  • 1. Data: 2004-04-23 06:28:54
    Temat: vat na okna
    Od: "Helmut" <h...@p...onet.pl>

    witam
    muszę wymienić okna w mieszkaniu,
    niestety nie zdążę przed 1-05
    czy po 1-05 muszę juz zapłacić za ten remont 22 % VAT
    słyszałem że jest jakiś wyjatek np. remonty lokali mieszkalnych.
    ale chyba źle słyszałem

    dzieki
    helmut

  • 2. Data: 2004-04-23 06:43:19
    Temat: Re: vat na okna
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Helmut napisał:

> [...]
    > czy po 1-05 muszę juz zapłacić za ten remont 22 % VAT
    > słyszałem że jest jakiś wyjatek np. remonty lokali mieszkalnych.

    Jeżeli zakupisz w firmie zajmującej sie świadczeniem usług budowlanych
    wymiane okien, ta firma kupi okna (lub zrobi sama, nie wazne, wazne że
    zamawiasz wykonanie robót z materiału wykonawcy i cena jest za calośc
    albo wcale), zamontuje, wykona obróbki murarskie itp itd to zapłacisz
    tylko 7% VAT - taki VAT obowiązuje do końca 2007r na roboty budowlano -
    montazowe dotyczące budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury
    towarzyszącej.

    Zasadą jest że w cenę robów budowlano - montazowych wliczone sa koszty
    materiału, robocizny, usług, innych wydatków związanych z wykonaniem
    zlecenia, bez ich wyszczególniania na fakturze (jak ktoś ma inne zdanie
    to niech sobie wyobrazi że zamawiam wybudowanie domu jednorodzinnego i
    dostaję fakaturę na robociznę, usługi sprzętowe i każda cegłe i gwóźć
    zamiast na "wybudowanie domu"... poza tym służę stosikiem wyroków NSA,
    interpretacji MF itp. itd))

    Jeżeli kupisz tylko okna a zamontujesz je we własnym zakresie lub
    zlecisz komus tylko montaż 'z materiału powierzonego" to za okna
    zapłacisz 22% VAT, za montaż osobno 7%.

    Maddy jakby kto pytał 7 lat rozliczania budowlanki

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-04-23 09:58:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik bosz napisał:

    > Maddy wrote:
    >
    > [...]
    >

    > Co do zasady to oczywiscemasz racje.
    >
    > Ale inne zdanie moze miec ktos, kto placi podatek w formie ryczaltu od
    > obrotow. On moze powiedziec "z materialow wlasnych nie wykonuje",
    > moze to wykonac firma mojej zony, ale oni maja cene wyzsza...

    To ja z takim panem nie robię interesów i już.
    Mamy wolny rynek.

    Warto skalkulowac czy faktycznie ryczałtowiec dla ktorego musimy okna
    kupić sami będzie tańszy od "ogólnozasadowca" który sam kupi okna.
    Czy wariant pierwszy będzie od drugiego tańszy aż o 15% wartości materiałów?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-04-23 09:58:57
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Maddy wrote:

    [...]

> [...]

    obrotow. On moze powiedziec "z materialow wlasnych nie wykonuje",
    moze to wykonac firma mojej zony, ale oni maja cene wyzsza...

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-04-23 12:35:12
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Maddy wrote:

    [...]

    > To ja z takim panem nie robię interesów i już.
    > Mamy wolny rynek.

    No ale ja wlasnie o wolnym rynku pisze..

> [...]
    > kupić sami będzie tańszy od "ogólnozasadowca" który sam kupi okna.
    > Czy wariant pierwszy będzie od drugiego tańszy aż o 15% wartości

    No .. ja mysle wlasnie o takim przypadku.

    Probowalem to policzyc, masz racje..trudno bedzie
    zejsc o te ponad 15 % wartosci materialow.

    Tylko wiesz co sie zacznie dziac ..
    Praktycznie wszystcy beda wystepoawli o zwrot VAT.
    Moze masowosc tego zjawiska sprawi, ze
    US-y sie "przyzwycaja". Jesli nie, beda ciagle siedziec
    w firmach budowlanych i kontrolowac VAT.

    Z drugiej strony wyeliminuje to male firmy "na ryczalcie"
    z rynku "uslug dla ludnosci".

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-04-23 13:18:20
    Od: "Helmut" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > kupić sami będzie tańszy od "ogólnozasadowca" który sam kupi okna.
    > Czy wariant pierwszy będzie od drugiego tańszy aż o 15% wartości

    Właśnie myslełem ze to Maddy jako najwiekszy autorytet w budowlance odpowie.
    Te 7 lat robi wrażenie.
    dzięki
    W takim razie jeszcze jedno pytanko :
    co w przypadku gdy zamówię okna np.u producenta (również z montażem) do nowo
    wybudowanego domu.
    czy to też jest usługa.
    mam śmiałość jeszcze porosić o nr pkwiu
    wielkie dzięki
    helmut

  • 7. Data: 2004-04-23 13:23:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik bosz napisał:

    > No .. ja mysle wlasnie o takim przypadku.
    >
    > Probowalem to policzyc, masz racje..trudno bedzie
    > zejsc o te ponad 15 % wartosci materialow.

    Ano trudo.
    Zreszta taka firma budowlana co robi tylko z powierznego to żadna firma.
    Na większa skalę, ba, nawet na lekkopółśrednią skale tak się nie da.
    Klient na to nie pójdzie ;-)

    O ile jeszcze pójdę na to żeby kupić te kafelki czy umywalkę, o tyle już
    na pomysł żebym kupowała cały materiał do budowy domku jednoodzinnego
    odeślę wykonawce na drzewo.

    No ale ja to krztyny litości nie mam w sobie i po obiedzie regularnie
    muchom skzydełka wyrywam :-)

> [...]
    > Moze masowosc tego zjawiska sprawi, ze
    > US-y sie "przyzwycaja". Jesli nie, beda ciagle siedziec
    > w firmach budowlanych i kontrolowac VAT.

    To nas i tak czeka. Wszystkie firmy ktore przez 1 maja robiły budowlankę
    mieszkaniową (7% w sprzedaży i dotąd 7% w większości materiałów) będą
    teraz wykazywac miesiac w miesiąc zupelnie oczywiste nadwyzki VAT.
    Nawet bez kombinowania "sprzedac roboty zamiast towaru".
    Tego nie da sie uniknąć.

    A kontrole z US nie są takie strasznem (z tymi z UKS gorzej bo
    generalnie bardziej oblatani i bardziej zawzięci) chyba że ktoś badzo
    sie zapuści (np. ma nietypowy problem i zamiast starac sie go rozwiązac
    za wszelka cene odkłada na pózniej... mam taka jedna klientke i czasem
    szlag mnie trafia) albo robi grube machloje lub po prostu nie zna
    obowiązujących przepisów.

    Poza tym wszystko da sie przejść.
    Miałam w zeszłym roku 8 kontroli VATowskich w jednej firmie.
    Wszystkie jakims cudem bez zastrzeżeń.
    A co by o mnie nie powiedziec, naprawdę nie uwazam że jestem jakims
    cudem natury.
    No może trochę obsesyjnie sobie nie dowierzam, sprawdzam po dwa razy i
    dzieki temu sama wychwytuj swoje błędy zanim urosną pod czuła ręka
    kontrolerów. ;-)
    Niektore zboczenia i natręctwa są pożyteczne :-)

    > Z drugiej strony wyeliminuje to male firmy "na ryczalcie"
    > z rynku "uslug dla ludnosci".

    Mówisz "wyeliminuje" jakby ryczałt była dany od boga na cale zycie.
    To kwestia kalkulacji i wyboru. Wprawdzie znam takiego aparata co sie
    wbrew radom uparł na ryczałt w handlu (taka akurat specyfika że duzy
    obrót, niska marża) i teraz jęczy, ale to margines.

    Jeżeli dana forma opodatkowania jest nieopłacalna i mozna ją zmienić na
    inna, korzystniejsza, to sie to robi. Przy odrobinie pomyślunku da sie
    to zrobic nawet w środku roku.

    No a jeżeli właściel firmy budowlanej, nawet malej firemki "Ziutek i
    szwagier", nie potrafi skalkulowac sobie co mu sie opłaca to może i
    lepiej, że się takich "przedsiębiorcuf" wyeliminuje z rynku? W końcu jak
    nie potrafi policzyc ile zarabia i co mu sie opłaca to pewnie i
    kosztorysu zrobic nie potrafi albo bierze go z sufitu.

    Generalnie obecna zmiana przepisow może dac efekt o tyle niezamierzony,
    co korzystny dla firm budwlanych.

    Po prostu matriały budowlane i tak trzeba kupić, na ogół nie da sie tego
    zrobić 'na lewo' na wieszą skalę. Na lewo to sie zatrudniało wykonawców.
    Teraz opłaci się wykonawów brac legalnie. Może jeszcze zdażą sie tacy
    którzy bedą na tyle tani żeby zrekompensowac starty na VAT, ale wielu
    ich nie będzie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2004-04-24 00:05:08
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

> [...]
    > zapłacisz 22% VAT, za montaż osobno 7%.
    >
    > Maddy jakby kto pytał 7 lat rozliczania budowlanki

    Mam takie logiczne pytanie bo nie wiem czy dobrze zrozumialem. Jeżeli
    firma zajmująca się świadczeniem usług budowlanych zakupi okno za np. 1000
    zł. netto + 22%VAT i sprzeda je jako usługę z 7% VAT to z czego dołoży te
    15%(150zł) ?

  • 9. Data: 2004-04-24 01:02:19
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

> [...]
    1000
    > zł. netto + 22%VAT i sprzeda je jako usługę z 7% VAT to z czego dołoży

    Urząd skarbowy zapewne będzie to kwestionował. Jak by nie było skarb
    państwa traci.

  • 10. Data: 2004-04-24 09:30:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Apr 2004, KEMOT wrote:
    [...2xKEMOT]
> [...]
    >+ > firma zajmująca się świadczeniem usług budowlanych zakupi okno za np.
    >+ > 1000 zł. netto + 22%VAT i sprzeda je jako usługę z 7% VAT to

    Urząd Skarbowy dołoży. Z podatku który *wcześniej* zabrał innym
    podatnikom: dostawcom którzy odprowadzili 22% VAT.
    Inna sprawa że owa "usługa" powinna coś kosztować (a nie 0zł).
    Zakładając iż okno kosztuje 1000 zł + 22% VAT zaś robocizna
    jest warta 100 zł neto - to wyjdzie 1100 zł + 7% VAT czyli 1177 zł
    brutto, w tym 77 zł VAT. 73 zł VAT do zwrotu.

    >+ Urząd skarbowy zapewne będzie to kwestionował.

    Zapewne nie czytałeś NIGDY ustawy o VAT.
    Regulacja "obniżonej stawki VAT" ma za zadanie właśnie "ulgowe"
    traktowanie niektórych towarów i usług, ustawa określa warunki
    skorzystania ze zwrotu (owe 73 zł odzyskasz dopiero jak zapłacisz
    1220 zł za okna) itp.

    >+ Jak by nie było skarb państwa traci.

    ZE CO ???
    Czy ty się matematyki nie uczyłeś w tej samej szkole, w której
    robił to wspominany niedawno poseł z PSL który podobnoż biadał
    w Sejmie że "wskutek obniżki CIT Skarb Państwa stracił 5 mld zł" ??
    ;)

    FYI: w tym roku Skarb ściągnął z CIT *WIĘCEJ* niż w zeszłym
    roku i *WIĘCEJ* niż planował.
    Co do CIT - po prostu jakby CIT i PIT-DG były wyższe to NIE
    byłoby "więcej podatku z tej samej podstawy" po "podstawa"
    byłaby niższa :>
    A co do VAT - to to co US ma w imieniu Skarbu zwrócić wykonawcy
    usług "7%" to *najpierw* ŚCIĄGNĄŁ od dostawców !!
    Żadna łaska. To i tak były pieniądze podatników, zdeponowane
    do czasu skończenia usługi "7%" na koncie US...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)