  • 1. Data: 2007-03-18 10:35:10
    Temat: wpis do KPIR przed otrzymaniem faktury
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Witam.
    § 17. 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

    3. Jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na
    ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesiącu, opis, o którym
    mowa w ust. 2, dołącza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze
    dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.

    Teraz pytanie kiedy wpisać do KPIR jeśli towar dostałem wcześniej
    niż fakturę ale w tym samym miesiącu?

  • 2. Data: 2007-03-18 11:58:45
    Temat: Re: wpis do KPIR przed otrzymaniem faktury
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 18.03.2007 Ryszard G <w...@s...pl> napisał/a:
> [...]
    > dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
    >
    > Teraz pytanie kiedy wpisać do KPIR jeśli towar dostałem wcześniej

    Przecież jest wyraźnie napisane :) Niezwłocznie po otrzymaniu. Punkt 3 nic
    nie zmienia w kwestii terminu.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 3. Data: 2007-03-18 12:47:30
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Samotnik napisał(a):

    > Przecież jest wyraźnie napisane :) Niezwłocznie po otrzymaniu. Punkt 3 nic
    > nie zmienia w kwestii terminu.

    Doskonale rozumiem że niezwłocznie, tylko po co następny punkt wprowadza
    zamieszanie skoro nigdy nie zaistnieje patrz punkt 1

  • 4. Data: 2007-03-18 13:12:03
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > Doskonale rozumiem że niezwłocznie, tylko po co następny punkt wprowadza
    > zamieszanie skoro nigdy nie zaistnieje patrz punkt 1

    Dlaczego nie zaistnieje?

    1. towary wpisuje się bezwłocznie
    2. jeśli dostaniesz towar zanim dostaniesz fakturę, to piszesz ten papierek
    i księgujesz na jego podstawie
    3. jeśli dostaniesz fakturę w następnym miesiącu, to już jej nie
    księgujesz (no chyba że są różnice w wycenie między tym papierkiem a
    fakturą), tylko dopinasz do papierka i niech sobie leży
    4. jeśli dostaniesz fakturę w tym samym miesiącu, to również dopinasz, ale
    księgujesz fakturę, a nie papierek. W jaki sposób? No chyba po prostu
    skreślasz i poprawiasz wpis, bo innej możliwości nie widzę, skoro musisz
    wpisać od razu po zakupie na podstawie opisu własnego/specyfikacji.

    P.S. Oczywiście pamiętaj, że VATu nie wolno Ci odliczyć przed otrzymaniem
    faktury! Żeby Ci czasem nie przyszło do głowy odliczać VATu na podstawie
    tego papierka :)
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 5. Data: 2007-03-18 13:12:41
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > Doskonale rozumiem że niezwłocznie, tylko po co następny punkt wprowadza
    > zamieszanie skoro nigdy nie zaistnieje patrz punkt 1

    Dlaczego nie zaistnieje?

    1. towary wpisuje się niezwłocznie

  • 6. Data: 2007-03-19 07:53:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Mar 2007, Samotnik wrote:

    > Dlaczego nie zaistnieje?
    >
    > 1. towary wpisuje się niezwłocznie
    > 2. jeśli dostaniesz towar zanim dostaniesz fakturę, to piszesz ten papierek
    > i księgujesz na jego podstawie

    "ujmujesz zakup w KPiR". Tak kazał minister.
    IMO - patrz niżej - nie jest to tożsame ze zrobieniem wpisu na "zwykłych
    zasadach".

    > 3. jeśli dostaniesz fakturę w następnym miesiącu, to już jej nie
    > księgujesz (no chyba że są różnice w wycenie między tym papierkiem a
    > fakturą), tylko dopinasz do papierka i niech sobie leży

    IMO nigdzie nie napisano, że w razie otrzymania towaru przed fakturą
    należy ująć w KPiR kwotę - musi być wpisany ZAKUP, IMHO to nie jest
    równoważne z "zupełnym wypełnieniem linijki w KPiR"!
    Poproszę o komentarze :)

> [...]
    > skreślasz i poprawiasz wpis, bo innej możliwości nie widzę, skoro musisz
    > wpisać od razu po zakupie na podstawie opisu własnego/specyfikacji.

    Ale w tym momencie wystarczy nie wpisać dokumentu (przepis ustanawia
    przecież wyjątek, czyli dokonanie wpisu BEZ dokumentu księgowego,
    ergo - można rozważać wpisywanie tylko tego co TEN, szczegółowy
    przepis nakazuje, a resztę na ogólnych zasadach - na ogólnych zasadach
    później, czyli po otrzymaniu f-ry!) i kwoty (acz dobrze żeby z czegoś
    wynikała ilość - z opisu na przykład).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-03-19 09:13:46
    Od: Kserkses <k...@a...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > należy ująć w KPiR kwotę - musi być wpisany ZAKUP, IMHO to nie jest
    > równoważne z "zupełnym wypełnieniem linijki w KPiR"!

    Takie pytanie - kupuje 2 sztuki czegos. z czego jedna sztuka jest na
    magazynie i biore ja od razu do domu. Druga musi dojechac z np. innego
    miasta i jest dwa dni pozniej, razem z faktura za obie.

    Wedle powyzszego mam 2 linijki w KPiR i jedna fakture.

    --
    Kserkses

    " - Mam zamiar umrzec - stwierdziel Jones. "
    " - Mozesz powtorzyc? "

  • 8. Data: 2007-03-19 09:36:44
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > należy ująć w KPiR kwotę - musi być wpisany ZAKUP, IMHO to nie jest
    > równoważne z "zupełnym wypełnieniem linijki w KPiR"!

    Niezły pomysł z wpisem bez kwoty. Cały czas się zastanawiałem jak to
    zrobić w programie komputerowym i bez ceny wlazło aż miło.

  • 9. Data: 2007-03-19 09:41:10
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Kserkses napisał(a):

> [...]
    > miasta i jest dwa dni pozniej, razem z faktura za obie.
    >
    > Wedle powyzszego mam 2 linijki w KPiR i jedna fakture.

    Niekoniecznie w przepisie jest najpóźniej przed przekazaniem do
    magazynu,lub przerobu sprzedaży,
    więc jeśli nie dasz do magazynu nie musisz.
    Ja miałem sprzedaż przed fakturą stąd pytanie.

  • 10. Data: 2007-03-19 10:42:50
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 19.03.2007 Ryszard G <w...@s...pl> napisał/a:

    > Niezły pomysł z wpisem bez kwoty. Cały czas się zastanawiałem jak to
    > zrobić w programie komputerowym i bez ceny wlazło aż miło.

    No niezły i chyba Gotfryd ma rację. Czyli chyba procedura wygląda tak:

    Dostajemy towar bez faktury. Sporządzamy opis, wpisujemy do KPiR bez kwoty.
    I teraz jeśli dostaniemy fakturę w tym samym miesiącu, to normalnie
    wpisujemy fakturę. Jeśli nie, to wpisujemy jeszcze raz ten opis, tym razem
    z kwotami, a w przyszłym miesiącu fakturę to albo tak, albo nie - w zależności
    od faktu istnienia ew. różnic.
    --
    Samotnik