  • 1. Data: 2006-10-07 13:15:45
    Temat: wlasny samochod do firmy, koszt gazu,pradu itp a DG szczegolnie do Maddy i Gotfryda ;-)
    Od: "Raf" <...@a...pl>

    Witam, temat wałkowany, ale po listach Piotra Woźniaka chciałbym trochę
    jasności uzyskać (o tym później), a i dowiedzieć się czegoś innego,
    mianowicie: rozpocząłem działalność i dostałem jednorazową dotację z
    UP:

    Kupiłem _samochód_, z tym, że dajmy na to: auto kosztowało 20 tysięcy,
    z czego ja dałem 17000, a z UP na to poszło 3000zł, zapłaciłem
    ubezpieczenia 69zł (rekalkulacja) i przerejestrowalem ~180zł - jest on
    teraz "osobisty", chce go przekazać do używania w DG od 1 listopada,
    pisze wiec oświadczenie o przekazaniu na potrzeby DG, ustalam tam
    wartość rynkową powiedzmy na 20 tysięcy. Teraz to trzeba wprowadzić do
    ewidencji: jaką mam podać Cenę zakupu/Koszt wytworzenia, jaką mam podać
    Wartość początkową i jak nalepiej to amortyzować - liniowo, czy liniowo
    indywidualnie, jaki współczynnik amortyzacji? Czy amortyzować w
    bieżącym miesiącu? Czy wliczać w koszty w danym miesiącu? czyli w
    listopadzie (to pytania z ifirmy, ale mniemam ze oba odfajczę, bo auto
    wprowadzę pod koniec października, więc świta mi ze wszystko od
    listopada bedzie, ale pytam ;-))

    Teraz komputer: Wartość rynkowa 4500zł brutto (jestem vatowcem, ale to
    kupowane jeszcze jako prywatna osoba), jest to laptop, chciałbym go
    chyba mieć w EST lub (o tym dalej) w EW, bo kiedyś bede chciał dokupić
    pamięci, większy dysk itp. teraz sedno - wartość rynkowa 4500zł,
    komputer ma miesiąc, ale UP dał na to 3000zł - jak to ugryść, no
    wlasnie EW czy EST, bo "mojego" jest w nim 1500zl? ;-)

    No i jasność ;P - 25% domu mam _użyczone_ przez rodziców, nie jest to
    zgłoszone w urzedzie miasta, wiec i podatek jest normalny, czy 25%
    pradu i ogrzewania moge w koncy zaliczac w koszty czy nie?

    --
    Pozdrawiam :-)
    Rafał - Tarnów

  • 2. Data: 2006-10-07 14:53:24
    Temat: Re: wlasny samochod do firmy...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Oct 2006, Raf wrote:

    wKF: nie atakuj osobiście bo pouciekamy :>, Maddy już uciekła :[

    > Kupiłem _samochód_
    ^^^^^^^

    > przekazaniu na potrzeby DG, ustalam tam wartość rynkową powiedzmy
    > na 20 tysięcy.

    Pytanie: po co?

    A co do obsługiwania dotacji to się już zupełnie pogubiłem, pamiętam
    że było kilka razy na grupie wraz z wnioskami "dlaczego" to czy owo
    rozliczać w określony sposób, łapaj googla!

    > amortyzować - liniowo, czy liniowo indywidualnie, jaki współczynnik
    > amortyzacji?

    Ależ to *NIE MY* wiemy co Cię urządza!!!
    Popatrz tak: przywalisz wysoką amortyzację żeby mieć "dużo kosztów".
    A później wyjdzie że przychód mały był więc w sumie masz.... stratę.
    IMVHO - największą jasność ma się przy zaliczaniu amortyzacji na
    koniec roku, niestety w zamian nie ma wcześniejszych kosztów :(

    > Czy amortyzować w bieżącym miesiącu?

    Przecież normalnie jest "od miesiąca następnego".
    AFAIR tylko am. 1-razowa daje dowolność.

    > Czy wliczać w koszty w danym miesiącu?

    Wlicza się w tym okresie w którym się naliczy amortyzację!
    Amortyzacja jest niemal "normalnym kosztem".

    > Teraz komputer: Wartość rynkowa 4500zł brutto (jestem vatowcem, ale to
    > kupowane jeszcze jako prywatna osoba),

    Pytanie: jaka jest podstawa prawna takiej czynności?
    W ustawie jest "jeśli nie można ustalić...".

    > mieć w EST lub (o tym dalej) w EW, bo kiedyś bede chciał dokupić pamięci,
    > większy dysk itp. teraz sedno - wartość rynkowa 4500zł,

    A co ma wartość rynkowa do reszty? ;)

    > komputer ma miesiąc,
    > ale UP dał na to 3000zł - jak to ugryść, no wlasnie EW czy EST, bo "mojego"
    > jest w nim 1500zl? ;-)

    Dwie rzeczy, osobne.
    Przecież nie ma zakazu wpisania do EST np. młotka wartego 5 zł.
    3500 to limit OBOWIĄZKU zaliczenia do ST czegoś co w definicji się
    mieści.
    Pamięci czy harddysk to mały pikuś - w archiwum znajdziesz dlaczego
    poszukiwani są tacy którzy zaliczyli do wyposażenia kompa, zaś później
    dokupili "do zestawu" LCD albo drukarkę >3500 zł :>

    Teraz drugie: czy mamy rozumieć że z tytułu dotacji nie przysługuje
    zaliczenie w koszty? Pisałem że NIE PAMIĘTAM jak to jest, ale wydaje
    mi się że takiego zakazu nie ma.
    Ale nawet jakby był, to przecież do WP liczy się *wartość nabycia*.
    Co najwyżej stosowna część raty am. nie będzie stanowiła KUP!

    Łapaj ustawę w garść - poważnie mówię.

    > No i jasność ;P - 25% domu mam _użyczone_ przez rodziców, nie jest to
    > zgłoszone w urzedzie miasta, wiec i podatek jest normalny,

    IMO "normalność" podatku oznacza że pomieszczenia mają "charakter
    mieszkalny". Przegladałeś archiwum pod tym kątem?

    > czy 25% pradu i ogrzewania moge w koncy zaliczac w koszty czy nie?

    To *TY* masz wiedzieć :>
    Znasz przepis?
    Moim zdaniej jest jasno: "...nie stanowią kosztu..."
    Nie powiedziano *czyjego*, więc niczyjego nie stanowią...

    Ale nie wiem czy USy się czepiają :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-07 16:06:40
    Od: "Raf" <...@a...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0610071635060.2072@athlon64...
    > On Sat, 7 Oct 2006, Raf wrote:
    >
    > wKF: nie atakuj osobiście bo pouciekamy :>, Maddy już uciekła :[

    OK

    > ^^^^^^^

    > Pytanie: po co?

    Paliwo, części i naprawy w koszty, oraz odliczenie vatu od części, a że
    planuję nim jeździć te 2-3 lata. A że używane i to 6 miesięcy, to się
    winno udać ;-) Przebieg w związku z DG to będzie ~1000km miesiecznie
    więc się IMO opłaci.

    > A co do obsługiwania dotacji to się już zupełnie pogubiłem, pamiętam
    > że było kilka razy na grupie wraz z wnioskami "dlaczego" to czy owo
    > rozliczać w określony sposób, łapaj googla!

    Tyle, że dotację dostałem ja osobiście jeszcze nie mając działalności,
    dlatego mam problem z ustaleniem wartości początkowej, bo ta idzie jako
    podstawa amortyzacji, więc czy jako cenę nabycia podać te 20 tysiecy, a
    wartość początkową 17k, a w druku przekazania to po prostu zaznaczyć,
    ze 3k dał UP na podstawie umowy... tylko co na to skarbówka....

> [...]
    > IMVHO - największą jasność ma się przy zaliczaniu amortyzacji na
    > koniec roku, niestety w zamian nie ma wcześniejszych kosztów :(

    Hm, mnie rura jakie bede miał koszty na poczatku, przychód mam
    przewidywalny. Lata o to co jest zgodne z prawem, ale bede grzebał po
    ustawie, choć zapytam tak, bo juz doczytałem coś tam - czyli stawke
    ustalam na 40%, współczynnik 1.0 więc amortyzacja w 30 miesięcy
    (samochód używany 6 miesięcy itp.) Tylko nadal nie wiem co wpisać w
    Cena zakupu/Koszt wytworzenia (wnioskuję, że 20 tysięcy + pare zł
    opłaty skarbowej przy rejestracji czy OC też?) natomiast IMO jako
    wartość początkową podać te 20 z groszami minus 3k?... czy całość, bo
    dotacja była dla mnie, więc to jakby moje pieniądze....

    > Pytanie: jaka jest podstawa prawna takiej czynności?
    > W ustawie jest "jeśli nie można ustalić...".

    ...to wartośc podana przeze mnie...? ;-)

    > Dwie rzeczy, osobne.
    > Przecież nie ma zakazu wpisania do EST np. młotka wartego 5 zł.
    > 3500 to limit OBOWIĄZKU zaliczenia do ST czegoś co w definicji się
    > mieści.

    No więc decyduję, żeby wpisać... tylko z jaką wartością? W związku z
    tym czy w koszty, czy amortyzacja - bo to zalezy jaką wartość
    początkową podam, a moge 4500 lub 1500 - wszystko zależy jak traktowac
    dotację.

    > Ale nawet jakby był, to przecież do WP liczy się *wartość nabycia*.
    > Co najwyżej stosowna część raty am. nie będzie stanowiła KUP!

    Ładnie napisałeś, tylko ze co... ifirma takiego scenariusza chyba nie
    przewiduje, ze cześć raty nie jest KUP... w ogole ktos to przewiduje?

> [...]
    > Moim zdaniej jest jasno: "...nie stanowią kosztu..."
    > Nie powiedziano *czyjego*, więc niczyjego nie stanowią...

    Ciotka - księgowa od lat prowadząca twierdzi ze mogę, ale mogła się
    pomylić, bo tu wyczytałem, że mogę owszem, ale jeśli lokal jest mój, a
    nie użyczany - czyli nie mogę ;-)

  • 4. Data: 2006-10-07 16:58:12
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A co do obsługiwania dotacji to się już zupełnie pogubiłem, pamiętam
    > że było kilka razy na grupie wraz z wnioskami "dlaczego" to czy owo
    > rozliczać w określony sposób, łapaj googla!

    odpisy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów( w tej części, w której
    zwrócone) jako zwrócone w jakiejkolwie formie wydatki na zakup ST,
    pozostałe wydatki stanowią koszt uzyskania ,zaś dotacja taka zwolniona z
    opodatkowania

  • 5. Data: 2006-10-09 07:37:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Oct 2006, Raf wrote:

    > Paliwo, części i naprawy w koszty

    Nie - pytałem o "ustalanie wartości rynkowej", po co one.

    > Tyle, że dotację dostałem ja osobiście jeszcze nie mając działalności,
    > dlatego mam problem z ustaleniem wartości początkowej

    Ale WP jest WP - złap za ustawę o podatku dochodowym:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...i powol sobie przeczytaj zasady jej ustalania.
    A jak to jest z dotacją Gonia wyłożyła :)

    > podstawa amortyzacji, więc czy jako cenę nabycia podać te 20 tysiecy, a
    > wartość początkową 17k, a w druku przekazania to po prostu zaznaczyć, ze 3k
    > dał UP na podstawie umowy... tylko co na to skarbówka....

    Skarbówka jak skarbówka, widać trzeba pracowicie dzielić ratę amortyzacji
    na część stanowiącą KUP, resztę zostawiając w spokoju :)

    [...]
> [...]
    > IMO jako wartość początkową podać te 20 z groszami minus 3k?... czy całość,

    :)

    > bo dotacja była dla mnie, więc to jakby moje pieniądze....

    ...ale "zwrócone" :)

    > ...to wartośc podana przeze mnie...? ;-)

    Znaczy mamy uwierzyć że "nie można ustalić" (wartości zakupu), tak?

    > No więc decyduję, żeby wpisać... tylko z jaką wartością? W związku z tym czy
    > w koszty, czy amortyzacja - bo to zalezy jaką wartość początkową podam,

    Przecież wyżej piszę że NIE ZALEŻY.
    Spytam jeszcze raz: co zabrania wpisania do EST młotka wartego 5 zł?
    Przepis poproszę...

    > a moge 4500 lub 1500 - wszystko zależy jak traktowac dotację.

    Akurat mamy jasność :) - a w kwestii czy "możesz" pytam wyżej: na
    jakiej podstawie uważasz że możesz?

    > Ładnie napisałeś, tylko ze co... ifirma takiego scenariusza chyba nie
    > przewiduje, ze cześć raty nie jest KUP... w ogole ktos to przewiduje?

    Niemożliwe żeby jakikolwiek rozsądny program nie przewidywał takiego
    scenariusza. Niezaliczanie części raty w KUP jest hm... "codzienne" ;)
    Konkretne przypadki:
    - samochód osobowy wart >20 kEU (bodaj, piszę "z głowy czyli z niczego")
    - współwłasność inna niż małżeńska lub współwłasność gospodarcza

    > Ciotka - księgowa od lat prowadząca twierdzi ze mogę, ale mogła się pomylić,
    > bo tu wyczytałem, że mogę owszem, ale jeśli lokal jest mój, a nie użyczany -
    > czyli nie mogę ;-)

    Mniej więcej :)
    W najmowanym i w ogóle takim do którego ma się *jakikolwiek* tytuł do
    używania IMO wolno - za wyjątkiem właśnie przypadku kiedy jest to
    nieodpłatne korzystanie zwolnione z opodatkowania.
    Czyli w nieodpłatnym ale opodatkowanym (z ustawy wynika że podatek płacą
    obie strony :>) też by było wolno.
    Link do sustawy już leży, słowa "wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie
    stanowiš kosztu uzyskania przychodów" sobie znajdź :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-10-09 09:31:51
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    choć zapytam tak, bo juz doczytałem coś tam - czyli stawke
    > ustalam na 40%, współczynnik 1.0 więc amortyzacja w 30 miesięcy
    > (samochód używany 6 miesięcy itp.)

    > Rafał - Tarnów

    A czy indywidualnej stawki amortyzacji do srodków trwałych uzywanych nie
    stosuje się do grup III-VI i VIII? To tak za art 16 ust. 2 pkt 1 u.o.p.d.o.p.
    Pozdrawiam Areta

  • 7. Data: 2006-10-09 10:47:06
    Od: "Dariusz Domagała" <b...@i...net.pl>

    > Kupiłem _samochód_, z tym, że dajmy na to: auto kosztowało 20 tysięcy, z
    > czego ja dałem 17000, a z UP na to poszło 3000zł, zapłaciłem

    Z tego co ja pamietam to UP nie refunduje srodkow transportu
    wiec te 3000 to sliska sprawa- moga zakwestionowac.

    Darek