    From: "Maciej Tokarz" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: umowa o dzieło - dystrybucja programu
    Date: Tue, 10 Dec 2002 21:23:26 +0100

    Dzień dobry

    Temat umowy o dzieło był wielokrotnie poruszany, ja mimo wszystko pozwolę
    sobie zadać jeszcze raz to pytanie. Z góry dziękuję za zainteresowanie
    tematem. Muszę zaznaczyć, że w sprawach podatkowych i zawierania umów jestem
    całkowitym laikiem.

    Piszę program, który mam zamiar najpierw rozpowszechnić w wersji
    demonstracyjnej, a następnie (oby szczęśliwie) oczekiwać zamówień. Zaznaczę,
    że pisanie programu nie jest związane z moim zatrudnieniem, a jedynie
    zajęciem dodatkowym realizowanym w domu.

    Moje pytania są następujące:

    1. Czy przy dystrybucji pełnych wersji programu mogę posłużyć się umową o
    dzieło?

    Rozumuję w ten sposób:

    Pan X zainteresował się wersją demo programu, która spełniła jego
    oczekiwania i jest zainteresowany kupnem pełnej wersji (bez ograniczeń). I
    tutaj widzę zastosowanie umowy o dzieło (będącej jednocześnie formą
    zamówienia). Jeśli Pan X chce posiadać pełną wersję programu to powinien
    wypełnić załączony do wersji demo formularz umowy, w którym ja zobowiązuję
    się do:

    a.. dostarczenia pełnej wersji za pośrednictwem "Poczty Polskiej" w
    przeciągu np. 14 dni od daty otrzymania podpisanej umowy. Pełna wersja
    zostanie opatrzona danymi odbiorcy (chodzi mi o identyfikację programu z
    konkretnym odbiorcą jako formę zabezpieczenia)

    b.. umowa będzie zawierać informacje o jakie funkcje pełna wersja programu
    będzie rozbudowana

    c.. umowa określi cenę programu - przykładowo 50 zł.

    d.. zaznaczę nośnik danych, na którym udostępnię pełną wersję programu lub
    przedstawię w formie opcji umowy

    Czy dodatkowo mogę zastosować zastrzeżenia:

    a.. termin umowy może ulec zmianie z powodów niezależnych ode mnie np.
    strajk "Poczty Polskiej", katastrofy itp.

    b.. no właśnie tu też proszę o pomoc ???? przy takim profilu jaki
    przedstawiłem jak najlepiej zastrzec punkty umowy????

    c.. i forma licencji zawarta w umowie odnośnie pełnej wersji programu
    (dodatkowo potwierdzona na etapie instalacji programu):

    1.. ja autor udzielam prawa odbiorcy do sporządzania i używania kopii
    programu jedynie do jego własnych potrzeb

    2.. program chroniony jest prawem autorskim

    3.. wszelkie prawa własności oraz prawa autorskie dotyczące programu
    należą do mnie - autora programu

    4.. zabraniam:

    a.. sprzedaży, wynajmu, wydzierżawiania,wypożyczania oraz przekazywania
    nieodpłatnie programu bez
    mojej pisemnej zgody

    b.. zabraniam dezasemblacji lub dekompilacji programu oraz w inny sposób
    dokonywania zmian w kodzie programu

    Oraz udzielić formy gwarancji np.:

    a.. do udzielenia pomocy technicznej dotyczącej programu za pośrednictwem
    mojego adresu e-mail

    b.. zwrotu kosztów programu w przypadku odesłania mojego nośnika z
    programem, w przeciągu miesiąca od daty otrzymania pełnej wersji, wraz z
    pisemnym oświadczeniem odbiorcy o trwałym usunięciu wszystkich używanych do
    tej pory kopii programu - co jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy

    Zakładając, że opisana przeze mnie forma umowy o dzieło jest prawidłowa to
    mam pytania końcowe:

    1.. Czy podpisaną umowę odbiorca powinien przesłać do mnie w dwóch
    egzemplarzach? Jeden po podpisaniu przeze mnie przekazuję z powrotem wraz z
    pełną wersją programu.

    2.. Czy jeśli pkt. 1 nie jest wymogiem mogę np. zbierać zamówienia za
    pośrednictwem strony internetowej z zastrzeżeniem, że osoba zamawiająca
    zapoznała się z warunkami umowy
    udostępnionej na tej stronie?

    --
    Maciej Tokarz