  • 1. Data: 2006-01-16 11:09:52
    Temat: wycena aktywow przy aporcie
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Witam,

    Moze nie dotyczy to bezposrednio podatkow, ale niestety nie ma grupy osobnej
    dla rachunkowosci. Licze, ze znajde tu kogos, kto mi pomoze w sprawie. Mam
    pytanie z zakresu rachunkowości, a scislej wyceny aktywow.

    Otoz jest taka sytuacja: istniala sobie firma X (dzialalnosc gospodarcza),
    ktora w 2003 r. nabyla linie technologiczna za 1400 tys. zl (finansowanie ze
    srodkow wlasnych i kredytu). W grudniu 2005 r. wlasciciel postanowil
    utworzyc spolke z o.o. Y (nazwa: X Sp. z o.o.), do ktorej wniosl aportem
    zorganizowane przedsiebiorstwo X.

    Problem: na moment utworzenia spolki z o.o. wlasciciel dokonal wyceny
    aktywow. I w tej wycenie wycenil uzywana i nie do konca sprawna linie
    kupiona za 1300 tys. zl na... 4100 tys. zl (wg niego to cena rynkowa nowej
    podobnej linii).

    Zastanawiam sie teraz nad tym, czy mogl tak zrobic i jakie to rodzi dla
    niego skutki? Linia jest uzywana, nie dziala w pelni z powodu koniecznosci
    remontow i modernizacji (dziala w 50%), a wartosc srodka trwalego zostala
    prawie 3 krotnie zwiekszona w stosunku do jego ceny zakupu.

    Efektem takiego dzialania jest w tym momencie znaczne zawyzenie wartosci
    ksiegowej przedsiebiorstwa i kapitalu podstawowego.

    Prosze o komentarz....

    Pozdrawiam,

    K.

  • 2. Data: 2006-01-16 15:08:34
    Temat: Re: wycena aktywow przy aporcie
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Karmakoma" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    <ciach>

> [...]
    > aktywow. I w tej wycenie wycenil uzywana i nie do konca sprawna linie
    > kupiona za 1300 tys. zl na... 4100 tys. zl (wg niego to cena rynkowa nowej

    mala korekta - linia kupiona za 1400 tys. PLN (tak jak wspominalam na
    poczatku pierwszego posta).

    K.

  • 3. Data: 2006-01-23 09:28:15
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    >
    > Efektem takiego dzialania jest w tym momencie znaczne zawyzenie wartosci
    > ksiegowej przedsiebiorstwa i kapitalu podstawowego.

    US może to zakwestionować
    a w ksh jest coś na ten temat, jesli dobrze pamietam to wspólnicy (wspólnik)
    powinien uzupełnić swój wkład o brakująca wartość (ale pisze to tylko z
    pamięci)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-01-23 22:16:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jan 2006, my way wrote:

    > a w ksh jest coś na ten temat, jesli dobrze pamietam to wspólnicy (wspólnik)
    > powinien uzupełnić swój wkład o brakująca wartość (ale pisze to tylko z
    > pamięci)

    ...dla porządku:

    Art. 13.
    § 1. Za zobowiązania spółki kapitałowej w organizacji
    odpowiadają solidarnie spółka i osoby, które działały
    w jej imieniu.
    § 2. Wspólnik albo akcjonariusz spółki kapitałowej
    w organizacji odpowiada solidarnie z podmiotami,
    o których mowa w § 1, za jej zobowiązania
    do wartości niewniesionego wkładu
    na pokrycie objętych udziałów lub akcji.

    Art.14
    [...]
    § 2. W przypadku, gdy wspólnik albo akcjonariusz wniósł wkład
    niepieniężny mający wady, jest on zobowiązany do wyrównania
    spółce kapitałowej różnicy między wartością przyjętą w umowie
    albo statucie spółki a zbywczą wartością wkładu.
    Umowa albo statut spółki może przewidywać, że spółce przysługują
    wówczas także inne uprawnienia.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)