  • 1. Data: 2002-12-10 20:23:26
    Temat: umowa o dzieło - dystrybucja programu
    Od: "Maciej Tokarz" <m...@i...pl>

    Dzień dobry

    Temat umowy o dzieło był wielokrotnie poruszany, ja mimo wszystko pozwolę
    sobie zadać jeszcze raz to pytanie. Z góry dziękuję za zainteresowanie
    tematem. Muszę zaznaczyć, że w sprawach podatkowych i zawierania umów jestem
    całkowitym laikiem.

    Piszę program, który mam zamiar najpierw rozpowszechnić w wersji
    demonstracyjnej, a następnie (oby szczęśliwie) oczekiwać zamówień. Zaznaczę,
    że pisanie programu nie jest związane z moim zatrudnieniem, a jedynie
    zajęciem dodatkowym realizowanym w domu.

    Moje pytania są następujące:

    1. Czy przy dystrybucji pełnych wersji programu mogę posłużyć się umową o
    dzieło?

    Rozumuję w ten sposób:

    Pan X zainteresował się wersją demo programu, która spełniła jego
    oczekiwania i jest zainteresowany kupnem pełnej wersji (bez ograniczeń). I
    tutaj widzę zastosowanie umowy o dzieło (będącej jednocześnie formą
    zamówienia). Jeśli Pan X chce posiadać pełną wersję programu to powinien
    wypełnić załączony do wersji demo formularz umowy, w którym ja zobowiązuję
    się do:

    a.. dostarczenia pełnej wersji za pośrednictwem "Poczty Polskiej" w
    przeciągu np. 14 dni od daty otrzymania podpisanej umowy. Pełna wersja
    zostanie opatrzona danymi odbiorcy (chodzi mi o identyfikację programu z
    konkretnym odbiorcą jako formę zabezpieczenia)

    b.. umowa będzie zawierać informacje o jakie funkcje pełna wersja programu
    będzie rozbudowana

    c.. umowa określi cenę programu - przykładowo 50 zł.

    d.. zaznaczę nośnik danych, na którym udostępnię pełną wersję programu lub
    przedstawię w formie opcji umowy

    Czy dodatkowo mogę zastosować zastrzeżenia:

    a.. termin umowy może ulec zmianie z powodów niezależnych ode mnie np.
    strajk "Poczty Polskiej", katastrofy itp.

    b.. no właśnie tu też proszę o pomoc ???? przy takim profilu jaki
    przedstawiłem jak najlepiej zastrzec punkty umowy????

    c.. i forma licencji zawarta w umowie odnośnie pełnej wersji programu
    (dodatkowo potwierdzona na etapie instalacji programu):

    1.. ja autor udzielam prawa odbiorcy do sporządzania i używania kopii
    programu jedynie do jego własnych potrzeb

    2.. program chroniony jest prawem autorskim

    3.. wszelkie prawa własności oraz prawa autorskie dotyczące programu
    należą do mnie - autora programu

    4.. zabraniam:

    a.. sprzedaży, wynajmu, wydzierżawiania,wypożyczania oraz przekazywania
    nieodpłatnie programu bez
    mojej pisemnej zgody

    b.. zabraniam dezasemblacji lub dekompilacji programu oraz w inny sposób
    dokonywania zmian w kodzie programu

    Oraz udzielić formy gwarancji np.:

    a.. do udzielenia pomocy technicznej dotyczącej programu za pośrednictwem
    mojego adresu e-mail

    b.. zwrotu kosztów programu w przypadku odesłania mojego nośnika z
    programem, w przeciągu miesiąca od daty otrzymania pełnej wersji, wraz z
    pisemnym oświadczeniem odbiorcy o trwałym usunięciu wszystkich używanych do
    tej pory kopii programu - co jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy

    Zakładając, że opisana przeze mnie forma umowy o dzieło jest prawidłowa to
    mam pytania końcowe:

    1.. Czy podpisaną umowę odbiorca powinien przesłać do mnie w dwóch
    egzemplarzach? Jeden po podpisaniu przeze mnie przekazuję z powrotem wraz z
    pełną wersją programu.

    2.. Czy jeśli pkt. 1 nie jest wymogiem mogę np. zbierać zamówienia za
    pośrednictwem strony internetowej z zastrzeżeniem, że osoba zamawiająca
    zapoznała się z warunkami umowy
    udostępnionej na tej stronie?

    --
    Maciej Tokarz
    m...@i...pl

  • 2. Data: 2002-12-10 22:40:20
    Temat: Re: umowa o dzieło - dystrybucja programu
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, Maciej Tokarz wrote:

    >+ Dzień dobry

    W sumie to dobranoc, ale ja tam zgodliwy jestem :)

    >+ Temat umowy o dzieło był wielokrotnie poruszany, [...]
    >+ Piszę program, który mam zamiar najpierw rozpowszechnić w wersji
    >+ demonstracyjnej, a następnie (oby szczęśliwie) oczekiwać zamówień.
    [...]
    >+ Moje pytania są następujące:
    >+
    >+ 1. Czy przy dystrybucji pełnych wersji programu mogę posłużyć
    >+ się umową o dzieło?

    W formie którą przedstawiłeś ("dopasowujesz" program do
    potrzeb klienta IMHO tak). Uprzedzając kwestię "utwór
    a wyrób" - to *o ile* nie zastrzeżesz że twój program
    jest do niczego :> (jak robi to wiele firm) a zeznasz
    że jest również "do czegoś" - to *IMHO* trzeba wziąćź
    pod uwagę że zdarzają się różnice w ustawowym traktowaniu
    towaru "z półki" i "na zamówienie" (np. w zakresie
    rękojmi czy gwarancji - nie pamiętam).

    A tak w ogóle: im więcej razy czytam ustawę tym bardziej
    zachodzę w głowę dlaczego nikt nie stosuje w przypadku
    "gotowego programu" po prostu "sprzedaży praw majątkowych" ?
    Niechęć do 'zrobienia inaczej' ? (zrozumiała: urzędnik
    prędzej się zainteresuje :]).
    Podejrzenie o DG ? (ale to przy UoD nic się nie zmienia)...
    [...]
    >+ Rozumuję w ten sposób:
    [...]
> [...]
    >+ wypełnić załączony do wersji demo formularz umowy, w którym ja zobowiązuję

    Chwila: "Pan X" czy "firma X" ?
    Bo jak dla osób fizycznych to chyba jednak DG a nie UoD !

    >+ a.. dostarczenia pełnej wersji za pośrednictwem "Poczty Polskiej"
    [...z danymi nabywcy...]

    >+ b.. umowa będzie zawierać informacje o jakie funkcje pełna wersja programu
    >+ będzie rozbudowana

    Rozumiem że tu bazujesz na "dziele". OK, IMO.

> [...]
    >+ a.. termin umowy może ulec zmianie z powodów niezależnych ode mnie np.
    >+ strajk "Poczty Polskiej", katastrofy itp.

    "termin wykonania dzieła"... Sądzę że dobrze byłoby określić
    co się dzieje jeśli ktoś nie wywiązuje się, racja.
    [...tnę to do czego nie mam opinii...]
> [...]
    >+ programu jedynie do jego własnych potrzeb
    >+
    >+ 2.. program chroniony jest prawem autorskim

    IMHO p.1 nie podlega pod punkt 2. Zaznaczam że to moje zdanie
    odrębne - polecam dyskusję o OEM która była ze dwa tygodnie
    temu na *.prawo. Znajdziesz - bo 'postów jak mrówków' :)
    Znaczy, co do podsumowania mojego zdania: IMHO (w odróżnieniu
    od zdania powszechnie znanego AB) można (na zasadzie swobody
    umów z KC) zawrzeć takie zapisy, aczkolwiek *IMHO* nie będą
    one (wbrew opiniom FAQ Microsoftu, na przykład) chronione
    prawem autorskim. Inaczej mówiąc: za niedotrzymanie p.1
    można się domagać odszkodowania, ale łamiący p.1 nie
    pójdzie siedzieć.

    >+ 3.. wszelkie prawa własności oraz prawa autorskie dotyczące programu
    >+ należą do mnie - autora programu

    IMHO niemożliwe. Wszelkie poza tymi na które pozwalasz nabywcy:
    jeśli nie dasz mu żadnych praw to nie wolno mu uruchamiać programu.

    >+ 4.. zabraniam:
    >+
    >+ a.. sprzedaży, [...] przekazywania [...] programu [...]

    Patrz dyskusja. Zdaniem AB (które jestem skłonny poprzeć)
    po wprowadzeniu egzemplarza do obrotu tracisz zdolność
    kontroli na podstawie praw autorskich - zaznaczam że to
    jest SPORNE. IMHO strony mogą "umówić się" i jak wyżej - jeśli
    strona złamie postanowienie to odszkodowanie (ale bez ścigania
    z "praw autorskich", tylko jak zwykła umowa !).

    >+[...] wynajmu, wydzierżawiania,wypożyczania [...]

    A to ci AFAIK wolno zabronić. Przeczytaj ustawę !!
    OBOWIĄZKOWO ;>
    [...]
    >+ b.. zabraniam dezasemblacji lub dekompilacji programu oraz w inny sposób
    >+ dokonywania zmian w kodzie programu

    Nieładnie tak odbierać prawa ustawowo nieodbieralne :>, choć
    niektórzys stosują.
    Dokonywania zmian możesz zabronić, dekompilacji i innego
    poznawania również - "za wyjątkiem celów zagwarantowanych
    ustawowo".
    Moja opinia po polsku: jeśli twój program np. zapisuje
    albo czyta jakieś dane i formatu oraz sposobu zapisu
    bądź odczytu nie ma w dokumentacji ("z łatwością mógłby
    się dowiedzieć") bądź odbiegają od tego co program
    naprawdę robi - posiadacz może dekompilować "celem poznania".
    Im więcej informacji *udostępnisz* tym bardziej chroni
    cię ustawa... !

    >+ Oraz udzielić formy gwarancji np.:
    [...]

    IMHO to pomoc techniczna i prawo do zwrotu a nie gwarancja.
    Gwarancja to gwarancja że program będzie robił to co
    powinien. Rzadko spotykane :] szczególnie przy 50zł... !

    >+ 1.. Czy podpisaną umowę odbiorca powinien przesłać do mnie w dwóch
    >+ egzemplarzach? Jeden po podpisaniu przeze mnie przekazuję z powrotem wraz
    >+ pełną wersją programu.

    IMHO "pewniejsze".
    Wymogu nie ma, umowę możesz zawrzeć np. ustnie/telefonicznie
    - problem "w razie czego" z ustaleniem "co naprawdę było
    w umowie".

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (który zwalcza "problem >>co było w umowie<<" :> :[)

  • 3. Data: 2002-12-11 00:16:00
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 10 Dec 2002 23:40:20 +0100, Gotfryd Smolik - listy
    dyskusyjne <s...@s...com.pl> zakodował:

> [...]
    >prawem autorskim. Inaczej mówiąc: za niedotrzymanie p.1
    >można się domagać odszkodowania, ale łamiący p.1 nie

    IMO tu ważniejsze jest inne pytanie. Autor nie chce, jak widać
    sprzedać dzieła, jakim jest jego program, tylko zezwolić na jego
    używanie. Czy licencja (pomijam ładny, artystycznie ozdobiony kawałek
    papieru) może być dziełem? IMO nie, zatem prawo do używania programu
    nie może być dziełem i jako takie nie może być przedmiotem umowy o
    dzieło.

    > Patrz dyskusja. Zdaniem AB (które jestem skłonny poprzeć)
    >po wprowadzeniu egzemplarza do obrotu tracisz zdolność
    >kontroli na podstawie praw autorskich

    Mała uwaga, tego tematu nie będę kontynuował. Nie sprzedaje przecież
    egzemplarza utworu, tylko prawo do jego wykonywania (wczytywania do
    pamięci komputera itd). To tak, jakbyś pozwolił zespołowi juski z
    Pcimia Dolnego grać cover swojego utworu muzycznego na weselach, a ten
    odstąpił to prawo zespołowi WielkaMegaGwiazda który zarobił na nim
    krocie, a Ty nic z tego nie masz (ba, nie masz nic do gadania, nie
    możesz nawet im tego zabronić choć w Twojej umowie z zespołem juski
    była mowa tylko o wykonywaniu przez nich na weselach).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2002-12-11 02:03:30
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > IMO tu ważniejsze jest inne pytanie. Autor nie chce, jak widać
    > sprzedać dzieła, jakim jest jego program, tylko zezwolić na jego

    A ja myślę (autor się nie odzywa;) czytając jego tekst....
    >" (....) a następnie (oby szczęśliwie) oczekiwać zamówień. Zaznaczę,
    > że pisanie programu (....) jedynie
    > zajęciem dodatkowym realizowanym w domu.
    (...)
    > 1. Czy przy dystrybucji pełnych wersji programu mogę posłużyć się umową o
    > dzieło? (...)
    ....że szuka formy sprzedaży która pozwoli mu sprzedać produkt a nie
    zakładać DG ze wszystkimi tego nieprzyjemnymi konsekwencjami ;) inna sprawa
    że to wtedy chyba zamawiający musi podjąc się opłacenia zaliczki i złożenia
    pit8b ...

    Sark

  • 5. Data: 2002-12-11 18:29:37
    Od: "Maciej Tokarz" <m...@i...pl>

    Przepraszam za zwłokę - studiuję ustawy :-)

    Jeszcze raz dziękuję za zangażowanie i obiecuję kontynuować wątek!!!

    --
    Maciej Tokarz
    m...@i...pl

  • 6. Data: 2002-12-11 22:05:25
    Od: "Maciej Tokarz" <m...@i...pl>

    Witam :-)

    1.. Rzeczywiście moim zamiarem jest uniknięcie prowadzenia DG i szukam
    sposobu na sprzedaż mojego programu - programów zainteresowanym.

    2.. Program skierowany jest do firm i instytucji.

    3.. Gdzie znajdę dobrą informację o konstruowaniu umów o dzieło? Znacie
    może jakieś nitki?

    4.. Czy prawidłowo postąpię umieszczając w umowie o dzieło:

    a.. Udzielam odbiorcy niewyłącznego prawa do korzystania z programu XXX -
    licencji w zakresie pola eksploatacji tj. wprowadzania do pamięci komputera
    przez wyznaczoną w ramach własnej jednostki organizacyjnej jedną osobę,
    która jako jedyna będzie posiadała prawo do używania programu XXX.

    * przedmiotem umowy pozostaje program, który chcę sprzedać

    Czy też muszę sporządzić odrębną umowę, w której udzielę licencji?

    5.. Czy wprowadzony - na etapie instalacji - do programu formularz, który
    będzie zawierać umowę oraz umożliwi: zaakceptować umowę - zainstalować
    program, nie akceptować umowy - pozbawia możliwości zainstalowania programu,
    ma moc prawną? Jest to rozwiązanie stosowane przez producentów
    oprogramowania. Pytanie w świetle otrzymania zlecenia telefonicznego bądź
    przez stronę internetową.

    W zasadzie najbardziej nurtujące mnie pytanie to: czy, w przedstawiony
    sposób, formalnie mogę jako
    autor za pomocą umowy o dzieło sprzedawać swoje programy ?

    --
    Maciej Tokarz
    m...@i...pl