  • 1. Data: 2005-07-19 22:45:59
    Temat: umowa o dzieło - formalnosci
    Od: "mxmy" <m...@o...pl>

    witam
    mam DG (KPiR, bez pracowników) i potrzebuję zatrudnić kogoś na umowe o dzieło.
    Pytanie jest pewnie banalne - co właściwie trzeba zrobić ze skarbówką w takim
    przypadku?
    Po przejrzeniu archiwum mam już mały mętlik - często przewija się tam PIT-4, ale na
    tym formularzu nie ma zadnej rubryki dotyczącej umow o dzieło!
    Gdzie to się tam wpisuje?
    A może coś już sie zmieniło i teraz jest do tego inny PIT?

    Czy mam od Wykonawcy pobrać też jakies oświadczenie (że np. nie jest na zasiłku dla
    bezrobotnych albo coś podobnego) ?

    Acha, i jeszcze jedno - zaliczkę wpłacam na konto swojego USu czy wykonawcy?

    mxmy

  • 2. Data: 2005-07-20 08:03:55
    Temat: Re: umowa o dzieło - formalnosci
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "mxmy" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zasiłku dla bezrobotnych albo coś podobnego) ?

    > Acha, i jeszcze jedno - zaliczkę wpłacam na konto swojego USu czy

    Pit-4 pozycja 8 inne przychody.

  • 3. Data: 2005-07-20 09:28:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    mxmy wrote:
    > witam
    > mam DG (KPiR, bez pracowników) i potrzebuję zatrudnić kogoś na umowe o dzieło.

    Na umowę o dzieło się nie zatrudnia. Tylko zleca się wykonanie dzieła.

    Uważaj, jak tę u mowę sformułujesz i co tak na prawdę będzie ów ktoś
    robił, bo jak coś pokręcisz, to Ci na karku może wylądować nie tylko
    kontrola z US, ale jeszcze może Ci dokopać ów 'pracownik' żądając w
    sądzie pracy ustalenie stosunku pracy (i wtedy jeszcze ZUS i chore kasy
    dojdą).

    [ciach]

    > Czy mam od Wykonawcy pobrać też jakies oświadczenie
    > (że np. nie jest na zasiłku dla bezrobotnych albo coś podobnego) ?

    Dla świętego spokoju można :)

    > Acha, i jeszcze jedno - zaliczkę wpłacam na konto swojego USu czy wykonawcy?

    A jakbyś zatrudnił etatowca, to do którego US byś odprowadzał jego
    zaliczki na podatek?

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 4. Data: 2005-07-20 15:47:35
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Maria <m...@n...pl>
    wystukał[a]:
    > Pit-4 pozycja 8 inne przychody.

    Raczej pozycja 50: Kwota pobranych zaliczek na podatek dochodowy od
    wypłat należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9
    oraz art. 18 ustawy, o których mowa w art. 42 ust.1 ustawy.

    Kiedys ten punkt się zwał: ... od działalności wykonywanej osobiście i
    praw majątkowych. Teraz to jest to samo, ale chcieli trochę 'cyferkami'
    z ustawy 'zaszpanować' ;)

    btw. a na początku następnego roku musisz wystawić pit 8B danej osobie
    za cały rok (3 szt. - jedna do US właściwego dla 'pracownika'*, druga -
    dla 'pracownika'*, trzecia kopia dla ciebie).

    * tzn. osoby wykonującej dzieło, czyli podatnika ;)

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2005-07-20 15:51:42
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wystukał[a]:
    > Dla świętego spokoju można :)

    Raczej nie dla świętego spokoju, ale dla kontrolujących cię. Musi to
    być - a jak jest dana osoba zarejestrowana to musisz to zgłosić do
    urzędu pracy w ciągu 5dni.

    > A jakbyś zatrudnił etatowca, to do którego US byś odprowadzał jego
    > zaliczki na podatek?

    Oczywiście, na konto swojego urzędu skarbowego.

  • 6. Data: 2005-07-21 23:21:00
    Od: "mxmy" <m...@o...pl>

    dzięki za wszystkie odpowiedzi

    pozdro