  • 1. Data: 2002-08-22 18:03:52
    Temat: uchwała Rady Gminy - gdzie szukać? + podatek od nieruchomości - pyt.
    Od: Bremse <b...@w...pl>

    Witam,
    1) gdzie są dostępne teksty uchwał Rady Gminy (w sprawie podatków)?
    2) jak to możliwe, że na jedną nieruchomość nałożone są 2 podatki
    (rolny i od nieruchomości) podczas, gdy na sąsiadującą z nią
    nieruchomość tylko podatek rolny (właściciel obu działek ten sam)?
    3) czy można coś zrobić, aby płacić zbiorczy (łączny) podatek (od ha)?
    Bo na razie na jedną działkę jest naliczany od m. kw., a na drugą od
    ha.
    pozdrawiam
    Bremse

  • 2. Data: 2002-08-22 21:00:05
    Temat: Re: uchwała Rady Gminy - gdzie szukać? + podatek od nieruchomo?ci - pyt.
    Od: "theokart" <t...@e...com>

> [...]
    > 3) czy można coś zrobić, aby płacić zbiorczy (łączny) podatek (od ha)?
    > Bo na razie na jedną działkę jest naliczany od m. kw., a na drugą od

    Witam
    w Dzienniku Urzędowym Wojewody
    W.W.

  • 3. Data: 2002-08-23 06:45:51
    Od: Zbyszek <z...@m...com.pl>

    > Witam,
    > 1) gdzie są dostępne teksty uchwał Rady Gminy (w sprawie podatków)?
    W gminie. Czesto sa wywieszane na tablicy ogloszen. Mozesz tez zarzadac
    uchwaly budzetowej, zeby wiedziec na co gmina wydaje pieniadze. Jak
    odmowia to do Rzecznika ... .
    > 2) jak to możliwe, że na jedną nieruchomość nałożone są 2 podatki
    > (rolny i od nieruchomości) podczas, gdy na sąsiadującą z nią
    > nieruchomość tylko podatek rolny (właściciel obu działek ten sam)?
    Uchwala Rady Gminy nic do tego nie ma. Tylko i wylacznie Ordynacja
    Podatkowa. Jezeli jest to prawda co piszesz to przeplacasz. Trzeba sie
    klocic i po wygraniu za rok biezacy upomniec sie o nadplacony podatek za
    lata ubiegle. Jezeli chcesz to ze szczegolami mozemy podyskutowac na
    priv.
    > 3) czy można coś zrobić, aby płacić zbiorczy (łączny) podatek (od ha)?
    > Bo na razie na jedną działkę jest naliczany od m. kw., a na drugą od
    > ha.
    Tak. zapraszam na priv do dyskusji ze szczegolami.
    > pozdrawiam
    > Bremse
    Pozdrowienia Zbyszek Narolski

  • 4. Data: 2002-08-23 10:45:24
    Od: Zbyszek <z...@m...com.pl>

    > Uchwala Rady Gminy nic do tego nie ma. Tylko i wylacznie Ordynacja
    > Podatkowa. Jezeli jest to prawda co piszesz to przeplacasz ...
    Sorry, tu sie machnalem - ustawa o podatku rolnym.
    Pozdrowienia Zbyszek Narolski

  • 5. Data: 2002-08-25 08:11:17
    Od: "Wiesław Dziamski" <w...@e...teleton.pl>

    Użytkownik "theokart" <t...@e...com> napisał w wiadomości

    > w Dzienniku Urzędowym Wojewody

    Tak zgadza się. Ale także śmiało można pójść do Urzędu Gminy i Biurze Rady
    Gminy muszą udostępnić nam uchwały.

    O ile na działce znajduje się i budynek i jest trochę pola to taka działka
    objęta jest i podatkiem od nieruchomości, ale także rolnym. oczywiście
    podatek od nieruchomości dotyczy budynku, a rolny gruntu dookola budynku
    (bez gruntu pod budynkiem!). Myślę że o to chodziło. Może być też np. taka
    sytuacja, że pod działką biegnie rurociąg. Za rurorociągi płaci się podatek
    od nieruchomości (właściciel rurociągu) natomiast od gruntu rolny
    (właściciel gruntu).

    Otrzymujesz tzw. Łączne zobowiązanie pieniężne, w którym wyszczególnione są
    wszystkie podatki, które Cię dotyczą, czyli np. podatek nieruchomości i
    rolny. I płacisz je łącznie, ale musi być wyszczególnione ile mas zapłacić
    za rolny a ile od nieruchomości. Ponieważ jak wiadomo grunty mierzy się w
    ha, a mieszkania w m kawdratowych logiczne, ze powinno się stosowac podobne
    kryteria w przekazanej decyzji o płatności. Ale ewentualnie można sobie
    samemu przliczyć
    1 ha = 10 000 m kwadr.

  • 6. Data: 2002-08-25 12:02:50
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Wiesław Dziamski" <w...@e...teleton.pl> napisał w
    wiadomości news:3d6890e3$1_3@news.vogel.pl...

    > Użytkownik "theokart" <t...@e...com> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    podatek
    > od nieruchomości (właściciel rurociągu) natomiast od gruntu rolny
    Albo wyciag narciarski na wsi. Wlasciciel placi dwa podatki - od gruntu -
    rolny i od nieruchomosci (jezeli wyciag biegnie po podporach stalych,
    zabetonowanych w gruncie).
    WSm

  • 7. Data: 2002-08-25 13:18:33
    Od: Bremse <b...@w...pl>

> [...]
    >sytuacja, że pod działką biegnie rurociąg. Za rurorociągi płaci się podatek
    >od nieruchomości (właściciel rurociągu) natomiast od gruntu rolny

    Na działce znajduje się kawałek pola (w rejestrze gruntów nazywa sie
    to grunty orne), chata kryta strzechą (ter. zabud. mieszk.) i
    przydomowy park (sad).
    Podatek rolny nałożony jest na CAŁĄ działkę, podatek od nieruchomości
    na sad i ter. zabud. mieszk. (w pismie nie napisali że na sad i ter.
    zabud. mieszk. tylko określili ułamkową część nieruchomości, ten ich
    ułamek zgadza się z pow. sadu+ter.z.m.)
    (W ustawie o podatku rolnym znalazłem, że na sad nakłada się podatek
    rolny - ale widocznie lokalna władza uważa inaczej)
    Pod działką nie biegnie żaden rurociąg, oprócz trawy, drzew i jesienią
    grzybów :) , starych budynków (bez dachu - zatem już nie budynków) i
    drewnianej chaty krytej strzechą, w b. złym stanie nie ma nic (no
    jeszcze czasem sowa, albo jaki jastrząb zawita, ale na pewno o tym im
    nie napiszę, bo nałożoną na ptactwo nowy podatek :( )

> [...]
    >kryteria w przekazanej decyzji o płatności. Ale ewentualnie można sobie

    Wyszczególnili, a jakże! Żeby było ciekawiej dwa dni później wysłali
    pismo z ankietą na temat nieruchomości, którą mam wypełnić, żeby mogli
    naliczyć podatek od nieruchomości (tej samej co nałożyli już podatKI).
    Mam wyszczególnić budynki i budowle (czym prawnie sie to różni? Czy
    budynek może być zarazem budowlą?)
    Jak wspomniałem na działce mam budynek, ale jest on niezamieszkały od
    kilku lat i w każdej chwili grozi zawaleniem. Czy są jakieś
    ulgi/zwolnienia na takie cuda? Przejrzałem ustawy, na które organ się
    powołał, ale nie ma nic na temat zwolnień. Czy mogę go zapisać jako
    szopę drewnianą (w końcu nie nadaje się do zamieszkania i jest cały z
    drewna, do tego kryty strzechą)?
    Aha - czy mogą się przyczepić do niedokladnej daty
    rozpoczęcia/zakończnia budowy i oddania do użytku budynku? Wiem, że ta
    chata była budowana pod koniec 19 w., albo na początku 20. Boję się,
    żeby mi z tego zabytku nie zrobili :(

    Dzięki za wszystkie informacje
    Bremse

  • 8. Data: 2002-08-25 18:17:11
    Od: "Tomek Sobczak" <g...@w...site.pl>

    Użytkownik "Bremse" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Mam wyszczególnić budynki i budowle (czym prawnie sie to różni? Czy
    > budynek może być zarazem budowlą?)

    > Dzięki za wszystkie informacje
    > Bremse

    Każdy budynek jest budowlą, ale nie każda budowla jest budynkiem -

    USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. "Prawo budowlane."
    (Dz.U. nr 106 z dnia 5 grudnia 2000 r. poz. 1126) art. 3.

    http://www.geobid.com.pl/prawo/index.html

    Pozdrawiam.
    Tomek

  • 9. Data: 2002-08-25 18:49:14
    Od: "Wiesław Dziamski" <w...@e...teleton.pl>

> [...]

    > na sad i ter. zabud. mieszk. (w pismie nie napisali że na sad i ter.
    > zabud. mieszk. tylko określili ułamkową część nieruchomości, ten ich

    Z całą pewnością gmina wywaliła bzdurę.
    Sad jako rodzaj gruntów ornych jest zaliczany do podatku rolnego
    i w żaden sposób nie może być obciążony podatkiem od nieruchomości.
    W razie czego przejrzyj raz jeszcze dokladnie deklarację.

    > (W ustawie o podatku rolnym znalazłem, że na sad nakłada się podatek
    > rolny - ale widocznie lokalna władza uważa inaczej)

    Tak masz rację. Sad do podatku rolnego.

    > Wyszczególnili, a jakże! Żeby było ciekawiej dwa dni później wysłali
    > pismo z ankietą na temat nieruchomości, którą mam wypełnić, żeby mogli
    > naliczyć podatek od nieruchomości (tej samej co nałożyli już podatKI).

    To standardowa procedura.
    muszę się przyznać, że w RIO kontrolujemy, czy gminy sprawdzają wymiar
    podatków.
    I w jaki sposób sprawdzają czy nikt nie kituje ;)

    > Mam wyszczególnić budynki i budowle (czym prawnie sie to różni? Czy
    > budynek może być zarazem budowlą?)

    Różnica jest określona w prawie budowlanym.
    chodzi o to, że wielkim skrótem budynek to coś gdzie mieszkamy, gdzie
    produkujemy. :)
    Natomiast budowla to obiekty typu: rurociąg, gazociąg, wodociąg, linie
    energetyczne. czyli pierdoły gdzie zamieszkać nie można.

    > Jak wspomniałem na działce mam budynek, ale jest on niezamieszkały od
    > kilku lat i w każdej chwili grozi zawaleniem. Czy są jakieś
    > ulgi/zwolnienia na takie cuda?

    Zwolnienia z podatku od nieruchomości ustawowe oczywiście określone są w
    ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
    Nie mam jej przy sobie, ale przyznam, że nie pamiętam aby nawet
    niezamieszkałą chatę można było zwolnić.
    Chyba, że będzie obiektem zabytkowym, ale wtedy trzeba przejrzeć inne
    ustawy w tym przypadku o zabytkach.
    Bo jak wiadomo (co mi się nie podoba) zwolnienia z danego podatku mogą być
    wpisane w inne ustawy.
    Ponadto gmina sama poprzez uchwały ma prawo do ustalania własnych ulg. W
    jednej z gmin podatek od nieruchomości zmniejszono o 85% dla ludzi powyżej
    65 roku zamieszkujących samotnie bez rodziny.

    > Przejrzałem ustawy, na które organ się
    > powołał, ale nie ma nic na temat zwolnień. Czy mogę go zapisać jako
    > szopę drewnianą (w końcu nie nadaje się do zamieszkania i jest cały z
    > drewna, do tego kryty strzechą)?

    Też podpada pod nieruchomość. Ale zobaczę dokładniej.

> [...]
    > rozpoczęcia/zakończnia budowy i oddania do użytku budynku? Wiem, że ta
    > chata była budowana pod koniec 19 w., albo na początku 20. Boję się,

    Nie nie musisz się o to martwić. To już ich działka żeby wiedzieć kiedy to
    było zbudowane.
    Ty masz tylko nie oszukiwać z metrażem :))

    > Dzięki za wszystkie informacje

    Nie ma za co :)

    Pozdrawiam,
    WZ