  • 1. Data: 2005-08-25 14:12:28
    Temat: umowa najmu/uzyczenia a podatki
    Od: "Rbit" <z...@w...pl>

    Witam,
    Mam pytanie, czy tok mojego rozumowania jest prawidłowy.
    1.Posiadam budynek, nie jest on wykorzystany.
    2.Podpisuję umowę ze spółką szwagra, w której oddaję budynek spółce w
    uzytkowanie, a ona zobowiązuje sie opłacać bieżące koszty utrzymania (opłaty
    za wodę, prąd) oraz opłacac podatek od nieruchomości.
    3.U mnie nie ma przychodów z najmu, bo nie mam przysporzenia majątkowego.
    4.Spółka szwagra liczy wszystko w koszty.
    5. Skarbówka nie może uznać spółce za przychód bezpłatnego świadczenia
    usług, z tytułu uzyczenia budynku, bo uzyczenie obejmuje tylko "zwykłe
    koszty utrzymania", a podatek od nieruchomości nie można do nich zaliczyć :)

    zgadza się? jeśli nie, to gdzie tkwi błąd?

    pozdrawiam
    Zbigniew Ch.

  • 2. Data: 2005-08-26 09:28:40
    Temat: Re: umowa najmu/uzyczenia a podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Aug 2005, Rbit wrote:

> [...]
    > 2.Podpisuję umowę ze spółką szwagra [...]
    > 3.U mnie nie ma przychodów z najmu, bo nie mam przysporzenia majątkowego.

    Optymista.
    +++
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub
    w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [...cięcie...]
    ---

    > 5. Skarbówka nie może uznać spółce za przychód bezpłatnego świadczenia
    > usług, z tytułu uzyczenia budynku,

    Użyczenie to nie jest usługa w rozumieniu prawa cywilnego ani dla
    podatku dochodowego. Tylko dla VAT pojęcie "usługi" obejmuje również
    inne formy zobowiązań prawnych.
    Użyczenie to osobny rodzaj świadczenia, opisany w Kodeksie Cywilnym
    - coś co zalicza się do "umów nazwanych" (tj. takich jak sprzedaż,
    najem, pożyczka, roboty budowlane, przechowanie... czyli które są
    prawnie zdefiniowane).

    > bo uzyczenie obejmuje tylko "zwykłe
    > koszty utrzymania", a podatek od nieruchomości nie można do nich zaliczyć :)

    ??
    "Uzyczenie" polega na tym że jest bezpłatne. A to powoduje konieczność
    uznania przychodu. Jeśli chcesz uznać że korzystający częsciowo tylko
    ponosi odpłatność to reszta będzie przychodem. Ale wtedy owa odpłatność
    jest przychodem właściciela !

    > zgadza się? jeśli nie, to gdzie tkwi błąd?

    Dwa błędy.
    Podatek przy (takim, bo są wyjątki np. dla członków rodziny) użyczeniu
    płaci zarówno korzystający jak i użyczający.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-26 14:24:19
    Od: "Zbigniew Ch." <z...@w...pl>

    <cut>
> [...]
    > stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    > zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. [...cięcie...]

    W opisywanym przeze mnie przypadku, nieruchomośc nie będzie odstąpiona
    bezpłatnie, tylko wzamian za opłacanie za mnie podatku od nieruchomości!
    "Bezpłatnie", jak wcześniej pisałem, obejmuje opłaty na bieżące utrzymanie,
    ale podatek już nie.

> [...]
    > Podatek przy (takim, bo są wyjątki np. dla członków rodziny) użyczeniu
    > płaci zarówno korzystający jak i użyczający.

    Dobrze, ale co jeśli umowę nazwę "Umowa o wzajemnym świadczeniu usług", a
    nie umowa użyczenia?
    Z wyroku z 28 sierpnia 1995 r. (sygn. akt SA/Wr 2612/94): "Spółka nie
    uzyskuje nieodpłatnego świadczenia, jeżeli zgodnie z zawartą umową
    obowiązana jest ponosić koszty ubezpieczenia otrzymanego majątku, podatek od
    nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz wszelkie koszty
    związane z prowadzeniem działalności przy użyciu objętych użyczeniem części
    majątku".

    A co do podatku, który miałbym płacić, jako wynajmujący, czy użyczający, to
    od czego mam go płacić, jeśli nie otrzymuję żadnych pieniędzy, a płacony
    przez spółkę podatek od nieruchomości nie stanowi mojego przychodu (zob.
    pismo min. fin. PB 2/MK/RB- 033-050-132/04 )?

    Ciągle mam wątpliwości...

    pozdrawiam
    Zbigniew Ch.

  • 4. Data: 2005-08-27 22:15:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Aug 2005, Zbigniew Ch. wrote:

> [...]
    > "Bezpłatnie", jak wcześniej pisałem, obejmuje opłaty na bieżące utrzymanie,

    +++
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika
    jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według
    zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną
    przez podatnika.
    ---

    ...a weź ty i poczytaj całą ustawę albo spytaj doradcy podatkowego :)

    Nie rozumiem. O co pytasz w "zgadza się" ?
    Przecież piszę: "reszta będzie przychodem".
    Jeśli składnikiem czynszu jest podatek (a jest, wg ustawy o cenach)
    i spółka będzie ponosiła częściową odpłatność - to "reszta" (czyli
    to co brakuje do "normalnego czynszu") jest przychodem zarówno dla
    właścieiela jak i dla spółki.

    > Dobrze, ale co jeśli umowę nazwę "Umowa o wzajemnym świadczeniu usług",
    > a nie umowa użyczenia?

    Kodeks Cywilny:
    +++
    Art. 65.
    [...]
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron
    i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

> [...]
    > nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz wszelkie koszty
    > związane z prowadzeniem działalności przy użyciu objętych użyczeniem części

    Hm... dasz głowę że nasi szanowni ustawodawcy nie zmienili od 1994 roku
    ustawy tak z pięćdziesiąt razy ?? ;)
    Przyznam że o stanie prawnym z 1994 mam mgliste pojęcie.

> [...]
    > przez spółkę podatek od nieruchomości nie stanowi mojego przychodu (zob.
    > pismo min. fin. PB 2/MK/RB- 033-050-132/04 )?

    Rozumiem :)
    A ja je podsycam tylko po jednej stronie.
    Zawsze jest możliwość wystąpienia o "urzędową interpretację", ciekawe
    który punkt widzenia przyjąłby US... jakby co to daj znać :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)