  • 1. Data: 2010-05-19 19:24:35
    Temat: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych
    Od: "sz" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Może ktoś liznął temat, którego podstawą jest ustawa o podatkach i opłatach
    lokalnych.

    Jest sobie wybudowany pawilon handlowo-usługowy w moim mieście - parter i
    piętro. Sprawa wygląda następująco. Właściciel pawilonu użycza parter tego
    pawilonu na działalność gosp. - gabinet lekarski, piętro zaś nadal stoi
    sobie odłogiem (wlasciciel nie ma tam zadnej działalności gosp., nie jest
    wynajmowane, nie ma żadnego mieszkania - nic, puste). Wracając na parter:
    ma on pomieszczenia: główny gabinet, poczekalnie, WC, socjalne i
    gospodarcze. Wszystkie one wykorzystane w ramach prowadzenia działalności
    medycznej (prywatny gabinet).

    Powstaje teraz problem: jak w świetle ww. ustawy rozliczać powierzchnię
    użytkową tego pawilonu w celu określenia wymiaru podatku od nieruchomości?
    Są różne stawki w zależoności od "wykorzystania" powierzchni: najwyższa - na
    dział. gosp., preferencyjna - na dział. gosp. związaną z udzielaniem
    świadczeń medycznych oraz określona w ustawie jako "pozostałe" (jak
    rozumiem - niesklasyfikowane).

    Pogrzebawszy w googlach znalazłem kilka interpretacji i teraz mam mętlik w
    głowie. Czy piętro jako nieużywane - może być sklasyfikowane jako
    "pzostałe"? Czy preferencyjna stawka może być zastosowana do całego parteru,
    czy tylko go gabinetu jako miejsca gdzie są udzielane świadczenia medyczne?

    Jeśli ktoś walczył z tym kiedyś - mile widziane jakiekolwiek sugestie.

    S.

  • 2. Data: 2010-05-19 20:13:55
    Temat: Re: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2010, sz wrote:

    > Witam!
    >
    > Może ktoś liznął temat, którego podstawą jest ustawa o podatkach i opłatach
    > lokalnych.
    [...]
    > Pogrzebawszy w googlach znalazłem kilka interpretacji

    A samą ustawę czytałeś?
    Tam jest dość jednoznaczny tekst: "lub ich części".
    Oraz (w art.4) - "lub ich części - powierzchnia użytkowa".

    IMVHO aby zaprzeczyć tezie, że liczy się powierzchnia wydzielona, trzeba
    by wskazać konkretny przepis.
    Pewien problem widzę w tym, co w przypadku budynku z wydzielonymi
    lokalami określa się mianem "części wspólnej" - klatka schodowa,
    korytarze i tak dalej.

    Natomiast nie pamiętam, czy to przy podatku od gruntów czy przy podatku
    od nieruchomości trzeba uważać na formalną klasyfikację przedmiotu
    opodatkowania.
    Wydaje mi się, że wyrok pogrążający podatnika metodą "to miał wystąpić
    o przeklasyfikowanie" dotyczył gruntów (czegoś w stylu "las zamiast
    łąki" albo "nieużytki zamiast lasu", już nie pamiętam), więc uwaga
    byłaby nie na temat, ale IMVHO nie zawadzi sprawdzić (skoro i tak
    interpretacje przeglądasz :)) czy liczy się "stan faktyczny" czy
    też "stan w ewidencji" (w tym drugim przypadku można dostać karę
    za niedopilnowanie zmian w ewidencji, ale podatek jest "wg papierów").

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-05-19 23:23:54
    Od: "sz" <c...@p...onet.pl>

    > A samą ustawę czytałeś?

    oczywiście czytałem jako pierwszą rzecz, dopiero potem szukałem
    interpretacji i jakiś np. wyroków WSA/NSA.

    > Tam jest dość jednoznaczny tekst: "lub ich części".
    > Oraz (w art.4) - "lub ich części - powierzchnia użytkowa".

    no tak, dla mnie to brzmi bardzo konkretnie. dlatego sobie wyliczam te
    "części" i próbuje je przypasować do kategorii

> [...]
    > Pewien problem widzę w tym, co w przypadku budynku z wydzielonymi
    > lokalami określa się mianem "części wspólnej" - klatka schodowa,

    co do klatek - odpadają, bo nie stanowią one powierzchni użytkowej. problem
    mam z zaklasyfikowaniem odpowiednich części powierzchni użytkowej do
    odpowiednich kategorii powierzchni wymienionych w niniejszej ustawie.

    przeglądając wyroki NSA w tych sprawach (podatek od nieruchomości w zw. z
    udzielaniem świadczeń medycznych) spotykam jednak, ze preferencyjne stawki
    można stosować wyłącznie do samych gabinetów lekarskich; kible, poczekalnie,
    korytarze, socjalne, administracyjne - zalicza sie normalnie do powierzchni
    na DG, bez ulgi.

> [...]
    > też "stan w ewidencji" (w tym drugim przypadku można dostać karę
    > za niedopilnowanie zmian w ewidencji, ale podatek jest "wg papierów").

    w jednym z wyroków tez sie powoływano na wyciągi z ewidencji gruntów i
    nieruchomości - jaki był stan w ewidencji, np. w momencie zakupu
    nieruchomości i raczej sie skłaniano do tego, ze jeśli był kupowany pod DG
    chociaż nie był do tego wykorzystany - to i tak liczymy jakby był pod DG.
    chore...

    jakby ktoś jeszcze rzeźbił temat i coś wie... byłbym wdzięczny.