  • 1. Data: 2002-02-26 21:17:15
    Temat: uprawdopodobnie długu oraz sposób wliczenia w stratę DG
    Od: Magda <m...@w...pl>

    czy mogę sie zapytać czy istnieje jakiś inny sposób na
    uprawdopodnienie długu niż uzyskanie nakaz zapłaty z klazulą
    wykonalnosci
    + poświadczenie od komornika o nieścigalności zadłużenia
    ( prowadzę DG ) ?
    I jeszcze jedno czy w tak zwaną stratę można wliczyc tylko kwotę netto
    czyli VAT idzie w kosmos.Czy nie ma żadnej możliwości jego odliczenia
    ?
    Aby sprawę jeszcze bardziej skomplikować dodam że klient zapłacił
    cześciowo,a na danej fakturze były towary o różnej stawce VAT.Nakaz
    zapłaty w postepowaniu nakazowym z klazulą wykonalnosci,który mam (
    jeszcze nie skierowałam sprawy do komornika ) mówi wyrażnie o kwocie
    ma zapłaty nie rozróżniajac sum brutto czy netto.

    Magda

  • 2. Data: 2002-02-27 07:56:57
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 26 Feb 2002 22:17:15 +0100, Magda <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    >I jeszcze jedno czy w tak zwaną stratę można wliczyc tylko kwotę netto
    >czyli VAT idzie w kosmos.Czy nie ma żadnej możliwości jego odliczenia

    Warunki uznania wierzytelności za nieściągalną sa określone w art. 16
    ust. 2 updp albo art 23 ust 2 updf. Wydaje się, że katalog ten jest
    zamknięty, a więc nie ma innej możliwości uprawdopodobnienia jak tylko
    w sposób tam podany.
    Nieco inaczej jest z uprawdopodobnieniem gdy na należność została
    objęta uprzednio zawiązana rezerwa. Dotyczy to oczywiście tylko firm
    na księgach handlowych. Wtedy m.in. wystarczy skierować należność do
    egzekucji. Oczywiście po wyegzekwowaniu trzeba to zaliczyć do
    przychodów.
    Do KUP zaliczasz tylko wartość netto, VAT jest Twoją stratą.

> [...]
    >jeszcze nie skierowałam sprawy do komornika ) mówi wyrażnie o kwocie
    >ma zapłaty nie rozróżniajac sum brutto czy netto.

    Żeby Ci jeszcze zamącić to powiem, że zapewne w nakazie zapłaty są
    jeszcze kwoty odsetek i koszty postępowania. Jak komornik będzie
    ściągał po trochu to którą z tych kwot w pierwszej kolejności?

    Sławomir Dąbrowski