  • 1. Data: 2004-09-14 09:21:22
    Temat: wynajmem mieszkania a koszty
    Od: a_maciek_a <m...@o...pl>

    Witam,
    Prosze o pomoc.
    Chcialbym zaplacic podatek na zasadach ogolnych od wynajmowanego mieszkania.
    Zgodnie z umowa wynajmujacy powinien placic rachunki licznikowe (czyli
    tak jak to zwykle bywa). Jednak moj wynajmujacy mnie 'nacial' na
    kilkaset zlotych i zniknal bez placenia rachunkow. Co w zwiazku z tym
    moge zrobic?
    Czy moge sobie wliczyc w koszty wszystkie rachunki, kotre musze pokryc
    ze tego nieuczciwego wynajmujacego?
    I drugie pytanie. Czy place podatek od faktycznie zaplaconych wplat od
    wynajmujacego, czy tez zgodne z umowa za caly miesiac (wynajmujacy nie
    zaplacil mi umowionego czynszu?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-09-14 19:43:41
    Temat: Re: wynajmem mieszkania a koszty
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik a_maciek_a napisał:

    > Witam,
    > Prosze o pomoc.
    > Chcialbym zaplacic podatek na zasadach ogolnych od wynajmowanego
    > mieszkania.

    Przychodem sa faktycznie uzyskane pieniadze z najmu mieszkania. A
    jerzeli w umowie było ze najemca płaci opłaty to niestety nie mozesz
    wliczyc tego w koszty bo nie udowodnisz ze było inaczej.
    Pozdrawiam J

  • 3. Data: 2004-09-14 21:10:10
    Od: a_maciek_a <m...@o...pl>

    janusz wrote:
    > nie udowodnisz ze było inaczej.

    No tak, ale faktycznie ta osoba nie zaplacila mi rowniez czynszu. I na
    to tez nie mam dowodu. Ale przeciez nie ma tez zadnych dowodow, ze
    cokolwiek kiedykolwiek mi zaplacila, bo rozliczalismy sie gotowka bez
    zadnych kwitkow.
    Umowa nie zostala tez formalne rozwiazana, bo ta osoba rozplynela sie w
    powietrzu i wiem juz, ze pod ostatnim adresem zameldowania nie mieszka.
    Pozdrawiam i prosze o jakies rady.
    Maciek

  • 4. Data: 2004-09-15 06:50:10
    Od: janusz <b...@n...pl>

> [...]
    > to tez nie mam dowodu. Ale przeciez nie ma tez zadnych dowodow, ze
    > cokolwiek kiedykolwiek mi zaplacila, bo rozliczalismy sie gotowka bez

    To wyslij jej wypowiedzenie umowy na ten adres co nie nmieszka i
    wezwanie do zapłaty zaległosci. Wróci ci list polecony ze adresat nie
    mieszka bedziesz miał dowód na to ze sie wyprowadził nie mieszka a ty
    dołozyłęs starannosci w znalezieniu i wyegzekwowaniu zapłąty .
    Pozdrawiam J

  • 5. Data: 2004-09-15 07:03:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, janusz wrote:
    [...]
    > + Przychodem sa faktycznie uzyskane pieniadze z najmu mieszkania.

    Zgoda

    > + A jerzeli w
    > + umowie było ze najemca płaci opłaty to niestety nie mozesz wliczyc tego
    > + w koszty

    ...to jedno... (przynajmniej dopóki nie będzie przychodu !)

    > + bo nie udowodnisz ze było inaczej.

    ...a to drugie.
    Jak nie udowodni ?
    IMO jeśli zapłaci(ł) przelewem ze swojego konta (najlepiej dopiero
    po otrzymaniu pisemnego upomnienia od wierzycieli) to dość trudno
    będzie podważyć taki dowód...
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-15 07:18:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Sep 2004, a_maciek_a wrote:
    [...]
    > + No tak, ale faktycznie ta osoba nie zaplacila mi rowniez czynszu.

    Uwaga, ja raczej zamieszam niż wyjaśnię...
    Wg zapisów z ustawy za przychód z nieruchomości uważa się:
    - przychód *otrzymany* przy wynajmie
    Czyli - nie dostałeś pieniędzy, nie ma podatku.
    Ale... (również zdaniem przynajmniej sporej częsci doradzców
    podatkowych) wg ustawy dochodem również jest:
    - "wartość rynkową czynszu" przy "odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym" (art.
    16.1)
    IMHO niekoniecznie oznacza to iż podatek należy się w przypadku kiedy
    to "bezpłatność korzystania" została wydarta przemocą :] - sądzę że
    nie. Ale trzeba by sprawdzić czy jakiś geniusz nie doszedł do wniosku
    że np. po upływie przedawnienia roszczeń jednak "wirtualnego przychodu"
    nie było :[

    Krótko mówiąc: nie licząc potencjalnych "haków" - nie było zapłaty
    to nie ma podatku...

    > + Umowa nie zostala tez formalne rozwiazana,

    Hm... to raczej na .prawo.
    Może poslij mu pismo (polecony z potwierdzeniem odbioru ? 8 zł...)
    na adres na który POWININEŚ posyłać (na umowie chyba jest jego
    "adres zamieszkania" ?) Z wyznaczeniem terminu zgodnie z K.C....
    Widziałem na grupie .prawo koncept jak zapewnić uznanie
    że to TO pismo wysłałeś: wypisać co trzeba na jednej stronie kartki,
    poskładać tak żeby druga strona kartki była "kopertą" - tam poczta
    przywali pieczęcie i notatkę że "odbiorcy nie ma" :)
    Przynajmnie jaką taką gwarancję że umowy nie ma :> będziesz miał.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-15 07:27:31
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > IMO jeśli zapłaci(ł) przelewem ze swojego konta (najlepiej dopiero
    > po otrzymaniu pisemnego upomnienia od wierzycieli) to dość trudno

    A jak zapłacił na blankiecie wpłaty faktury to jak udowodni kto
    zapłacił?? a fakura stoi na jego imie i nazwisko .

  • 8. Data: 2004-09-15 10:27:07
    Od: a_maciek_a <m...@o...pl>

    Dziekuje za rady i prosze o jescze. Postaram sie to zebrac w glowie do
    kupy i jakos sobie pordzadzic. List polecony wysle.
    Przy okazji, ta osoba byla kobieta a nie mezczyzna - to w ramach
    sprostowania i przestrogi, ze nie wszystko zloto co sie swieci :) Pozdrawiam

  • 9. Data: 2004-09-15 13:30:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, janusz wrote:
    [...]
    > + A jak zapłacił na blankiecie wpłaty faktury to jak udowodni kto zapłacił??

    Oczywiście wtedy ma problem.
    Ale skoro pyta o "ugryzienie" problemu to może i się zastanowił
    nim wpłacił... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)