  • 1. Data: 2008-11-03 12:06:54
    Temat: zagraniczny kontrahent nie musi płacić VAT-u, więc kto go płaci
    Od: "Leszek" <l...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zajmuję się tłumaczeniami, ale nie prowadzę działalności gospodarczej.

    Otrzymałem propozycję udziału w projekcie od firmy z Hiszpanii, która nie
    płaci podatku VAT od transakcji w ramach Unii Europejskiej, która wymaga
    faktur i która ma europejski numer VAT.

    Mój brat prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski i mógłby
    wystawiać faktury, ale nie wiemy, kto w tej sytuacji musi płacić VAT.
    Znalazłem w archiwum tej grupy informację, że sprzedaż usług dla firm z UE
    'niepodlega opodatkowniu' i że 'podatek VAT' musi naliczyć sobie odbiorca'.

    Jeśli to prawda, to czy jest możliwe, że żadna ze stron nie musi płacić
    VAT-u?

    Będę bardzo wdzięczny za pomoc i za potwierdzenie, że sprzedaż usług dla
    firmy z UE niepodlega opodatkowaniu.

    Pozdrawiam,
    Leszek

  • 2. Data: 2008-11-03 14:00:11
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Leszek pisze:
> [...]
    > VAT-u?
    >
    > Będę bardzo wdzięczny za pomoc i za potwierdzenie, że sprzedaż usług dla

    Trochę nie tak :)

    Tłumaczenie jest wymienione w art. 27 ustawy o vat jako usługa, dla
    której jako miejsce świadczenia przyjmuje się kraj nabywcy (choć
    usługodawca wcale tam nie musi wyjeżdżać). Skutek tego jest taki, że
    jeśli nabywca jest w UE i jest w swoim kraju podatnikiem vat, wtedy
    należy mu wystawić fakturę bez vatu - dokładniej ze stawką vat "nie
    podlega" i dopiskiem, że nabywca rozlicza vat (patrz rozporządzenie o
    wystawianiu faktur). Tak więc vat ma w tym przypadku zapłacić nabywca
    (podkreślam, jeśli jest zarejestrowany do vat w swoim kraju, a pewnie
    tak, skoro ma nip-ue), co wcale nie oznacza, że będzie coś płacił, bo
    być może na mocy jakichś lokalnych uregulowań ta firma jest zwolniona z
    vatu w taki czy inny sposób, ale to już ich sprawa :)

    Andrzej www.album.radom.pl

  • 3. Data: 2008-11-03 16:05:44
    Od: "Leszek" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wcale nie oznacza, że będzie coś płacił, bo być może na mocy jakichś
    > lokalnych uregulowań ta firma jest zwolniona z vatu w taki czy inny

    Serdeczne dzięki za pomoc! Teraz wszystko jasne.

    Pozdrawiam,
    Leszek