  • 1. Data: 2004-08-27 19:19:09
    Temat: spółka cywilna - co z tym zrobić ?
    Od: ewa29<e...@o...pl>

    Witam,
    Spółka cywilna dwuosobowa po 50% udziałów. Jeden ze wspólnoków
    przez dwa miesiace będzie za granicą w związku z tym wyrejestrował
    się z ubezpieczeń społecznych. US nie informował bo działalność jest
    nadal prowadzona przez drugiego wspólnika. Czy tak można ?
    Jak ustalić dochód wspólników za ten okres ? Czy PIT-5 za
    nieobecnego wspólnika będzie "na poziomie np.lipca" przez okres
    jego nieobecności, a cały dochód z DG w tym czasie będzie wykazany w
    PIT-5 pracujacego wspólnika ?
    pozdrawiam, Ewa

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-27 21:34:37
    Temat: Re: spółka cywilna - co z tym zrobić ?
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "ewa29" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Spółka cywilna dwuosobowa po 50% udziałów. Jeden ze wspólnoków
    > przez dwa miesiace będzie za granicą w związku z tym wyrejestrował
    > się z ubezpieczeń społecznych.
    Re : Trochę nie tak. Jeśli wyrejestrował się z ubezpieczeń społecznych
    (domyślam się, że i z UZdrow.) , a w ewidencji DG figuruje nadal, to ZUS
    będzie miał pewne pretensje. Pretensje będą skierowane do Twojego wspólnika
    (jeśli oddzielnie jesteście płatnikami składek) lub do Was obu - jeśli
    płatnikiem jest spółka.

    US nie informował bo działalność jest nadal prowadzona przez drugiego
    wspólnika.
    Re : Działalność jest nadal prowadzona przez OBU wspólników. Jeśli jeden ze
    wspólników kończy DG - spółka cywilna przestaje istnieć.

    Czy tak można ?
    Re : Nie.
> [...]
    > nieobecnego wspólnika będzie "na poziomie np.lipca" przez okres
    > jego nieobecności, a cały dochód z DG w tym czasie będzie wykazany w
    Re : Absolutnie nie. Trochę narozrabialiście z ZUS-em, to przynajmniej
    dajcie spokój z rozrabianiem w US. PIT-y 5 składacie normalnie - jak
    poprzednio. Formalny problem kto ma podpisać PIT-5 nieobecnego wspólnika,
    ale myślę, że z tym sobie poradzisz.

    Rada : Szybciutko ponownie "dorejestrować" w ZUS wspólnika - jak się da z
    datą wyrejestrowania lub z datą dnia następnego.
    Inaczej za głupie 1.000,- zł narobicie sobie kłopotów co nie miara.
    Przynajmniej część oddziałów ZUS-u od 2 miesięcy nie toleruje instytucji
    "zawieszania". Zresztą przy spółce cywilnej "zawieszanie" działalności przez
    jednego wspólnika nawet w poprzednim okresie było mocno problematyczne.

  • 3. Data: 2004-08-28 08:49:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Aug 2004, ewa29 wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nadal prowadzona przez drugiego wspólnika. Czy tak można ?
    >+ Jak ustalić dochód wspólników za ten okres ?

    Wiesz co ?
    Zadać sobie standardowe pytanie: "a co stanowi umowa spółki" !
    To przecież NIE MY ustalamy jak dzielicie się zyskami, nawet ustawodawca
    nie poważył się ;) zabronić *dowolnego podziału* - i ja nie mam pojęcia
    jak rozumieć twoje "50% udziałów": *wydaje mi się* że masz na myśli
    wkład w spółkę :)
    Ale to jeszcze *nie przekreśla* możliwości, że dochody będą dzielone
    inaczej. A nuż widelec macie zapis "w razie niebrania udziału
    w działalności spółki przez cały miesiąc rozliczeniowy przez
    jednego wspólnika cały zysk tego okresu przypada drugiemu" albo
    coś w tym stylu (choć to chyba nieprawidłowe, bo KC zabrania
    "wykluczenia z udziału w zysku")...
    Domyślnie KC stanowi że "udziały są równe".
    Nadto (domyślnie a nie "przymusowo" !)...:

    >+ a cały dochód z DG w tym czasie będzie wykazany w PIT-5 pracujacego wspólnika ?

    ... należą się za "bycie wspólnikiem" a nie za "robienie czegoś" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-30 17:33:22
    Od: ewa29<e...@o...pl>

    Dziękuję za odpowiedzi, moje wątpliwości sie potwierdziły,