  • 1. Data: 2004-05-19 12:44:28
    Temat: własny program księgowy pracownika
    Od: "Bogdan" <b...@o...pl>

    Witam.
    Pytanie może dziwne ale...
    Czy pracownik rozpoczynający pracę na podstawie umowy o pracę może do
    prowadzenia zapisów księgowych - książka przychodów-rozchodów - używać
    własnego programu księgowego? Dodam, ze producent programu nie ma zastrzeżeń
    co do używania go w jednej czy nawet kilku firmach na raz (ma opcję na kilka
    firm) jeśli takowy został zakupiony i jest zarejestrowany na taką osobę.
    Jeśli ktoś zna odpowiedź to będę wdzięczny za podzielenie się tą wiedzą,
    najchętniej z podstawą prawną.

    Pozdrawiam
    Bogdan Al

  • 2. Data: 2004-05-19 20:30:17
    Temat: Re: własny program księgowy pracownika
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 May 2004, Bogdan wrote:

> [...]
    >+ firm) jeśli takowy został zakupiony i jest zarejestrowany na taką osobę.

    Nie traktuj moich dywagacji jako odpowiedzi prawnika bo nim nie
    jestem, ale...

    >+ to będę wdzięczny za podzielenie się tą wiedzą,
    >+ najchętniej z podstawą prawną.

    ...na początek - bez podstawy.
    Wytłumacz mi, czy pracownik może używać na rzecz zakładu pracy:
    - swojego samochodu
    - swoich narzędzi
    ?

    Teraz co do podstawy: pewnie już słyszałeś hasło "co nie jest
    zabronione.." ? Problem jest odwrotny: trzeba by znaleźć przepis
    który takiego działania ZAKAZUJE.
    Oczywiście pewne siebie stwierdzenie "takiego przepisu nie ma"
    może równie dobrze być wyłącznie dowodem pychy twierdzącego :>,
    niemniej... niemniej biorąc pod uwagę to co zapisałeś (czyli
    że sprawę uprawnień do korzystania z programu w rzeczonym celu
    mamy załatwioną) oraz fakt iż UoPDoOF zakazuje pobierania podatku
    od przestępstwa :) (tak, tak !) *oraz* zawiera regulacje dotyczące
    obejmowania lub nie "świadczeń" (zarówno pracownika jak i zakładu
    dla pracownika - w postaci "wynagrodzenia za korzystanie" !)
    przy korzystaniu "z własnych narzędzi", można dedukować iż podatkowo
    zakazu nie ma.
    Z p. widzenia umowy cywilnej też nie.
    Z p. widzenia praw autorskich - jak wyżej (napisałeś że nie).

    Powiem krótko: jak by na mnie trafiło i uznał bym to za "pasujące
    firmie" rozwiązanie to bym się zgodził :)

    IMHO taka uwaga: korzystanie o którym mowa może *nie* być objęte
    niektórymi zasadami zapisanymi w KC - w związku z faktem ustalenia
    zasad korzystania w umowie o pracę (KP !). Krótko mówiąc: rozwiązujesz
    umowę o pracę i masz problem z wydobyciem archiwalnych danych :),
    ja bym się zastanowił czy nie uregulować zasad udostępniania
    i archiwizacji danych *osobną* umową.

    Nie wiem czy wyczuwasz co chcę powiedzieć: rozwiązujesz umowę o pracę
    i po upływie wypowiedzenia ona "znika" ! NIC co było z niej zapisane
    nie obowiązuje - na tej zasadzie np. prawidłowa umowa o "zakazie
    konkurencji" (mimo że regulowana wg KP) powinna być zawarta OSOBNO,
    a nie jako część umowy o pracę (BTW: taki mądry jestem, bo czasami
    czytam .prawo a tam to kilka razy wałkowali !)
    A tobie przydałaby się gwarancja że dane nie znikną razem
    z pracownikiem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-05-20 14:28:00
    Od: "Bogdan" <b...@o...pl>

    Witam ponownie.
    Zakładam, że rozwiązanie umowy o pracę nie stanowi problemu ponieważ i tak
    przynajmniej raz w miesiącu muszą być robione wydruki. Więc będę miał
    wszystkie zapisy jakie są wymagane przez ustawę o pdf.
    Moje pytanie dotyczyło raczej tego czy ktoś wie coś na temat zakazu takiego
    rozwiązania. Wszyscy wiemy, że oprogramowanie użyte w firmie musi być
    legalne. Jeśli nie bedzie, US może podważyć poprawność zapisów księgowych
    (coś takiego mi się kiedyś obiło o uszy - nie wiem tylko, czy zapamiętałem
    to co trzeba bo u ustawie na ten temat też nic nie znalazłem). Tak więc
    jeśli pracownik przyniesie swoje legalne oprobramowanie to chyba wszystko
    będzie OK.
    Jak już sam napisałeś co nie zabronione... Wic polega na tym że nie
    znalazłem nigdzie zakazu i się zastanawiam czy czegoś nie przeoczyłem.

    Pozdrawiam
    Bogdan Al

  • 4. Data: 2004-05-20 15:29:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jak już sam napisałeś co nie zabronione... Wic polega na tym że nie
    > znalazłem nigdzie zakazu i się zastanawiam czy czegoś nie przeoczyłem.

    Pomyśl co najwyżej o ustaleniu wartości
    nieodpłatnych świadczeń.

  • 5. Data: 2004-05-20 20:32:46
    Od: "Halszka" <h...@g...pl>

    > Powiem krótko: jak by na mnie trafiło i uznał bym to za "pasujące
    > firmie" rozwiązanie to bym się zgodził :)
    Ja nie. Dlatego - o czy piszesz nizej.

> [...]
    > czytam .prawo a tam to kilka razy wałkowali !)
    > A tobie przydałaby się gwarancja że dane nie znikną razem

    Wiesz. Pracownik dane zarchiwizowane moze pozostawic. Bedzie OK. Ale nie
    bedzie na czym ich odtworzyc bo zabierze program.
    Nie wiem jak jest teraz ale kiedy zaczynalem prowadzic ksiegowosc na
    komputerze w 95 roku to wymagalo sie ode mnie posiadania programu
    licencjowanego, jego zapasowej kopii i instrukcji obslugi.
    Pozdrawiam
    OldMan

  • 6. Data: 2004-05-20 21:00:40
    Od: "Bogdan" <b...@o...pl>

    Witam ponownie.
    Z danymi zawartymi w programie chyba nie ma problemu. Po prostu się je
    wydrukuje i z głowy. Jedyny mój problem to to jak się do tego wszystkiego
    odniesie US ?

    Pozdrawiam
    Bogdan Al

  • 7. Data: 2004-05-20 21:10:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004, cef wrote:

    >+ Użytkownik "Bogdan" <b...@o...pl>
    [...]
    >+ > jeśli pracownik przyniesie swoje legalne oprobramowanie to chyba wszystko
    >+ > będzie OK.

    IMHO tak.
    [...]
    >+ Pomyśl co najwyżej o ustaleniu wartości
    >+ nieodpłatnych świadczeń.

    ...to raczej jest argument na to żeby były *odpłatne* :)

    Układ jest IMHO taki:
    * świadczenie nieodpłatne:
    - pracownik nie ma prawa do KUP (w postaci np. amortyzacji programu)
    - pracownik nie ma przychodu
    - firma ma przychód
    BILANS: 1*podatek od wartości już opodatkowanej (pracownik kupił
    program z już opodatkowanych pieniędzy !)
    * świadczenie odpłatne:
    - pracownik nie ma prawa do KUP
    - pracownik ma przychód, ale NIEOPODATKOWANY; zwolnienie z podatku pełni
    IMHO rolę "zastępczego KUP" :)
    - firma ma koszt
    BILANS: 0 podatku od wartości już opodatkowanej, czyli tak jak powinno
    być :)

    Zastrzegam że mam wątpliwości czy program "podpada" pod wymienione
    w art.21.1.13 "ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy
    wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich
    własność".
    Pytanie czy program jest "narzędziem" IMHO wymaga interpretacji :>,
    jakbym ja jej miał dokonywać to bym uznał że tak :)

    Coś napisałem nie tak ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-05-20 22:08:55
    Od: "Bogdan" <b...@o...pl>

> [...]
    > Pytanie czy program jest "narzędziem" IMHO wymaga interpretacji :>,
    > jakbym ja jej miał dokonywać to bym uznał że tak :)

    Witam.
    Idę własnie w tym kierunku. I mam niestety te same wątpliwości. Ale cóż
    życie byłoby nudne bez takich dylematów.
    A tak na marginesie. Zadałem pytanie (pisemnie) w US. Zobaczę co mi
    odpowiedzą ???
    Pozdrawiam
    Bogdan Al

  • 9. Data: 2004-05-21 06:16:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Bogdan wrote:
    [...]
    >+ A tak na marginesie. Zadałem pytanie (pisemnie) w US. Zobaczę co mi
    >+ odpowiedzą ???

    Pochwal się na grupie !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd