  • 1. Data: 2006-01-16 11:01:20
    Temat: Nabycie wspólnotowe i rabat
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Witam,

    mam problem, który nie bardzo wiem jak ugryźć. Dostawca z Niemiec dosłał mi
    dokument, w którym udzielił i rabatu na jedną z wcześniejszych dostaw
    (zareklamowałem zawyżony o ok.70 euro koszt dostawy towaru i uznał to).

    1. Jak powinienem to rozliczyć w KPiR i rejestrach VAT - wystawić wewnętrzną
    fakturę korygującą do pierwotnej faktury wewnętrznej?
    2. Czy mam uwzględnić udzielony rabat w kwartalnej informacji VAT-UE dla
    urzędu skarbowego?
    3. Pytanie przy okazji - wystawiając fakturę wewnętrzną do nabycia
    wspólnotowego z jakiego dnia mam wziąć kurs waluty? Wg przepisów ma być to
    kurs "z dnia wystawienia faktury". Ale której? Oryginalnej niemieckiej czy
    wewnętrznej? Tego to już autor przepisu nie zdradził. Różnice kursów są
    symboliczne, bo to w moim przypadku 2-5 dni różnicy w datach, ale nie
    zaszkodziłoby wiedzieć jak powinno być żeby się nikt nie przyczepił. .

    Darek

  • 2. Data: 2006-01-23 09:25:12
    Temat: Re: Nabycie wspólnotowe i rabat
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Darek W." <a...@p...pop.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wewnętrzną
    > fakturę korygującą do pierwotnej faktury wewnętrznej?

    imho - tak

    > 2. Czy mam uwzględnić udzielony rabat w kwartalnej informacji VAT-UE dla
    > urzędu skarbowego?

    imho -tak

> [...]
    > symboliczne, bo to w moim przypadku 2-5 dni różnicy w datach, ale nie
    > zaszkodziłoby wiedzieć jak powinno być żeby się nikt nie przyczepił. .

    przeczytaj rozdzial o obowiązku podatkowym w wdt i wnt, problemem będzie
    raczej jaki kurs zastosowac do korekty, bo tutaj US mają rózne zdania -
    niektóre twierdzą, że kurs z f-ry pierwotnej, inne - że z korygującej

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-01-23 22:14:50
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > wewnętrzną
    >
    > imho - tak

    Po wielostronnych konsultacjach moja pani z US ostatecznie też tak zapodała.
    :-) W sumie skoro sam sobie wystawiłem fakturę to i sam mogę ją korygować.

    > imho -tak

    Mam tylko nadzieję, że kontrahent też wykaże ten rabat w swojej informacji
    VAT-UE, bo inaczej skarbowy będzie mnie dręczył czemu im się nie zgadza to
    co ja podałem z tym co podał on. Od 4 dni próbuję się tego dowiedzieć od
    Niemca, ale za Chiny nie mogę z nich tej informacji wycisnąć.

    > przeczytaj rozdzial o obowiązku podatkowym w wdt i wnt,

    Ba... Z art.20 ust.6 ustawy wynika, że momentem powstanie zobowiązania
    podatkowego jest data wystawienia faktury niemieckiej. Niby można z tego
    wydedukować, że powinienem posłużyć się kursem z tego dnia. Ale co w takim
    razie zrobić z rozporządzeniem wykonawczym do ustawy (Dz.U 97/04 poz.970)?
    Paragraf 37 wyraźnie mówi o przeliczaniu kursów walut obcych na fakturach:
    [mam nadzieję, że będzie widać cytat, bo mam jakieś dziwne objawy na
    ekranie, w każdym razie cytuję ust.1 i 3]

    § 37. 1. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane
    na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego
    i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski
    bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia
    faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie,
    w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia,
    z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

    3. W przypadku niewystawienia faktury w terminie,
    w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia,
    kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się
    na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy
    Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty
    obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego.
    Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

    Z par.3 wynika, że użycie kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego jest
    szczególnym przypadkiem występującym tylko wtedy, gdy nie wystawiono faktury
    we właściwym terminie. Natomiast ani z ust.1, ani z 3 nie wynika, o której
    fakturze mówi przepis - oryginalnej od dostawcy czy wewnętrznej. I leżymy.

    > problemem będzie
    > raczej jaki kurs zastosowac do korekty, bo tutaj US mają rózne zdania -
    > niektóre twierdzą, że kurs z f-ry pierwotnej, inne - że z korygującej

    Hmm, ja bym się przychylał raczej do pierwszej opcji tzn. powinien być kurs
    z dnia wystawienia pierwotnej faktury wewnętrznej. No, ale takie całkiem
    jednoznaczne to nie jest. A mamy już 4 możliwe daty: dzień wystawienia
    oryginalnej faktury od dostawcy, dzień wystawienia faktury wewnętrznej do
    niej, dzień wystawienia korekty przez dostawcę i dzień wystawienia korekty
    wewnętrznej. Nieźle ;-)

    Darek

  • 4. Data: 2006-01-25 12:43:27
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > fakturze mówi przepis - oryginalnej od dostawcy czy wewnętrznej. I leżymy.

    jak dla mnie jest to dośc czytelne - wystawiając fakturę wewnętrzną,
    stosujesz kurs z dnia powstania obowiazku podatkowego. A obowiązek ten
    powstaje w tym przypadku w dacie wystawnienia faktury przez dostawcę.
    Jeśli fakture wewnetrzną wystawisz z data późniejsza, to i tak musisz
    zastosowac kurs z dnia powstania obowiązku podatkowego.

    > Hmm, ja bym się przychylał raczej do pierwszej opcji tzn. powinien być
    kurs
    > z dnia wystawienia pierwotnej faktury wewnętrznej.

    no i chyba większość tak własnie postepuje

> [...]
    > oryginalnej faktury od dostawcy, dzień wystawienia faktury wewnętrznej do
    > niej, dzień wystawienia korekty przez dostawcę i dzień wystawienia

    jak dla mnie - opcja 2 i 4 sa naciągane ;))

    > Pozdrawiam
    > Darek

    i wzajemnie