=8&as_maxy=2002
    i wynik:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=remanent&ie=
    ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind
    =12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=15&as_maxm=8&as_m
    axy=2002&num=100&hl=pl
    zwróć uwagę na datę, teksty sprzed kilku lat moga być mocno nieaktualne
    (szczególnie w zakresie VAT itp).

    >+ A co się dzieje z odliczeniem VAT-u od przedmiotów ujętych w spisie z
    >+ natury. Mogę go odliczać?

    *NIE* - z prostego powodu: VAT możesz zacząć odliczać od momentu,
    kiedy dana "działka podatkowa" zacznie podlegać pod VAT (oprócz
    DG pod VAT podlega np. wynajem !).
    A DG nie może zacząć podlegać, jeśli go jeszcze nie ma...
    Inaczej mówiąć: VAT poszedł do Skarbu Państwa i tyle go widzieli :(

    >+ Czy w moim wypadku kupiony wcześniej towar księguję jedynie w spisie
    >+ z natury?

    IMHO tak, ale poczekaj na potwierdzenie bo doradcą nie
    jestem :) no i nie wiem czy nie zaczynasz z PK ;) !

    >+ Nie bardzo rozumię idei spisu z natury i treści w nim zawartej?!?

    Krzysztofie, proste jak drut kolczasty :)

    Towar handlowy jest twoim majątkiem, twoją prywatną własnością.
    Po to, żebyś nie musiał "na bieżąco" rozliczać towaru, ksieguje
    się tak że zakupy wliczasz w koszt - a dopiero sprzedaż przynosi
    ci dochód.
    Ale to nie podważa ogólnej zasady, i od czasu do czasu (nie rzadziej
    niż z okazji zakończenia - rozliczenia roku) robi się remanent,
    i wtedy *naprawdę* to co kupiłeś 'staje się twoje': skutkiem
    jest, że od różnicy remenentu (tj. jeśli przybyło ci towaru
    "na stanie") musisz zapłacić podatek !!
    Co oczywiste: skoro zaczynasz DG to towar kupiłeś z pieniędzy
    *już opodatkowanych* (w założeniu :)) lub na kredyt, niemniej
    wartość tego towaru nie jest przychodem z DG - więc żebyś
    drugi raz nie zapłacił podatku (dochodowego) to musisz mieć
    "na papierze" ile majątku masz 'w magazynie' :) (choć stanów
    magazynowych nie musisz "prowadzić" !)

    Zrobiło się jaśniej czy ciemniej ?? ;>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-08-19 18:34:25
    Od: "Krzysztof" <w...@h...com>

    Gotfrydzie!
    Nie za bardzo zrobiło mi się jaśniej, ponieważ z księgowością dopiero się
    osfajam. Bo w zasadzie z zawodu jestem Geofizykiem.

    Ale dzięki za informacje.
    Krzysztof