  • 1. Data: 2014-12-05 09:31:20
    Temat: sprzedaż właśności prywatnej przez DG
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Prowadzę 1os. działalność na zasadach ogólnych, KPiR, VAT.
    Mam takie stare urządzenie które nabyłem przed założeniem DG, nie mam już
    żadnego dowodu zakupu i teraz trafił mi się kupiec który koniecznie chce to ode
    mnie kupić ale najlepiej z fakturą VAT. Wartość tego to ~700zł.
    Czy jest jakis sposób żebym mógł to sprzedać z fakturą?
    Czy jeśli klient się uprze że musi mieć fakturę to czy mogę dołożyć VAT (w końcu
    po sprzedaży i tak go odprowadzę więc Państwo tu raczej nie cierpi)i mu sprzedać
    a sobie do faktury sprzedaży dopiąć jakieś oświadczenie że byłem właścicielem
    tegoż?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2014-12-05 10:40:02
    Temat: Re: sprzedaż właśności prywatnej przez DG
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-12-05 09:31, Piotr pisze:

    > Czy jeśli klient się uprze że musi mieć fakturę to czy mogę dołożyć VAT

    Jeśli będzie chciał zapłacić wyższą cenę, to czemu nie, w końcu cena
    jest umowna.

    Co do reszty - niech ktoś bieglejszy podatkowo się wypowie :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2014-12-05 14:48:51
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-12-05 o 09:31, Piotr pisze:
> [...]
    > Czy jeśli klient się uprze że musi mieć fakturę to czy mogę dołożyć VAT
    > (w końcu po sprzedaży i tak go odprowadzę więc Państwo tu raczej nie

    Dolicz sobie jeszcze podeatek od kwoty netto. Czyli cena z fakturą
    wzrasta o jakieś 40%

    --
    Pete

  • 4. Data: 2014-12-05 15:26:20
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "Pete" napisał w wiadomości :

    > Dolicz sobie jeszcze podeatek od kwoty netto. Czyli cena z fakturą wzrasta o
    > jakieś 40%

    Wszystko fajnie, to wiem, mi chodziło w zasadzie tylko o to czy wogóle mogę tak
    zrobić a mniej kto ile na tym zarobi a kto straci.

    Pozdrawiam
    piotr

  • 5. Data: 2014-12-05 21:11:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2014, Piotr wrote:

> [...]
    > to ode mnie kupić ale najlepiej z fakturą VAT. Wartość tego to ~700zł.
    > Czy jest jakis sposób żebym mógł to sprzedać z fakturą?

    No, ja bym trochę kota obrócił ;), bo oczywiście sprzedać można ;),
    pytaniem jest raczej "jakimi sankcjami można oberwać".

    Idea ogólna jest taka:
    - przy rozpoczynaniu DG można "wprowadzić do DG" w roli towaru handlowego
    "własne rzeczy" (różniste)
    - ale to co wprowadzono ma być w początkowym spisie z natury
    - tudzież figurować w każdym podatkowym spisie z natury, czyli minimum
    na przełomie wszystkich kolejnych lat
    - istnieje obowiązek wprowadzania "niezwłocznie" do dokumentacji
    każdego towaru handlowego, w tym jeśli nie dotarły dokumenty
    zakupu
    - pod "sprzedaż w DG" podpada jeszcze wyposażenie ewidencjonowane tudzież
    środki trwałe, ale tu pytaniem jest co i kiedy znalazło się
    w ewidencjach i również dotyczy (dla ST) momentu rozpoczynania DG.

    Widać, że ustawodawca ma na celu zapobieganie wprowadzaniu do obrotu
    towarów z "szarej strefy" oraz ze źródeł nielegalnych.

    To teraz postawię się na pozycji złośliwca, i nim zaczniemy szukać
    co może grozić za złamanie każdej z ww. pozycji spytam: "poproszę
    na stół dowód, że to jest Twoje" :>

    > Czy jeśli klient się uprze że musi mieć fakturę to czy mogę dołożyć VAT

    W sprawie formalnej - faktura nie zawsze oznacza "dołożenie VAT".
    Mam na myśli hasło "VAT marża".
    Pułapka z fakturą bez kwoty VAT jest jednym ze złośliwszych przypadków
    kupowania na allegro na podstawie opisu "wystawiam fakturę" :>
    (i domniemaniu że to musi gwarantować "z wykazanym 23% VAT")

    Ale to OT, a "metody na sprzedaż" nie bardzo widzę; myślałem
    szybko nad wyposażeniem, ale IMVHO również "nie podpada",
    bo podpada pod same wyjątki od "zaliczenia w przychody DG".

    > (w końcu po sprzedaży i tak go odprowadzę więc Państwo tu raczej nie cierpi)

    Jak nie udokumentujesz (a tym samym nie ujmiesz w kosztach) wydatków
    za robociznę, to państwo też "raczej nie cierpi", a pogłaskać nie chce.

    > i mu
    > sprzedać a sobie do faktury sprzedaży dopiąć jakieś oświadczenie że byłem
    > właścicielem tegoż?

    A czym to "coś" było (towarem, wyposażeniem, środkiem trwałym...)
    i dlaczego nie ma w dokumentacji?

    IMVHO, jak ma być f-ra, niezbędna stanie się usługa komisu lub
    skupu-sprzedaży (z trzecią osobą w roli przedsiębiorcy, odpowiednio
    okwitkowaną prowadzeniem dokumentacji komisowej lub skupu od
    ludności).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-12-05 21:13:01
    Temat: Re: Re: sprzedaż właśności prywatnej przez DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2014, Piotr wrote:

    > Wszystko fajnie, to wiem, mi chodziło w zasadzie tylko o to czy wogóle mogę
    > tak zrobić
    > a mniej kto ile na tym zarobi a kto straci.

    Nie masz jakiegoś komisu albo lombardu w okolicy, z którym można ustalić
    ile sobie doliczy za "okwitkowwanie" sprzedaży?
    Dedukuję że to "coś" jest niezwiązane z Twoją DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-12-06 09:56:24
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-12-05 o 21:11, Gotfryd Smolik news pisze:
    > Widać, że ustawodawca ma na celu zapobieganie wprowadzaniu do obrotu
    > towarów z "szarej strefy" oraz ze źródeł nielegalnych.
    Ok, a co jeśli idę sobie powiedzmy przy osiedlowym śmietniku, przy
    którym stoi nowiutki laptop z x-rdzeniowym procem, 17" matrycą, ale
    poważnie uszkodzony, gdyż na spodzie obudowy pojawiła się rysa. Rysę
    poleruję i chciałbym sprzedać w mojej DG (choć nie wiem, czy nie
    powinienem mieć w PKD jakiegoś przetwarzania odpadów ;-))
    Zaraz napiszesz mi pewnie, że dokonałem kradzieży, bo ten odpad już
    należał da ZOM :-)

    A na poważnie: wiele razy zdarzało mi się, że klient przy wymianie
    jakiegoś sprzętu mówił "bierz pan ten stary złom i rób z nim co chcesz".
    Przy czym "stary złom" miał w skrajnym przypadku np. pół roku, tylko nie
    spełnił oczekiwań (piszę akurat o układach sterowania). Po rozmontowaniu
    można było czasem niemal w pudełka pakować. Jak coś takiego wprowadzić
    do obrotu, jeśli klient nie chce sprzedawać, bo traktuje taki sprzęt jak
    śmieci?

    Maciek

  • 8. Data: 2014-12-06 10:18:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-12-06 09:56, Maciek pisze:
> [...]
    > należał da ZOM :-)

    > A na poważnie: wiele razy zdarzało mi się, że klient przy wymianie

    No to zdecyduj się - albo poważnie, albo niepoważnie. Przykład dobrego
    laptopa na śmietniku i uznawanie, że został wyrzucony jest niepoważny.
    Jest co najwyżej zgubiony, wówczas nie możesz go sprzedać, a co
    powinieneś zrobić, reguluje kodeks cywilny.

    > jakiegoś sprzętu mówił "bierz pan ten stary złom i rób z nim co chcesz".

    Czyli darowizna. Dla formalności można poprosić o jej potwierdzenie w
    formie pisemnej.

    > Przy czym "stary złom" miał w skrajnym przypadku np. pół roku, tylko nie
    > spełnił oczekiwań (piszę akurat o układach sterowania). Po rozmontowaniu

    Jeśli wart więcej jak 1000zł, to podatek od czynności cywilnoprawnych
    (2%). Ponadto jeśli od danej osoby dostaniesz więcej jak 4902zł -
    dodatkowo podatek od darowizny (od 12% do 20%).

    > można było czasem niemal w pudełka pakować. Jak coś takiego wprowadzić
    > do obrotu, jeśli klient nie chce sprzedawać, bo traktuje taki sprzęt jak
    > śmieci?

    Jeśli traktuje jak śmieci, to powinien dać do utylizacji - masz
    uprawnienia do utylizacji odpadów?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2014-12-06 11:23:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-12-06 10:18, Liwiusz wrote:

> [...]
    > formie pisemnej.
    >[...]
    >
    > Jeśli wart więcej jak 1000zł, to podatek od czynności cywilnoprawnych

    Może jednak doczytaj ustawę ;-)

    Piotrek

  • 10. Data: 2014-12-06 11:42:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>