  • 1. Data: 2003-03-01 11:50:03
    Temat: umowa, NIP i ja
    Od: "krislob" <k...@l...onet.pl>

    Witam. Bylem juz z tym pytaniem na pl.soc.prawo ale skierowano mnie tu, wiec
    pytam tu. Mam 17 lat, i ostatnio ogolnopolska stacja radiowa zaproponowala
    zakup jednego z moich dziel muzycznych, nie zdajac sobie sprawy z mojej
    niepelnoletniosci. Otrzymalem do podpisania umowe, i wszystko byloby dobrze,
    gdyby nie to ze nie wiem jak wypelnic dodatek "dane". Z odpowiedzi na
    pl.soc.prawo wynika ze wykonawca umowy jestem ja, a rodzic wyraza tylko
    zgode na umowe, ale nie wiadomo jak to rozliczyc podatkowo, czyli czyj numer
    konta ma byc podany w umowie, i jak wypelnic pole NIP: wpisac NIP rodzica,
    zostawic puste ? W jaki sposob bedzie to rozliczone, na zeznaniu podatkowym
    rodzica ? Bede wdzieczny za jasna i jednoznaczna odpowiedz.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof Lobodzinski

  • 2. Data: 2003-03-01 12:52:54
    Temat: Re: umowa, NIP i ja
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "krislob" <k...@l...onet.pl> napisal w

> [...]
    > sposob bedzie to rozliczone, na zeznaniu podatkowym rodzica ? Bede
    > wdzieczny za jasna i jednoznaczna odpowiedz.

    Drogi Krzysztofie

    Z tego, że masz 17 lat, czyli jestesteś niepełnoletni, wcale nie wynika,
    że nie masz posiadać przychodów z tytułu wykorzystania Twoich utworów
    albo pracy albo...itd. Moim zdaniem powinieneś zacząć od ściągniecia ze
    strony http://www.ips-infor.com.pl/pity/druki/index.htm programu Druki
    IPS oraz formularza NIP-3 (dla osób nie prowadzących działalności
    gospodarczej). Wypełnij formularz i złóż w swoim US (nie zapomnij o
    kopii, na której poświadczą Ci przyjęcie zgłoszenia). Nie wiem, ile
    teraz czeka się na przydzielenie numeru NIP, ale gdy go już otrzymasz,
    zaistniejesz jako podatnik, co i tak Cię pewnie czeka w najbliższym
    czasie.

    Powodzenia
    Marta

  • 3. Data: 2003-03-01 12:54:31
    Temat: Odp: umowa, NIP i ja
    Od: "krislob" <k...@l...onet.pl>

    Użytkownik MartaW <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b3qaf6$8a0$...@n...news.tpi.pl...
    > Nie wiem, ile teraz czeka się na przydzielenie numeru NIP
    Bardzo dziekuje za rade, i pewnie skorzystam z niej w niedalekiej
    przyszlosci, jednak tymczasem sprawa jest palaca. Umowa _musi_ zostac i
    zlozona w siedzibie radia przed koncem przyszlego tygodnia, a nie sadze zeby
    w tak krotkim czasie udalo mi sie uzyskac NIP. Potrzebuje wiec szybkiego
    rozwiazania, jak NA DZIS, mam wypelnic te dokumenty. Czy mam wpisac NIP
    rodzica, czy nie wpisywac zadnego ?

    krs

  • 4. Data: 2003-03-01 13:27:51
    Temat: Re: Odp: umowa, NIP i ja
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "krislob" <k...@l...onet.pl> napisal w

> [...]
    > wiec szybkiego rozwiazania, jak NA DZIS, mam wypelnic te dokumenty.
    > Czy mam wpisac NIP rodzica, czy nie wpisywac zadnego ?

    NA DZIŚ powiadasz?

    Widzisz, zawarcie umowy oznacza, że radio staje się ono płatnikiem
    podatku związanego z Twoim wynagrodzeniem. Radio musi ten podatek
    odprowadzić i wykazać na odpowiedniej deklaracji. IMHO Twój NIP nie
    będzie od razu radiu potrzebny. Wydaje mi się zresztą, że do czasu
    wydania Ci numeru NIP możesz posługiwac się tymczasowo numerem PESEL (a
    taki masz na pewno - szukaj go w /starym/ dowodzie osobistym ktoregoś z
    rodziców). Odpowiednie służby w radiu powinny to zrozumieć i
    zaakceptować.

    Pozdrawiam
    Marta

    PS. NIP rodzica miałby zastosowanie, gdyby to rodzic był podatnikiem, co
    - moim zdaniem - w tym przypadku nie ma miejsca.

  • 5. Data: 2003-03-01 13:53:13
    Temat: Odp: Odp: umowa, NIP i ja
    Od: "krislob" <k...@l...onet.pl>

    Czyli, jak rozumiem numer PESEL [wiem gdzie go szukac :)] powinien
    wystarczyc ? Bo poki co jest to umowa jednorazowa, i niekoniecznie musza za
    nia pojsc dalsze, wiec nie wiem czy bedzie mi sie oplacalo starac sie o NIP,
    skoro i tak niebawem osiagne pelnoletniosc.

    pzdr

    krs

  • 6. Data: 2003-03-01 14:25:13
    Temat: Re: Odp: Odp: umowa, NIP i ja
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "krislob" <k...@l...onet.pl> napisal w

> [...]
    > musza za nia pojsc dalsze, wiec nie wiem czy bedzie mi sie oplacalo
    > starac sie o NIP, skoro i tak niebawem osiagne pelnoletniosc.

    Nie to miałam na myśli. Złóż w poniedziałek w US zgłoszenie NIP-3. Tam
    Co powiedzą, kiedy dostaniesz decyzję o nadaniu Ci numeru. Na umowie z
    radiem wpisz numer PESEL (a może tam w ogóle jest na to osobna
    rubryczka?) i dołącz oświadczenie, że numer NIP dostarczysz natychmiast,
    gdy zostanie Ci nadany. Ten numer NIP będzie Ci potrzebny jeszcze wiele
    razy, np. wtedy gdy będziesz chciał podjąć jakąkolwiek pracę, nawet
    sezonowo (grasz może w jakiejś kapeli, co?). W żadnym razie osiagnięcie
    pełnoletniości nie zwolni Cię z konieczności posiadania NIPu. Nie jestem
    oczywiście wróżką, ale w tej konkretnej sprawie mogę Ci przepowiedzieć:
    NIPu nie unikniesz.

    Pozdrawiam
    Marta

  • 7. Data: 2003-03-01 15:04:22
    Temat: Odp: Odp: Odp: umowa, NIP i ja
    Od: "krislob" <k...@l...onet.pl>

    Użytkownik MartaW <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b3qfs9$6si$...@a...news.tpi.pl...

    > numer PESEL (a może tam w ogóle jest na to osobna rubryczka?)
    Jest.

    > Ten numer NIP będzie Ci potrzebny jeszcze wiele razy, np. wtedy gdy
    będziesz chciał podjąć jakąkolwiek pracę, nawet
    > sezonowo (grasz może w jakiejś kapeli, co?).
    Nie, w kapeli nie gram, ale niedawno rozpoczalem pisanie i zapowiada sie ze
    bede musial niedlugo w tej sprawie rowniez zawrzec stosowna umowe.

    > W żadnym razie osiagnięcie pełnoletniości nie zwolni Cię z konieczności
    posiadania NIPu.
    A wrecz chyba zobliguje do jego posiadania.

    > Nie jestem oczywiście wróżką, ale w tej konkretnej sprawie mogę Ci
    przepowiedzieć: NIPu nie unikniesz.
    Skoro tak, to coz robic, wyjscia nie ma. Wiem ze to pytanie zabrzmi glupio,
    ale czy z tym przyznawaniem NIPu wiaza sie jakies oplaty ? Jakie ?

    pzdr

    krs

  • 8. Data: 2003-03-01 15:09:25
    Od: "krislob" <k...@l...onet.pl>

    wypelniajac NIP-3 w pole "dokument tozsamosci" mam wpisac co ? czy moze byc
    to paszport ?

    krs