  • 1. Data: 2002-05-21 19:52:01
    Temat: świadczenie urlopowe
    Od: "Kaczor" <d...@p...onet.pl>

    Uprzemie proszę o informację, czy obowiązkowe jest udzielanie urlopów
    pracownikom
    w wymiarze 14 dni, jeżeli pracownik składa wniosek urlopowy i nie chce
    wybierać urlopu w takim
    długim okresie , lecz w krótszych okresach np. kilka razy po 7 dni. Kodeks
    pracy przewiduje obowiązek
    wypłacania świadczeń urlopowych pod warunkiem korzystania z 14 dniowego
    urlopu. Jak to wygląda w przypadku
    kilku krótszych okresów, czy pracodawca nie musi w takim wypadku wypłacać
    tego świadczenia?

    Pozdrawiam

    Łukasz

  • 2. Data: 2002-05-21 20:41:29
    Temat: Re: świadczenie urlopowe
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Kaczor wrote:

> [...]
    > urlopu. Jak to wygląda w przypadku
    > kilku krótszych okresów, czy pracodawca nie musi w takim wypadku wypłacać

    Podstawowy i wiecznie pojawiający sie problem - pracodawca ma *obowiązek*
    udzielic pracwnikowi urlopu trwającego nieprzerwanie 14 dni kalendarzowych
    - art. 162 KP mówi wprawdzie "powinien" ale wywodzenie z tego, że ma wybór
    jest raczej bezpodstawne.
    Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Ale to pracodaca ma dbac o to,
    żeby pracownik wykorzystła urlop we właściwym czasie i we wlaściwych
    proporcjach. Taki mamy opiekuńczy kodeks pracy.
    Druga sprawa - pracodawca ma obowiązek w uzgodnieniu z pracownikami
    sporządzać plan urlopów na każdy rok - art. 163 KP. W tym planie dla
    każdego pracownika musi byc uwzględniony jeden 14-dniowy urlop (może byc
    ich więcej, ale nie mniej). Pracownik może sie nie zastosowac do planu
    urlopów za zgodą pracodawcy, ale musi to dobrze uzasadnić - art. KP.
    KP wyjątkowo pozostawia tu decyzje w reku pracodawcy, który może odmówić
    przesunięcia urlopu i pracownika "wygnać" na urlop zgodnie z planem.
    Ostrzegam przed pracownikami "rezygnującymi" z takiego uropu. W razie
    kontroli masz gwarantowane kłopoty z PIPem i w ekstremalnym przypadku
    przegraną w sądzie pracy. Wystarczy sugestia, że w firmie takie długi
    urlopy były niemile widziane. Do tego dojdzie jeszcze brak planu urlopów i
    masz jak w banku że sąd uzna że krótkie urlopy dawałes pracownikom po to,
    żeby uniknąc płacenia świadczenia urlopowego.
    Wierz mi, nawet największe "matoły" czasem robia się niesamowicie cwane, a
    ty, działając w dobrej wierze i idąc na ręke pracownikowi sam zostajesz z
    ręką w nocniku.
    Oczywiście, może bedziesz miał szczęście i nie trafisz na cwaniaka.

    Maddy (ktora widział już rózne rzeczy jakie można wywinąć pracodawcy)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-05-22 07:36:23
    Od: "justyna" <s...@w...pl>

    to kodeks pracy mówi, że jedna częśc urlopu nie może trwać krócej niż 14 dni
    wtedy wypłaca się świadczenie urlopowe, te 2 przepisy są ze soba powiązane,
    ale cóż zrobić, kiedy pracownicy wolą inaczej ten urlop wykorzystywać
    miejmy tylko nadzieję, że pip nie będzie nas za to karać

    justyna