  • 1. Data: 2005-01-27 19:58:47
    Temat: umowa zlecenie a DG
    Od: "Karolina" <k...@p...onet.pl>

    Witam

    Czy możliwe jest zawarcie umowy zlecenie przez osobę fizyczną prowadzącą
    działalność gospodarczą? Dodam, że zakres prac wykonywanych na umowę
    zlecenie jest inny niż zakres działalności we wpisie do ewidencji
    działalonośći gospodarczej.
    Nieoficjalne stanowisko mojego urzędu skarbowego jest takie, że nie można
    zawierać umów zlecenie, a trzeba ewentualnie rozszerzyć wpis do
    działalności.

    pozdrawiam
    Karolina

  • 2. Data: 2005-01-27 22:05:27
    Temat: Re: umowa zlecenie a DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Jan 2005, Karolina wrote:
> [...]
    >+ działalność gospodarczą? Dodam, że zakres prac wykonywanych na umowę
    >+ zlecenie jest inny niż zakres działalności we wpisie do ewidencji

    IMO tak. Czym US uzasadnił swoje stanowisko ?
    DG polega przecież na "zorganizowanym...", a jak ktoś idzie machnąć
    zlecenie w którym NIC nie organizuje (niektórym to nawet rachunki
    organizują, jak widać z opisów :)) tylko 'osobiście robi' (i nic
    więcej)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-28 14:29:14
    Od: "Psirek" <p...@w...op.pl>

    Użytkownik "Karolina" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nieoficjalne stanowisko mojego urzędu skarbowego jest takie, że nie można
    > zawierać umów zlecenie, a trzeba ewentualnie rozszerzyć wpis do

    Zawieranie umów zlecenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a
    zawarcie takiej incudentalnej umowy poza zakresem przedmiotu prowadzonej
    działaloności to dwie różne sprawy, podlegające innemu reżimowi
    opodatkowania. Nie zgodziłbym się ze stanowiskiem US...

    Psirek

  • 4. Data: 2005-01-28 14:40:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Psirek napisał:

> [...]
    > działaloności to dwie różne sprawy, podlegające innemu reżimowi
    > opodatkowania. Nie zgodziłbym się ze stanowiskiem US...

    I ja również bym sie nie zgodziła.
    Żaden przepis nie zabrania przedsiębiorcy dodatkowo wykonywać
    dzialalności osobiście (umowa zlecenie, o dzieło) zwłaszcza gdy
    przedmiot owej działalności jest rozbieżny z przedmiotem działalności
    gospodarczej.

    O ile spraw może się wydawac nieostra w przypadku OF - jednoosobowego
    przedsiębiorcy (i stąd pewnie ta "nieoficjalna interpretacja" czyli
    prywatne stanowisko panienki z okienka) o tyle przełóżmy ja na spółkę sc
    lub lepiej jawna (bo ta dziala we wlasnym imieniu) i już mamy zupełnie
    inny widok.

    Czy żeby wspólnik społki jawnej np. budowlanej mógł wykonac na zlecenie
    korektę tekstu do druku (akurat sprawa autentyczna z zeszłego tygodnia
    ;-) ) to spółka musi rozszerzyć zakres działalności, wspólnik musi w
    swoją "fuszkę" obowiązkowo angażowac innych wspólników?
    Oczywiście że nie, nikt chyba nie ma wątpliwości że wspólnik sp.j. może
    wykonac sobie "na boku" umowę zlecenie lub od dzieło i opodatkować ją
    wg. zasad dla działalności wykonywanej osobiście i pozostali wspólnicy
    nie musza mieć w tym udziału ani nawet o tym wiedzieć.

    A przepisy ustawy o PDOF nie różnicują osób fizycznych pod kątem tego w
    jakiej formie organizacyjnej prowadzą działalność gospodarczą.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl